יום שישי, 21 ביוני 2019

ספר חדש: "אין הזמן אלא ספר המונח על מדף הנצח"


ספר חדש:

"אין הזמן אלא ספר המונח על מדף הנצח" מאת יחיא סעדיה ברגמן





"אין הזמן אלא ספר המונח על מדף הנצח" מאת יחיא סעדיה ברגמן, בהוצאת ספרי ניב, הוא אוסף של סיפורי מעשיות ומשלים ובהם סיפורים על מהות החיים, על תפקידו של האדם בחייו ועוד.

הספר כתוב בצורה ייחודית, בוודאי בהשוואה לכתיבה בימינו. השפה עשירה במוטיבים מקראיים וחז"ליים, וכל כולה נדמית עתיקה למדי. העובדה שמדובר בסיפורים קצרים, ואף במעשיות ובמשלים, רק מחזקת את ההרגשה של טקסט בעל 'ניחוח' קדום משהו.

הקוראים מוזמנים להצטרף לקריאה במסע ברכבת הזמן שהסיפורים בו הם כקרונות. ובטרם תעלו, הנה יבקשך הספר הזקן לפַנות את עצמך ממך. והנוסעים הינם גלוי ונסתר, והם חיי האדם, חיות ובריאת טבע, תולעת רקמה הממליצה "לשמור על ראש פתוח ובכך לא לאבד את הראש"; תס"י, תולעת ספרים, הטוענת "שהאוחז בחוכמתו יידרש לשרפרף"; סבתא שמעה שרק בגיל תשעים הבינה ש"חיים מעט זמן ומתים להרבה יותר זמן", ובגילה המופלג הספיקה גם להיעצר על תקיפת שוטר; חמור שנדרש לפסיכולוג.
ובספר יופיעו גם יצר האדם ומלאכי זמן וחשבון, שחוכמתם סודות זמן והבנות חיים וסך חשבון, וגם רוחות המספרות הבנות חיים מאוחרות או אזהרות טרם איחור. יסופר בו גם על החסרונות בחיי זמן תנ"כיים של מאות שנים, על רומנטיקה בגיל  חמש מאות ועל קטינה בת מאה שישים.
ויש בסיפורים ששפתם פשט, אך יש גם שדיבורם חד כאזמל המנתחים הנתון ביד הקצב, ודיבורם מלאכת מחשבת, שפה מדברת בשלל צבעים, עצב, צחוק וחשיבה היוצאת מגבול המוגדר כהיגיון. וסך כולם חוכמת זמן הלוקחת את הנוסע למחוזות הרוח שאין הגוף משיגם. ורחבה היריעה עד מאוד, ועל הרציף מתייפחת הבנה מאוחרת, ולצידה ניצבת הבנה אירונית מחבקת, מנחמת ואומרת: "דמעות, דם ומעות הינם! ומחיר! וכנגדם צחוק! צח חוק צו, שהם בהירות, ומזיווגן נולדת אירוניה, והיא הרואה מבעד לדמעות האדם את חיוך הזמן."
וכאמירת הרוח, במסע זה תידרש ההבנה להחליף אופניים במונית, וכמי שהינך כבר אינך...
וכאדם חשוב שתזכור: כולם יכולים לספר לך מה אתה, אבל מי אתה זאת רק אתה תקבע! ואי-הבנת הדרך אינה מצביעה על כך שאין דרך... ובטרם נסיעה דע שבעת שהעבר נוגע בך, טבעי הוא שההווה נעלם, אך עליך להתעשת במהרה כדי לא לאבד את העתיד, ותמיד לפני הצער הַכנס את ההבנה, האומרת שלפני שתצטער נסה להבין, אחרת תצטער שלא הבנת! 

"אין הזמן אלא ספר המונח על מדף הנצח" מאת יחיא סעדיה ברגמן. הוצאת ספרי ניב, 301 עמודים. מחיר לצרכן 74 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.


                       

תגובה 1: