יום שני, 21 בינואר 2019

תחרה הונגרית



תחרה הונגרית 



מסע ספרותי לסגירת חשבון!

מהו החשבון שיש לנו עם העבר? האם ניתן לסגור אותו? האם חשבון סגור הוא חשבון גמור? תחרה הונגרית, רומן חדש מאת רות לורנד, מספר את סיפורם של בני ״הדור השני״ ובוחן את חשבונם המשפחתי, החברתי, הרגשי והפיזי דרך קולה של המספרת בגוף ראשון.

"מיליון ארבע מאות שבעים ושניים אלף פורינט הצטופפו להם על דף החשבון האחרון שהגיע מבודפשט חודש אחרי מותה של אמי. נדמה שהספרות הללו תואמות נוסחה של יופי אוניברסלי וצדק פואטי. דבר אחד ודאי: הפורינטים האלה יספיקו באופן סביר להוצאות המחיה שלי בבודפשט. לא אצטרך להמיר את הכסף שהבאתי אתי, אך גם לא אחזור הביתה עם עודף. מהכרם הזה אצא כפי שנכנסתי אליו מבלי שיופר האיזון הקוסמי."

בשורות אלו מתוך תחרה הונגרית מתארת המספרת את המועקה הרגשית והיחס הכפול לכספי הפיצויים המחכים לה בכספת הבנק בבודפשט: צדק ותועלת. הצדק הוא דל והתועלת מועטה ובכל זאת אלה מניעים את המסע אל מעבר לים. המספרת, בת לניצולי שואה, מגיעה לבודפשט כדי לסגור את חשבון הבנק של אמה, להיגמל מכדורי שינה, לחפש בית חדש ולהחיות בו את שפת ילדותה. היא עוברת תלאות בירוקרטיות, זוכה להיכרויות לא צפויות ולמפגשים בין ההווה לעבר. כל אלה מעוררים תובנות חדשות על האומללות המשפחתית, על יחסי החברות והאהבה שבחייה על מקומו של הבית ועל הפער שבין הספרות למציאות. בהתבוננות מהורהרת השזורה באירוניה עצמית והומור עצוב מבקשת המספרת (לא תמיד בהצלחה), שלא להפר את האיזון היומיומי והפרוזאי לבין הרגשי והדרמטי, בין הכאבים של הגוף והנפש לבין הנחמות הקטנות שהחיים מזמנים.

רות לורנד היא פרופסור (אמריטה) לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. היא פרסמה מחקרים על יופי, אמנות ופרשנות, ביניהם על טבעה של האמנות (1991), היופי בראי הפילוסופיה (2007), על פרשנות והבנה (2010), סדר ואי סדר כצורות של הכרה (2016). כמו כן היא פרסמה קובץ סיפורים מועד א' (1977), ושירים בקובץ שיעור במטפיזיקה (2008). תחרה הונגרית הוא הרומן הראשון פרי עטה.

"תחרה הונגרית" מאת רות לורנד. הוצאת ספרא. עורך: ד"ר חיים נגיד. 318 עמודים, מחיר 85 ש״ח. ניתן להשיג בסטימצקי, צומת ספרים ובאתר הוצאת ספרא. ציור הכריכה: רות לורנד, גרפיקה: רונית פינקו-כהן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה