יום רביעי, 9 בינואר 2019

ספר חדש: חיובית מאת מירי קנבסקי


ספר חדש: חיובית מאת מירי קנבסקי



                                                
"חיובית – סיפורה של נשאית HIV" מאת מירי קנבסקי הוא סיפור חיים אמיתי, מצמרר בכנותו ובעוצמתו. זהו יומן התבגרות של אישה שלא ויתרה, למרות הקשיים והמשברים, כשהיא מחויבת לאמת הפנימית שלה ולתשוקה הבוערת בה למצוא את אושרה. המוטיב המרכזי בסיפור הוא כוח הבחירה שמאפשר לאדם לברוא את עצמו מחדש ולשנות את גורלו.

הוא היה זר כהה עור מאיי הבהאמס, חתיך וכריזמטי. היא הייתה נערה בת תשע-עשרה מבית קשה-יום. כמו מכושפת הלכה שבי אחריו ונסחפה למערכת יחסים רצופה בשקרים, בבגידות ובבריחה מהמשטרה, בעוד הוא הולך ומתגלה כאדם שונה לחלוטין מהאופן שבו הציג את עצמו. כשגילתה שהדביק אותה בHIV היה מאוחר מדי, אך כשגילתה שהדביק נשים נוספות, החליטה להיאבק נגדו במשפט שהסתיים בהרשעתו, בגזר דין של מאסר עולם ובכליאתו מאחורי סורג ובריח.

במשך שש-עשרה שנה שמרה את דבר נשאותה בסוד, אך מותו הפתאומי של בעלה הזכיר לה שהחיים קצרים, שעליה לחיות את האמת הפנימית שלה ולהגשים את חלומותיה. היא החליטה לפרוץ את שערי הבושה והפחד ולחשוף לעולם את סיפורה.

"חיובית" אינו ספר על התמודדות עם מחלות כרוניות או סופניות, על אף שאפשר למצוא בו גם את זה. הוא הרבה מעבר לכך. זהו ספר שמעלה על סדר היום נושאים שחשובים לנו כבני אדם שחיים היום בישראל. ספר הנוגע ביחסים בין גברים לנשים ובאלימות סמויה שלעתים מתקיימת בהם, אשר בעידן ה-mee too הופך לאקטואלי יותר ויותר. ספר הנוגע בשורשי הווייתנו כחברה של קיבוץ גלויות ובסוגיית קבלת האחר וההשלכות הקשות של אי קבלה. ספר המעורר שאלות על מידת החופש שלנו לעצב את חיינו לצד התבניות החברתיות של מה "אמור, נכון או צריך". ספר שמאפשר לנו להתבונן על עצמנו.

זהו יומן התבגרות של נערה ילידת רוסיה, עולה בעלייה הגדולה של שנות ה90. הוא מציף שיח מושתק של כמה עשורים על אודות הפצע הגדול של העלייה ובעיקר פצע הדור של הכותבת - שעלו כילדים, נאלצו להתבגר בין לילה ולהיות משענת להוריהם המבולבלים. ילדים כמוה, שיום אחד מצאו עצמם בארץ זרה, ללא חברים וללא יכולת לתקשר. ילדים שנאלצו לראות את הוריהם, שנחשבו למשכילים ובעלי מעמד חברתי גבוה, חסרי אונים, מושפלים ומחזרים על פתחים. הכאב הזה עיצב את חייהם ומלווה אותם עד היום, גם אם אינם מודים בכך אפילו בינם לבינם.

זהו ספר על מערכות יחסים פוגעניות בין גבר לאישה. ספר על אלימות לא מדוברת שלא מתבטאת בסימנים כחולים ובביקור בחדר מיון. אלימות שמתבטאת בשקרים, כשכבר אי אפשר להבחין בין מציאות לבדיה, בתוקפנות, בקנאה אובססיבית, ברכושנות ובניצול, כשגולת הכותרת שלה היא הדבקה בזדון בנגיף הHIV.

אך למרות הכתוב לעיל, זהו ספר על ניצחון ועל הכוחות הנפשיים האדירים שמצויים בכל אחת ואחד מאיתנו. על אף המסע הקשה של הכותבת ואולי בגללו - היא כאן. בריאה, חזקה ומעצימה בני נוער ובוגרים כאחד, בעזרת הסיפור שלה. לא עוצרת בשום מכשול, חיה את חייה במלואם כפי שהיא יודעת שמגיע לה ועדיין מאמינה אמונה בלתי מעורערת בטוב ליבם של בני האדם.

זהו גם ספר על אומץ - אומץ לעבור בשערי הבושה והפחד, אומץ להסתכן. המחברת מאמינה שהאור שהיא מפיצה כשאנשים מועצמים מסיפורה גדול הרבה יותר מהחושך של הבושה והסטיגמה שלצערה עדיין קיימים בחברה שלנו.


מירי קנבסקי (36) היא עורכת דין, מאמנת אישית, מנחת סדנאות ומרצה. חיה עם HIV זה שבע-עשרה שנה ופעילה חברתית למיגור הסטיגמה סביב המחלה.


"חיובית – סיפורה של נשאית HIV" מאת מירי קנבסקי. 400 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ובחנויות הספרים באינטרנט. ליצירת קשר: www.mirikanevsky.co.il

                       




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה