יום שלישי, 8 בינואר 2019

נווד לילי מאת ג'ין גארדו



נווד לילי מאת ג'ין גארדו



"נווד לילי" מאת ג'ין גארדו בהוצאת "ספרי ניב" הוא רומן שמגולל את סיפור חייו של רוקאמדור והוא כתוב בגוף ראשון בצורת מכתב "אל הקורא שלי", מחולק בין זיכרונות ובין הזמן שלנו. זוהי טרגיקומדיה פנטסגורית שמוטמעת באוטוביוגרפיה. למחבר ולגיבור הראשי השקפת עולם וסיפור חיים דומים. רוקאמודור הוא גבר צעיר בן 30, מומחה לחידוש כריות ומכין בובות לנשים שהיה איתן כמחוות פרידה. לאחר שהבובה המיועדת לקלמנטיין מוכנה, הוא מחליט שהגיע הזמן לשחרר את עברו. מה שנשאר זה רק לתת לה אותה ולסגור מעגל. הכול מסתבך כשבאחד הימים מישהי דופקת בדלת דירתו הקטנה של רוקא ומזמינה אותו לקזינו שבו משחקים על כובעים. יחד איתה עולים הזיכרונות על החדר הלבן. זיכרונות עבר שעדיף לא לגלות.

שם הספר "נווד הלילה" מספר לנו על החיפוש, השוטטות בחייך ופחד מחשיכת הלא נודע. כל האמור לעיל מיוחס בצדק, הן לגיבור והן לכל שאר הדמויות. כולם לבד, כולם משוטטים אל תוך הלילה, מלאי תקווה לראות את השחר.

גיבורי העלילה הם:

רוקא בן שלושים שנה. הוא משחזר כריות ואינו יכול להיפרד מהעבר. כוחו של האבל על האנשים שאיבד כה גדול עד שהוא מבודד את עצמו מהחברה. רוקמאדור יוצר במודע בעצמו עבד כנוע, אובססיבי בעל הרעיון של "הפרידה האחרונה". דרך החשיבה שלו על החיים קשורה קשר הדוק עם עלבונות הילדות ומלווה בזרם בלתי פוסק של פנטזיות. הוא נותן לאנשים בובות מתנה כאות פרידה, בתקווה לקבל שליטה על חייו, אבל למרות זאת, הוא מונע על ידי הרצון להגיע לקתרזיס, להשתחרר, להרחיב את עולמו ולכפר על אשמתו בפני קלמנטיין. ההשראה ליצירת הדמות הזאת שימשו הביוגרפיה של המחבר ומחשבותיו איך יכול היה רוקאמדור לגדול מתוך הספר "קלאס" של קורטסאר, אם לא היה מת בגיל כה מוקדם והמשיך לחיות במשפחת אורציו ומגי.

קלמנטיין דורה

אהבתו של רוקאמדור. למרות שקלמנטיין מופיעה כמעט בכל עמוד של הרומן, את הגיבורה הזאת אנו רואים דרך עיניו של רוקא. ברומן השני, המוקדש לקלם, נוכל לגלות את אופייה במלואו. זהו דימוי קולקטיבי של כל החלומות, האכזבות והתקוות של רוקאמדור - הזרז העיקרי לשינויים בפעולות ובהתנהגות של רוקא. נושא ההערצה, בדומה למוזות המושרות בשירה, נטול תכונות אנושיות.

אדבן  דדייה

היריב העיקרי. דמות מסתורית ושתלטנית שעומדת מאחורי המסתורין של מה שקורה עם רוקאמדור, קלמנטיין וכל העולם. המוני אנשים נכנעים לגיבור המרושע הזה וכל מי שמכיר אותו מפחד, כולל רוקא. צווארו מכוסה צלקת ענקית מכוויה, למרות שכלפי חוץ הוא תמיד שלו, רגוע ומאוזן. המניעים שלו אינם ידועים לאורך הסיפור ויתגלו בפירוט ברומן הסופי.

האב

ההורה של הגיבור. אמן שחייו נמאסו עליו והוא מקובע בעלבונות אישיים. מאחר שאינו מסוגל להתמודד עם המתרחש, הוא שקוע בהרס עצמי, בודד ומפחד מהמוות. רוב הזמן הוא מחכה לסימן מהיקום כדי להתאבד, אבל גם לזה אין לו מספיק כוח כבר.



ג'ין גארדו הוא שמו הספרותי של אנדרי (28), תושב תל אביב העובד כמעצב קונספט. "נולדתי בקייב, אוקראינה, שנה לפני קריסת ברית המועצות, למשפחה של אמנים. מקור ההשראה שלי לכתיבה הוא היסטוריה אישית ואמנות על כל ביטוייה כתוצאה מכך שנולדתי למשפחה יצירתית מאוד. עובדה זו יצרה הרבה עלילות מעורפלות. סבי היה מלחין וזמר אופרה לשעבר, סבתי פסנתרנית בעברה, אבי היה אמן ובימאי ואימי - שחקנית ואמנית. בעת כתיבת היצירות הסתמכתי אך ורק על ניסיון אישי ודמיון בלתי מוגבל. הדלק שלי היא המוסיקה. בפחדים אני נאבק באמצעות ספרות, ציור, משחקים. בשבילי אמנות היא האומץ להיות כן עם עצמך, להיות פתוח לכל דבר חדש. אחרי הכול, לאמנות אין גבולות".

"בקייב מצאתי את אהבת חיי, התחתנתי וחזרתי לארץ. התיישבתי בתל אביב. פניתי להוצאה לאור שתרגמה את הרומן לעברית והוציאה אותו לאור. הספר 'נווד הלילה' זמין בשפה המקורית-רוסית בכל חנויות חבר העמים המקוונות בצורה אלקטרונית".

ג'ין גארדו מספר: "אני רוצה שהקורא יחווה את כל טווח הרגשות שחווה רוקאמדור: צער האובדן, מתיקות התקווה, כעס על אי צדק ואהבה. קריאת הרומן עשויה להזכיר נסיעה על מתקן בלונה פארק – יש בו הכול בשפע: דרמות, קומדיות, טרגדיות וגרוטסקה. הרבה הומור, הרבה יופי וחטאים אנושיים. הכי חשוב הוא שברומן מצויים כל החיים שלי שאני רוצה לחלוק עם אלה שלפחות פעם אחת בחיים שלהם ניסו למצוא את מקומם בעולם, מביטים בכיפת שמי הלילה".

"נווד לילי" מאת ג'ין גארדו. הוצאת ספרי "ניב", 172 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ובחנויות הספרים באינטרנט.


                       


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה