יום שלישי, 31 במאי 2016

ספר חדש: לירי מאת אמנון שמוש

ספר חדש: לירי מאת אמנון שמוש


                                                          
הרומן "לירי" מאת אמנון שמוש, מחבר הרומן הנפלא "מישל עזרא ספרא ובניו", בהוצאת "מסדה", מציף נושאים ישראליים ומהותיים כאחד והקריאה בו מזמנת לקורא חוויה מעוררת מחשבה. העלילה הנפתלת מאירה הן מהלכי רוח היסטוריים והן מגמות עכשוויות, רוויה בתשוקות, הרהורים ודרמה עזת צבע. דרכו הקשה של אמן יוצר בקיבוץ ובפריפריה, מתוארת מתוך ידע אישי ומבט היסטורי על מיטב הסופרים והמשוררים שנשאבו למרכז. התלבטויות נפשיות על מין ללא אהבה (מתנדבים ומתנדבות) ועל אהבה ללא מין, על קנאה לבת-הזוג ועל קנאה בבת-הזוג, עטופים במטאפורות, ההומור ובמשחקי המילים המאפיינים את המחבר. לשונו המיוחדת של מחבר הרומן משובבת נפש. כגון "הלהט שעבר מעברו לאברה" או כגון "המשוררת החלה לחרוז מלאכים עם אשכים". הרומן מתחיל בהווי בתי הילדים בקיבוץ ומסתיים בהווי הפרוע של אולפני הטלוויזיה. אוסלו ובעיקר פריז משחקות תפקיד חשוב בחיי הגיבורה לירי. גם משפחתה הרחבה מגיעה לעיר האורות, כאשר היא מוזמנת לשחק תפקיד ראשי בסרט צרפתי, לקנאתם של חברי הקיבוץ, הנחשפים באנושיותם ובחולשותיהם לאורך כל הרומן.

אמנון שמוש נולד בשנת 1929 בעיר חלבּ היא ארם-צובא שבסוריה. אביו נפטר כשהיה בן תשע, ואמו עלתה לארץ ישראל יחד עם אמנון ואחיו יצחק, שהוזמן ללמד באוניברסיטה העברית שפה וספרות ערבית. אח נוסף, טוביה שמוש, שעלה לארץ קודם לכן, היה עיתונאי ומתרגם. לאחר העלייה, התגורר בתל אביב ולמד בגימנסיה הרצליה. התגייס לפלמ"ח ב- 1946, וכעבור שנה היה ממייסדי קיבוץ מעיין ברוך.  למד באוניברסיטה העברית בירושלים, והשתתף במלחמת העצמאות כפלמ"חניק בירושלים הנצורה. במקביל הוא ריכז שם את קן התנועה המאוחדת.  שמוש מתגורר במעיין ברוך עד היום. בקיבוץ עסק ברעיית צאן, היה מזכיר הקיבוץ והדריך קבוצות נוער עולה. הוא יצא לשליחויות לאומיות רבות ומגוונות, החל משליחות אונסק"ו לכל ארצות אפריקה הדוברות צרפתית, וכלה בהכשרות בצרפת ובמרוקו. מאוחר יותר, היה גם scholar in residence בהרבה אוניברסיטאות בארה"ב. בהמשך, עבר לעסוק בחינוך, לאחר שהשתלם בבית ברל ובאוניברסיטה העברית, ואף היה מנהל בית הספר התיכון האזורי. אב לשלושה, סב לשישה נכדים וארבעה נינים. בזקנתו הידרדרה מאוד ראייתו, עד מצב של עיוורון. חרף זאת - הוא מוסיף לעסוק בכתיבה ספרותית. לאחרונה נפטרה אשתו חנה, עליה כתב את ספרו "בוקר טוב אלץ היימר". ספר זה מספר את נפתולי המסע שנכפה עליו ועל אשתו מיום שאובחנה לפני כשתיים עשרה שנים כחולה במחלת האלצהיימר. הספר עוסק באתגר שבטיפול היומי בבת זוג חולה ומצביע לא רק על הקושי, אלא גם על רגעים של שמחה ושל אושר.

אמנון שמוש זכה שלוש פעמים בפרס ראש הממשלה לסופרים עברים, בשנים 2000, 1997, 1979; בפרס ירושלים ע"ש עגנון (1979); בפרס שלום עליכם (1986); בפרס ויצו-צרפת (1986); בפרס נוצת הזהב על מפעל חיים בספרות מטעם אקו"ם  (1999); בפרס נשיא המדינה לספרות (2001) ובפרס משרד התרבות על שם אריק איינשטיין (2014).

סופר נפלא. הלב רוחש לך הוקרה ותודה על העולמות שגילית לנו, שלך ברעות. - חיים גורי.

הסופר והמשורר אמנון שמוש, הוא חלוץ ספרותי פורץ דרך בספרות העברית. ראשון הסופרים של יהודי ארצות האיסלאם בעידן המודרני, שכתב רומנים וסיפורים על יהודי חלב וסוריה ובעצם על יהודי המזרח משנות השלושים ואילך. הוא כתב על קהילות אלה מבפנים, מתוך אמפתיה, כבוד ותוך ביקורת והגיש אותם לקורא העברי. במובן זה, גם סלל את הדרך לסופרים בני העליה של שנות החמישים והלאה. - אלי עמיר

"לירי" מאת אמנון שמוש, הוצאת "מסדה", 253  עמודים, מחיר מומלץ 59 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה