יום רביעי, 25 בדצמבר 2019

ספר ילדים חדש - הכל מותר


הכל מותר

האמנם הכל מותר לילדים ?





אחרי שכמעט ואיבד את מאור עיניו בניקרגואה, החליט המוזיקאי והמשורר נדב גל להוציא את שיריו לילדים. שירים אשר נועדו לפתח הקשבה לקול הפנימי ומתן חשיבות לנקודת המבט של הילד. התוצאה " הַכֹּל מֻתָּר" - ספר העוסק בצורה משעשעת במצבים ובנושאים מחייהם של ילדים בני דורנו, מסמארטפונים, גירושים במשפחה, נימוס, דמיון, ועד מבוגרים שמסתירים להם בקולנוע.

הספר "הכל מותר" אשר זכה בתחרות כתיבה לילדים במקום הראשון, יוצא כעת באופן רשמי לקהל הרחב.
כותרת הספר, היא שמו של אחד השירים, אשר מזדהה עם ילדים בעולם מלא חוקים, שהיו חולמים שיום אחד, לפחות בחלקת האלוהים הקטנה שלהם, הכל יהיה מותר:

בְּגַן עַל שֵׁם אִישׁ בַּעַל שֵׁם
יֵשׁ שֶׁלֶט גָּדוֹל וְיָשָׁן,
רָשׁוּם בַּכּוֹתֶרֶת "גַּן הִלֵּל"
וּמִתַּחַת כְּלָלֵי הַגַּן:

אָסוּר לְהַרְעִישׁ מִשְּׁתַּיִם עַד אַרְבַּע
אָסוּר לְשַׂחֵק בְּכַדּוּר
אָסוּר לִכְלָבִים לְשׁוֹטֵט חָפְשִׁי
אָסוּר
       וְאָסוּר
              וְאָסוּר...

זֶה גָּרַם לִי לַחְשֹׁב
שֶׁאִם אֶהְיֶה מֻכָּר
וְיִקְרְאוּ לְגַן עַל שְׁמִי
וְעַל שֶׁלֶט הוּא יֻזְכַּר
אֶרְצֶה שֶׁלְּמַטָּה יִכָּתֵב:
"הַכֹּל מֻתָּר".              

לדברי המחבר: "הספר נכתב כשנכנסתי סופית לעולם המבוגרים. שכרתי דירה, עבדתי בעבודה קבועה, והכתיבה הייתה עבורי מפלט לילדות שהשארתי סופית מאחור. לאחר כשנתיים טסתי לעבוד עם תזמורת בארצות הברית, ולאחר מכן למסע חוצה מדינות במרכז אמריקה. באותו מסע חטפתי וירוס וכמעט ואיבדתי את ראייתי, בעודי נמצא על אי בניקרגואה, ללא שירותי רפואה מתקדמים שיכולים לעזור לי. התגוררתי בהוסטל על אי בשם אומטפה ובמשך הלילה הראשון החלפתי לעצמי "תחבושות" אשר היו למעשה מגבות מהולות בתה כדי להקלה על העיניים- זה הדבר היחידי שהיה ביכולתי לעשות אז. במשך כל אותו לילה ארוך הבטחתי לעצמי שתי הבטחות שאקיים אם אעבור את זה בשלום: אחת הייתה שכשאחזור לארץ אוציא את ספר הילדים שכתבתי ותמיד חלמתי להוציא. השנייה הייתה  להופיע עם אותם שירים ברחבי הארץ.”
לאחר שלוש שנות כתיבה ושכתובים, בהן כתב היד הוצג גם ליהודה אטלס, אשר תרם מזמנו ותן מעצותיו, נשלח כתב היד לתחרות ספרי ילדים- וזכה במקום הראשון - הוצאה של מאה עותקים ראשונים, אשר זכו למחמאות רבות ופידבקים חיוביים רבים.
כעת הספר יוצא לאור באופן רשמי לחנויות בפעם הראשונה.
אחד משירי הספר עוסק בסמארטפונים. כשנדב, מחבר הספר, היה ילד בעצמו, הוא התמכר למשחקי פלייסטיישן. אימו, בניגוד לכל עצה, דווקא אפשרה לו לשחק ולשחק בהם עד שהוא איבד עניין מהם בעצמו, ולמד שאותה טכנולוגיה לא ממלאת אצלו את הצורך הרגשי שהוא מחפש.
פילוסופיית הספר איננה טוענת שהכל אמור להיות מתר, אך שלפעמים צריך לאפשר לילדים לחוות ולטעות כדי שיחוו דברים, ולא לבחור בדרך הקצרה ו"להפיל" עליהם תקנון של מה מותר ומה אסור. לכן הספר עוסק בחוויות של ילדים, שאפשר להזהות עימן וניתן להפיק מהן לקחים.
בנוסף לכתיבה עבור ילדים נדב גל הוא גם זמר קאנטרי, מאייר ורקדן סלסה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה