יום ראשון, 23 באוגוסט 2020

"סלולריש" מאת אסף שליטא

 

ספר חדש:

סלולריש מאת אסף שליטא



 

"סלולריש" מאת אסף שליטא, בהוצאת "ספרי ניב", הוא רומן חוצה ז'אנרים, סוחף, חכם, מלא הומור ונוגע ללב, שכורך סיפור אישי ואנושי עם סאטירה חברתית מושחזת.

 

צחי קורנפיין הוא מחלק עיתונים וקרמיקאי כושל. הוא חורש את הרחובות האפלים בלי תקווה או חסד, עד שיום אחד נופלת על ראשו אנטנה סלולרית והוא מתחיל לקלוט שיחות.

בעולם שבו כולם דבוקים לסמארטפונים כמו זבובים ברשת קורים, צחי זוכה בכוח-על: הוא יכול לקלוט ולשדר, ולתמרן את הרשת הסלולרית. הוא סלולר-איש, והוא הכי מחובר – והכי בודד. הקולות בראשו מערערים את נפשו, חייו קורסים, ולצידו נותר רק ילד מחונן וזנוח, פריק של קומיקס, המתעקש להפוך אותו לגיבור-על אמיתי, עדיף בטייטס. מנגד ניצב יריב חסר עכבות: גאון טכנולוגיה יפני הרואה בצחי מודל – ומכשול.

כשמסביב הכול רועש, כשהוא תקוע בין תאגידים דורסניים לפנטזיות ילדותיות, על צחי למצוא את הכוח האמיתי שבתוכו כדי להעלות את חייו על הדרך הנכונה ולהביא שקט לעצמו – ולעולם.

שכבת הקולות הדורסניים שאליה התרגל התעבתה עשרות מונים, שפות שונות חדרו ולעסו את אונות מוחו. צחי הבין שהפעם, בלי להתכוון, התחבר לעולם.  "דברו," לחש, "אם זה כל־כך חשוב לכם." הוא עצם את עיניו והפיל את כל החומות. (מתוך הספר)

 

סלולריש הוא ספרו השני של שליטא, תסריטאי וסופר, נשוי פלוס שניים, חובב גיטרות חשמליות ובירות אנגליות. כיוצר וכתסריטאי הוא עומד מאחורי הצלחות טלוויזיוניות כמו "המלאך השומר שלי", "אחורי החדשות", "שוסטר ושוסטר" ו"מועדון החנונים". ספרו הראשון, "שניים שלושה", יצא לאור ב-2011 בהוצאת גרף, וזכה לביקורות משבחות.

על "שניים שלושה", ספרו הראשון של שליטא, נכתב: "...הספר תופס כבר מהפרק הראשון בזכות יכולתו של המחבר להפנות עין בוחנת אל אותם מצבי אנוש הנסתרים מכישורי הראייה של רובנו. נכבשתי בסגנונו יוצא הדופן והבשל להפתיע, המשלב הומור קיצוני לצד עדינות וחמלה, כשהוא מצליח להעציב ולהצחיק, לא פעם באותו המשפט..." - מיקה קרני, ידיעות אחרונות; "ספר מקסים" - רוביק רוזנטל, מעריב; הספר נכלל ברשימת שלושת המומלצים לקיץ 2011  - ישראל היום.

אסף שליטא מספר: "'סלולריש' נולד משילוב של כל מיני דברים שהתרוצצו לי בראש. מצד אחד החוויה האישית, כשנקלעתי למשבר כלכלי ומקצועי והתחלתי לחלק עיתונים לפנות בוקר, והרגשתי בתחתית העולם. מצד שני יש בספר את נושא הסלולר וההשפעות שלו, ושאלת הקרינה שעניינה ושעשעה אותי: אם ספיידרמן נעקץ על ידי עכביש וקיבל כוחות של עכביש, מה יקרה למי שנפגע מאנטנה סלולרית..?"

"במידה רבה, מי שולט בסמארטפונים שולט בכולם, זה לא מקרה שהממשלה להוטה לאכן סלולרים בחסות הקורונה. מצד שני, לגיבור שלי אין רגע של שקט, הוא מוצף במילים ומידע, כל הזמן, ישר לתוך הראש. החיים שלו קורסים – ואף שיחה היא לא בשבילו. לקרוא לו גיבור-על זה רחוק מהמציאות, אל-גיבור זה יותר מדויק. הוא בעיקר מנסה לשרוד את מה שנפל עליו, וליישר מחדש את החיים. היחיד שמאמין בו ומנסה להפוך אותו לגיבור-על 'אמיתי', עם כל הקלישאות, זה ילד מחונן בן שמונה, פריק של קומיקס. כן, לילדים העולם נראה הרבה יותר מגניב... עד שאנחנו מכבים אותם".

 

אסף שליטא מדגיש שספרו סלולריש אינו ספר על גיבור-על. "אני אמנם משתמש בכלים מהז'אנר, אבל אני בוחן באמצעותם את החיים המודרניים, בונה רומן רב רבדים, ומביא דרכו סיפור אנושי וחברתי. מתחת להומור, לעלילה, לדמויות... מתחת לכל נמצאת בדידות – וזו מהות הספר. אני חושב שדווקא בעולם כל כך מחובר תקשורתית, הבדידות הרבה יותר חזקה. כי זה מול הפנים שלך, איך "כווולם" מתָקְשרים, משתפים, נהנים, ואתה לא. ואם אתה מנסה ומעלה פוסט בפייסבוק, ולא מקבל תגובות – גם זה בפנים שלך. ואז מישהו מעלה תמונה של חצי מנה סביח, מקבל אלף לייקים, חמש מאות תגובות, שחצי מהן זה 'תשאיר לי ביס'. ואתה מת לכתוב לו 'שייתקע לך בגרון'. אני רוצה שצוקרברג אישית יגיב על פוסטים שאין להם תגובות. הוא חייב את זה לכל מי שמרגיש בגללו בודד".

 

"סלולריש" מאת אסף שליטא. הוצאת "ספרי ניב", 320 עמודים. מחיר לצרכן 75 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה