יום רביעי, 22 ביולי 2020

ספר חדש: היכן את ציונה


היכן את ציונה מאת יונה קרוננברג



עשרות ספרים, מחקרים וועדות חקירה עסקו לאורך השנים בפרשת ילדי תימן החטופים, אבל פרופ' יונה קרוננברג עושה את מה שאף סופר וחוקר לא עשו לפניו: הוא מחבר את הכאב של העולים מתימן לזוועות שהתרחשו באי עינויים ליד יוגוסלביה, שם עברו מתנגדי המשטר חינוך מחדש בסגנון צפון קוריאה.

"היכן את ציונה" מאת יונה קרוננברג בהוצאת "ספרי ניב" הוא רומן מרתק ומרגש, שנוגע בפצע הפתוח של חטיפת ילדי תימן דרך סיפורם של שני צעירים, יוליה ויוסף, שנפגשו בתקופת לימודיהם בפקולטה לרפואה באוניברסיטה בווינה.

תקראו בספר על שתי משפחות, אחת ממוצא תימני והשנייה ממוצא יוגוסלבי. שתי המשפחות חוות אובדן וכאב. יונה מתאר בספרו בצורה מרתקת בעלת עלילה את סיפורי המשפחה מבלי לחרוץ דעה, אלא מציג את הסיפורים כפי ששמע. בכישרונו ושפתו הקולחת הוא מצליח להגיש לקוראים ספר עלילה מרתק.

יוסף הוא בן למשפחה שמקורה בכפר נידח בתימן. הבשורה על פתיחת שערי ציון לעלייה הניעה את המשפחה, יחד עם אלפי יהודים חדורי להט, לעלות לישראל. דרכם מביתם עד לעדן בתימן ומשם למחנה עולים בארץ הייתה רצופה ייסורים. במחנה העולים נעלמה מבית הילדים ציונה, אחותו התאומה של יוסף. למשפחה נמסר שהיא חלתה והועברה לבית חולים, אך משם לא שבה מעולם. יוליה היא בתם המאומצת של מרגיט ואריך. השניים, אסירים לשעבר באי גולי אוטוק שביוגוסלביה, נישאו ועברו להתגורר בביתו של אריך בווינה. כשכשלו ניסיונותיה של מרגיט להרות עקב עינויים שעונתה באי, החליט הזוג לאמץ תינוקת שעברה אינו ידוע.

המפגש בין יוסף ויוליה הוליד אהבה גדולה, ורגע לפני מימושה התגלו סודות עבר שזעזעו את שתי המשפחות.

פרופסור יונה קרוננברג הוא מנתח בעל שם עולמי בתחום כירורגיית האוזניים ושיקום השמיעה. עבודותיו המקצועיות פורסמו בעיתונות המדעית הבין- לאומית. את עתותיו הפנויות הוא מקדיש לכתיבה. "היכן את ציונה" הוא ספרו החמישי אחרי שני ספרי ילדים: "הילד שאהב ללכת למרפאה" ו"הבלון של יעלה", מדריך טיולים לעיר וינה "על השניצל מוצרט ובתי הקפה" ורומן מתח היסטורי שמתרחש בין וינה לישראל - "חנית הגורל", שגם תורגם לגרמנית.

כמו בספריו הקודמים, גם לשם כתיבת ספר זה ערך יונה תחקיר מקיף לאורך כשנה. במהלך התחקיר קרא כל ספר שנכתב בנושא, הגיע למוזיאון של יהדות תימן בראש העין ונסע למחנות עולים בארץ, ביניהם למחנה עין שמר, ושוחח עם משפחות שטענו שילדיהם נחטפו. "בשיחות עם המשפחות צללתי לפרטים הכי קטנים, כמו מה הם אכלו ומה לבשו במסע הרגלי שלהם מהכפרים בתימן לעדן, משם עלו בטיסה לארץ. ירדתי לבית הקברות בשער מנשה וניסיתי לפענח את השמות על המצבות. היה לי חשוב לדייק בתיאורים כדי שהספר יהיה אמין".

במסגרת החלק השני של התחקיר טס יונה לאירופה עם חבר למסע, שכר סירה עם ימאי והגיע לאי העינויים שהוקם ליד חופי יוגוסלביה לאחר מלחמת העולם השנייה. "זאת הייתה הרפתקה מיוחדת מאוד להגיע למקום שממנו אי אפשר לברוח", הוא מספר.

לדבריו, הדמויות בספר אמיתיות, אבל שמן שונה. "הסיפור עצמו הוא פרי הדמיון שלי והוא בא לתאר אירועים שונים שקרו או היו יכולים לקרות", הוא אומר.


"היכן את ציונה" מאת יונה קרוננברג. הוצאת "ספרי ניב", 315 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ או בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  https://nivbook.co.il/.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה