יום שלישי, 3 במאי 2016

אחד מכל שמונה:

ספרי יד ושם
לקראת יום השואה 2016


  • בין הלשנה להצלה: החברה ההולנדית והשואה מאת: פנחס בר-אפרת
  • בּוֹר: סיפורו של מחנה לעבודת כפייה, 1944-1943 -  מבחר עדויות
  • אחד מכל שמונה: יהודים בשורות הפרטיזנים ובמחתרות ביוגוסלביה במלחמת העולם השנייה מאת: ראול טייטלבאום
  • משטרת הגטו  היהודית בוויליאמפולה, מסמך מגטו קובנה עורכת: דליה עופר
  • במנהרות אשמדאי: עובדי כפייה יהודים בתעשייה הצבאית של הרייך השלישי מאת: אליעזר שורץ
  • היום הגיעה אלינו י': סיפור הסתרתה והצלתה של ילדה יהודייה בהולנד הכבושה מאת: מיפּ חרוֹנֶנדַייק
  • ארבע אבנים מושלמות: סיפורה של משפחה יהודית מגרמניה במחנות וֶסטֶרבּוֹרק וברגן־בלזן מאת: לילה פרל ומריון בלומנטל־לזן



אחד מכל שמונה:

יהודים בשורות הפרטיזנים ובמחתרות ביוגוסלביה במלחמת העולם השנייה

מאת: ראול טייטלבאום

מספר עמודים: 414 מחיר: 103 ש"ח

למן הימים הראשונים השתתפו יהודי יוגוסלביה במלחמה הקשה והאכזרית נגד הכובש הנאצי ועוזריו המקומיים. הם התגייסו לשורות הפרטיזנים ורבים מהם הגיעו לתפקידים צבאיים ופוליטיים בכירים, רשמו פרקים מפוארים של גבורה אישית ושל הקרבה בלחימה למען עצמאות ארצם ונודעו בתור גיבורי מלחמה לאומיים כ-15% אחוזים מכלל אוכלוסיית יהודי יוגוסלביה הבוגרים השתתפו בלחימה, השיעור הגבוה ביותר של היהודים שהשתתפו במלחמה נגד גרמניה הנאצית.
הספר אחד מכל שמונה הוא פרי מחקר המבוסס על תיעוד נרחב מן התקופה, והוא מביא פרטים רבים על השתתפותם של היהודים אזרחי יוגוסלביה בפעילות המחתרתית ובלחימה בתנועת הפרטיזנים בארץ זו בשנות מלחמת העולם השנייה. לפעילות זו נודע תפקיד מכריע לא רק בלחימה בפועל אלא גם בעיצובה הפוליטי של מדינת יוגוסלביה בשנים שלאחר המלחמה. הספר שופך אור על נושא חשוב זה שעד עתה לא הוקדש לו מקום ראוי במחקר בארץ ובעולם, ומוסיף פרק נכבד לחקר תולדות יהודי יוגוסלביה בשואה. ראול טייטלבאום, מחבר הספר, רואה בו גם מילוי חובת כבוד אישית בתור מי שגויס למאמץ הלחימה הפרטיזנית בהיותו נער צעיר. הספר מיועד לקהל הרחב, וכל המתעניינים בתולדות השואה וההתנגדות המזוינת ימצאו בו עניין רב.

ראול טייטלבאום, עיתונאי וחוקר, נולד ב-1931 בפְריזרְֶן שבדרום קוסובו. בהיותו בן אחת−עשרה הצטרף עם הוריו לשורות הפרטיזנים היוגוסלביים שפעלו באלבניה. בני המשפחה נתפסו בידי הגרמנים והובאו למחנה ברגן−בלזן. ראול טייטלבאום עלה עם אמו לישראל ב-1949. הוא פרסם מאות מאמרים, תחקירים ומסות בנושאים כלכליים, חברתיים, פוליטיים והיסטוריים, הקשורים לחברה בישראל. הוא מלווה את מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל מאז הקמתו והיה מיוזמי הפרויקט "תרומת ניצולי השואה להקמתה של ישראל והתפתחותה". עסק במשך 40 שנה ככתב כלכלי, ופרשן בכנסת ב"קול העם"  וכ- 30 שנה בעיתון "ידיעות אחרונות" כשבתפקידו האחרון שימש ככתב העיתון בגרמניה. בתקופה זו עשה ראיונות היסטוריים עם בנו של אדולף אייכמן ועם מזכירתו האישית של היטלר. אחרי יציאתו לפנסיה המשיך וכתב טורי דעות בעיתון גלובס. ראול משמש נציג מרכז הארגונים ביד ושם ופעיל במוסד זה. מספריו: הפתרון הביולוגי: שערוריית הפיצויים האישיים לניצולי שואה (הקיבוץ המאוחד, 2008), זהב השואה (בשיתוף עם משה זנבר) (מורשת, 2000) ועוד. ראול טייטלבאום חי במרכז ירושלים כ- 60 שנה ביחד עם אשתו עליזה טייטלבאום, ביוכימאית וחוקרת סכרת בעברה ופסלת היום, אב ל-2 בנות וסב גאה ל 4 נכדים. שתיים מנכדותיו משרתות כיום בצבא.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה