יום חמישי, 21 באפריל 2016

היום הגיעה אלינו י': סיפור הסתרתה והצלתה של ילדה יהודייה בהולנד הכבושה

ספרי יד ושם
לקראת יום השואה 2016


·       בין הלשנה להצלה: החברה ההולנדית והשואה מאת: פנחס בר-אפרת
·       בּוֹר: סיפורו של מחנה לעבודת כפייה, 1944-1943 -  מבחר עדויות
·       אחד מכל שמונה: יהודים בשורות הפרטיזנים ובמחתרות ביוגוסלביה במלחמת העולם השנייה מאת: ראול טייטלבאום
·       משטרת הגטו  היהודית בוויליאמפולה, מסמך מגטו קובנה עורכת: דליה עופר
·       במנהרות אשמדאי: עובדי כפייה יהודים בתעשייה הצבאית של הרייך השלישי מאת: אליעזר שורץ
·       היום הגיעה אלינו י': סיפור הסתרתה והצלתה של ילדה יהודייה בהולנד הכבושה מאת: מיפּ חרוֹנֶנדַייק
·       ארבע אבנים מושלמות: סיפורה של משפחה יהודית מגרמניה במחנות וֶסטֶרבּוֹרק וברגן־בלזן מאת: לילה פרל ומריון בלומנטל־לזן


היום הגיעה אלינו י': סיפור הסתרתה והצלתה של ילדה יהודייה בהולנד הכבושה



מאת: מיפּ חרוֹנֶנדַייק

עריכה מדעית: פנחס בר-אפרת

מספר עמודים:96 מחיר:91 ש"ח -  בפורמט אלבומי מהודר


מיפּ חרוֹנֶנדַייק ובעלה קוֹס, זוג הולנדים חשוכי ילדים, הסתירו בביתם ילדה יהודייה בת ארבע, יהודית רוס, החל מקיץ 1942, הימים שהחל בהם גירוש היהודים מהולנד, ועד סוף המלחמה מתוך סיכון חייהם וחירותם.
מיפּ חרוֹנֶנדַייק לא הסתפקה בהצלת חייה של הילדה אלא החליטה להציל גם את זיכרונות ילדותה ולשמר אותם בעבור אמהּ של הילדה שהסתתרה במקום אחר. וכך ישבה ורשמה יום-יום, רישומים קצרים וענייניים המגלים עולם ומלואו – געגועיה של ילדה בת ארבע שנותקה במחי יד מהוריה, הקשיים והאושר שבגידולה, הפעילות המחתרתית הנרמזת בין השורות, ובעיקר החששות מפני הלשנה והסגרה, והדאגה הגוברת לנוכח השמועות הקשות והנוראות.
מיפּ מתארת בהרחבה את התלאות שהיו מנת חלקן שלה ושל יהודית אחרי שנתקבל מכתב אנונימי שנאמר בו שידוע שהם מסתירים ילדה יהודייה. מיפּ לא הסכימה שהילדה תימסר למשפחה אחרת ותחווה שוב פרֵדה והיא נטלה את יהודית ונדדה אתה בין קרובים וידידים עד שהצליחו, בעזרתם של אנשי מחתרת, להעניק לה זהות חדשה בשם קלרה לה גראס (La Gras).

כשגברה הסכנה הפסיקה מיפּ את הכתיבה היומיומית. לאחר המלחמה השלימה את סיפור הזיכרונות בצירוף שפע של תצלומים מלווים בהסברים, והכינה ממנו אלבום אותו העניקה ליהודית, לקראת עלייתה ארצה.

יהודית רוס התאחדה אחרי המלחמה עם הוריה ואחותה, עלתה לארץ בשנת 1957 ובנתה כאן את ביתה. היא אם לשלושה ילדים וסבתא לשמונה נכדים.

בין יהודית לדודה מיפּ, ובמידה רבה גם בינה ובין הדוד קוֹס, נוצרו קשרי אהבה אמיצים ומיפּ הייתה לדמות מרכזית בחייה. יהודית ניצלה כל חופשה אפשרית כדי לשהות במחיצתם וברור שהפרֵדה מהם אחרי המלחמה וחזרתה להורים שלא זכרה הייתה קשה.
גם אחרי שיהודית עלתה ארצה נמשכו הקשרים בינה לבין הזוג חרוֹנֶנדייק. הם התכתבו בקביעות ובתחילת שנות השישים אף ביקר הזוג חרוֹנֶנדייק אצל יהודית ובעלה בישראל.

בינואר 2011 הוכרו מיפּ וקוֹס חרוֹנֶנדייק, לאחר מותם, בתור חסידי אומות העולם על הסתרתה והצלתה של יהודית רוס. יהודית נסעה להולנד להשתתף בטקס שהתקיים שם.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה