יום ראשון, 12 ביולי 2020

ספר חדש: קרייתונו


ספר חדש:

קרייתונו מאת דליה גבריאלי נורי


                                                
אם חשבתם שאתם יודעים כל מה שאפשר לדעת על קריית אונו תחשבו שוב. העיר שהוקמה לפני 80 שנה ומונה כיום 40 אלף תושבים היא לא רק נקודת ציון אסטרטגית בגוש דן, היא בעיקר מוקד תרבותי מעניין, ייחודי, מקורי, מלא השראה וגדוש בעשייה, שראוי מאוד להכירו וכעת יש לכם הזדמנות טובה לעשות בעזרת הרומן "קרייתונו" שכתבה פרופ' דליה גבריאלי נורי.

סוד משפחתי אפל, ילדות מאושרת בקריית אונו, חומרי ארכיון ולא מעט דמיון. אלה הם החומרים מהם עשוי הספר הזה. על פני מאה שנה, משנות העשרים של המאה העשרים ועד ימינו, מכפר אונו ועד סלוניקי, מתל אביב ועד המושבה משמר הירדן, הרומן הזה לא מפסיק להפתיע. במבט נשי, ילדי וגם בוגר, בנימה משועשעת שמתחתיה רוחש לא מעט כאב נע רומן הביכורים הבשל הזה.
הספר מוקדש לקריית אונו, אך שזורה בו עלילה של רומן אפל. הוא שופך אור על כמה נקודות ציון חשובות בתולדות העיר והוא עושה זאת בדרך ייחודית בסגנון "ביוגרפיה מקומית". זו אינה עוד אנציקלופדיה עם עובדות היסטוריות ומסמכים מלב הארכיון. אלה שיחות מרתקות עם אנשים שמהווים את הלב הפועם של היישוב על שלל החוויות שצברו לאורך השנים.
תקראו מדוע ניסה עזריה רפאל לירות באשתו כשחזר מהמשמר האזרחי בעצם ימי מלחמת העולם? מדוע נאלצה סבתא יהודית לצפות בילדיה הקטנים רק מבעד לשלבי החלון של כיתה אחת בגימנסיה הרצליה? איך בונים אוהל סיירים ולמי זה נחוץ?

קרייתונו של שנות השבעים והשמונים מתגלה כחממה אנושית, ירוקה ומוארת, מקום שכיף לגדול בו. בו בזמן ההסתכלות המאוחרת מעוררת שאלות נוקבות אודות דור שנות השישים, ''דור סנדוויץ' חסר תהילה' שבגר בארץ. על ילדות ועל אימהות, על אושר ועל ספקות, על שמחות קטנות ומכאובים גדולים, 'קרייתונו' הוא קלידוסקופ צבעוני, טיפת מים אנושית אחת שחורגת הרבה מעבר לזמן והמקום.
דליה גבריאלי נורי היא פרופסור לתקשורת ולתרבות ישראלית. נולדה בתל אביב בשנת 1963 והיא תושבת קריית אונו מאז שנת 2001. מרצה וחוקרת במכללה האקדמית הדסה בירושלים בחוג לפוליטיקה ותקשורת ועמיתה במכון טרומן לקידום השלום באוניברסיטה העברית. קרייתונו הוא הרומן הראשון שלה שרואה אור במסגרת חגיגות שמונים שנה לקריית אונו.

פרופ' דליה גבריאלי נורי: "הספר קרייתונו מספר את הסיפור של ילידי שנות השישים והשבעים. הוא חצי מחקרי וחצי ספרותי ומעל הכול, אני מקווה שהוא מספק חוויית קריאה מורכבת. במשך ארבע שנים ישבתי בספריה העירונית שנמצאת מתחת לבית שלי, ושם בחדר קטן שוכן ארכיון העיר. מי שמנהל את הארכיון הוא איש זוכר-כל בשם רענן רשף. הוא בן 85 וזוכר כל פרט שקשור להיסטוריה של העיר. בהתחלה הגעתי מתוך סקרנות מחקרית. אבל לאט, לאט החלטתי שכדאי לשתף את התושבים בהיסטוריה של המקום שהם גרים בו. כך יצא ספר שחלקו היסטוריה וחלקו רומן ספרותי".
ליאת גרוסמן-תמיר, יועצת ראש העיר קרית אונו למעמד האישה: "רעיון הספר הוא רעיון מקורי של דליה, לא נתקלתי בספר כזה. פחדתי מהעבודה הרבה שבכתיבת הספר ומכך שזה פרויקט ארוך,  אבל דליה לקחה את זה מכל הלב. היה כיף להתגייס ולעזור כי הרגשתי שזה נובע ממקום אמיתי. יש הרבה אנשים בקריית אונו שבגרו ועזבו ומתגעגעים מאוד לעיר. הספר תורם לחיזוק תחושת המקום, לתחושת קהילה לאורך דורות. אני חושבת שזה ספר שמבטא תרבות עירונית ששם אותנו על מפת התרבות הארצית. אבל אסור להתבלבל. זה ספר שמתבונן במבט נוקב על תהליכים שקרו בישראל. הוא למשל בודק מחדש 'גבורה' ונותן מקום לנשים גיבורות בדגש חדש: לא רק גבורה צבאית, אלא גם גבורה של הישרדות, גבורה של חיי יום יום. זה ספר שמכבד את החוכמה הנשית, התבונה והכוח הנשי".


"קרייתונו" מאת דליה גבריאלי נורי. עריכה מדעית: פרופ' תמר סוברן.  הוצאת הספרים "אוריון", 226 עמודים. מחיר קטלוגי 98 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים המקוונות ברשת כולל באתר עברית, במהדורה דיגיטלית במחיר 30 ₪ או כספר מודפס במחיר 50 ₪, וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il.
           
                                                           

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה