יום חמישי, 6 בנובמבר 2014

הורדוס בין שתי אהבות

הורדוס בין שתי אהבות


מאת
יורם קול

בהוצאת: קונטנטו דה סמריק

***
473 עמ', מחיר 98 ₪

הרומן "הורדוס – בין שתי אהבות" מבוסס על מחקר מעמיק המלווה את הורדוס בצעירותו, תקופת שלהי שושלת החשמונאים, תקופה מסעירה והרת גורל לממלכת יהודה.
בהיסטוריה של עמנו יצא לו שם של שליט אכזר, כמי שגזר מוות על ידידיו ועל בני משפחתו, בהם בנו הבכור, אשתו האהובה מרים ושני בניהם. מנגד, הוא הרחיב את גבולות יהודה ופיתח אותה במידה שלא ידעה מעולם. הוא היה בונה בעל חזון שהקים מחדש את בית המקדש, את הנמל המלאכותי הגדול בעולם, מובילי מים הניצבים עד היום על עומדים, ערים ומקדשים מרהיבים וארמונות פאר.
אבל בספר הזה יתוודע הקורא להורדוס הצעיר לפני שמלך, איש אחר בתכלית: בן, בעל ואב; מאהב, רומנטיקן, איש משפחה, מפקד אמיץ ונאמן למלכו וכיצד עשה את דרכו מעלה. דמותו כמו יורדת אלינו באמצעות קולו, אנושית ומלאת חיים, כאילו היה בן זמננו.
חוויית הקריאה בספר דומה לזו של תייר המתבונן בנוף של ארץ חדשה-ישנה; נופים, מקומות, שמות, מנהגים וטעמים קמים לתחייה בכישרון ספרותי וביכולת תיאור יוצאת דופן.

דמותו של הורדוס הייתה בעלת פנים רבות, חלק מהן מנוגדות. מצד אחד הוא היה מנהיג  עריץ ואכזרי עד הוצאת אשתו מרים החשמונאית להורג, ומצד שני היה אדריכל מוכשר שסבל משיגעון גדלות ובנה את בית המקדש, מצדה וקיסריה, ובתקופתו הממלכה שגשגה. הוא היה דמות שהיהדות הוקיעה והנצרות דחתה.  ללא ספק, הורדוס היה אישיות מרתקת.  
הסאגה ההיסטורית בספר מתרחשת בין שתי אהבות חייו של הורדוס, דוריס, אשתו הראשונה ומרים, נכדתו של המלך יוחנן הורקנוס השני. מצאתי את הספר מרתק ומלא בפרטים כמו שאני אוהבת. התקופה בה היו  התרחשויות מרתקות היא זו שלדעתי מעוררת עניין ורצון להימצא במאורעות של אותם הימים. הספר מכיל את כל אותם הפרטים, הדמויות, הפגישות החשובות והמאורעות העיקריים ומעניק לקורא, ראייה רחבה על התקופה והלך הרוח בה בכלל. ספר היסטוריה רהוט, אמין ביותר ונשען על כתביהם של יוסף בן מתתיהו ושל פלוטארך, היסטוריון רומי בן תקופתו, שניהם בני המאה הראשונה. הספר כתוב מנקודת מבט אישית וערוך כיומנו האישי של הורדוס בו מתוארות אהבותיו ומערכת היחסים בני משפחתו, עם המלך (יוחנן הורקנוס השני) ועם הרומאים אשר העלו אותו אחר כך למלוכה. מדובר בספר מופת, ספר מרחיב  דעת.


יורם קול התוודע לספריו של יוסף בן מתתיהו עוד בנעוריו. הוא בן קיבוץ במקורו, שירת ביחידה קרבית בצבא, למד הנדסה בטכניון ובארצות הברית ועבד בתעשייה האווירית 27 שנה. הוא נשוי לאישה, אב לחמישה בנים נשואים וסב לֿ13 נכדים ונכדות. זהו ספרו הראשון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה