יום רביעי, 9 בינואר 2019

ספר חדש: רעיס מאת ניר כהן


רעיס מאת ניר כהן



עורך הספר: שמעון ריקלין, חתן פרס ראש הממשלה לספרות עברית

"רעיס" ספר הביכורים של ניר כהן, יוצא משפחת בנאי הירושלמית, נכתב בהשראת סיפור משפחתו. הספר הוא מסע אֶפי המתאר את עליותיהן ונפילותיהן של משפחה ומדינה. סיפור אטיולוגי על ה- DNA הישראלי. הצצה על המאורעות שקרו בהקמה של המדינה, והשפעתם על הדברים כפי שהם היום.

רעיס מגולל סיפור מקסים ומרגש המספר את קורות חייהם של אב ושלושת בניו בשכונות ירושלים הנעלמות. לאט, כבדרך אגב ומבעד לעיניהם של מספרים רבים, נגלה לקורא תמהיל ראשוני של יהודים, אנגלים, ערבים, מזרחים, אשכנזים, תושבים ותיקים וניצולי שואה. כל אלה שזורים בסיפור על הרוח האנושית האיתנה על רקע מלחמת העולם, מלחמת השחרור ותקופת הצנע.

בלב שכונת הג'ורג'ים בירושלים שני ילדים ניצלים מלינץ' בעור שיניהם. כעבור עשרים שנה הם "נפגשים" שוב במיון של הדסה, אחד מחוסר הכרה והשני הרופא המטפל בו.

"לכל אדם יש שנה אחת שלא נגמרת. אצלי זו שנת 1929, השנה שבה איבדנו את היקר לנו מכול. היום, כמעט תשע שנים אחרי, אני כותב לך כל מה שאירע בשבוע שבו ראיתי אותך בפעם האחרונה". (מתוך הספר)

נער ערבי נפצע ומחלים בעזרת ילד יהודי משכונת הפחים. המשפחה האמידה של הנער הערבי מאמצת את הילד היהודי. האם חברותם תעמוד במבחן גורלי במהלך המלחמה, כשייפגשו במחצבה של בית מחסיר?


ניר כהן (45), איש הייטק, נשוי ואב ל- 2, נולד והתגורר שנים רבות בירושלים, עבר בשנים האחרונות לבית דגן.

ניר כהן מספר: "כתבתי את הסיפור כשהייתי נער והוא הושפע מסיפורים ששמעתי מסבתי, שהייתה נצר של משפחת בנאי המפורסמת. סבתא הייתה מספרת סיפורים מחוננת שריתקה אותי בסיפוריה מעוררי ההשראה.

משפחתה הגיעה לירושלים במאה 19 והקימו את שכונת הפחים, חארת' אל טנק. שכונה של עניים אשר בנו את בתיהם במו ידיהם משאריות של מכליות נפט טורקיות. חייה של סבתא היו  מאושרים עד שבמהלך מלחמת השחרור חרב עליה עולמה. שבתאי הבן הבכור והיפה, בבת עינה, נפל בקרב על הר ציון. שבתאי לא היה חייל, אלא איש של שירה ובילויים. אליהו, בנה השני, חייל ההגנה שנלחם בעז ברובע היהודי, נפל בשבי הירדני כעשרה חודשים. אהרון, הבן השלישי, איש הפלמ"ח נעדר בקרב וחזר אחרי חודשים רבים. המשפחה מעולם לא התאוששה. אבא שלי שהיה צעיר הילדים נשלח זמן מעט אחר כך לגדול בקיבוץ משמר העמק".


"רעיס" מאת ניר כהן. עורך: שמעון ריקלין. הוצאת המחבר, 320 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה