יום שלישי, 15 באוקטובר 2019

אגדת המילים השמחות סיפור לקטנים - גדולים





אגדת המילים השמחות
סיפור לקטנים - גדולים


מאת: חלי לוי אלדר
עורכת: יעל אורנן-גרמי
מאיירת: יעל פושקין
ספרי פלפלת
*  *  *  *
 לא ממוספר, 68 ש"ח


"מַדּוּעַ יֵשׁ צוֹרֶךְ בְּמִלִּים, שֶׁלֹּא מִן הַמִּלּוֹן?"
"בִּגְלַל הַמִּשְׁפָּחָה," הָאָדוֹן עָנָה.
"בִּגְלַל הַהוּמוֹר," צָחֲקָה הַיַּלְדָּה.
"בִּגְלַל הַשִּׂמְחָה," חִיְּכָה הַגְּבֶרֶת.
"בִּגְלַל שֶׁזֶּה מְיֻחָד רַק לָנוּ," לָחַשׁ הַיֶּלֶד.




במדינה קטנה, ברחוב קטן, בבית קטן – גרה משפחה שמחה ונהדרת. בני המשפחה מדברים בשפה שונה, אחרת. יש להם תחביב מאד מיוחד לקשט את המילים ולהמציא "מילים שמחות" לכל נושא ועניין. מילים המייחדות את הווייתם ושייכות רק למשפחתם.
השמועה על "המילים השמחות" הכתה גלים והגיעה עד עיר הבירה "מלל" למועצת המילים. מונתה ועדה מיוחדת למצוא פתרון לבעיה הסבוכה. שהרי לא יתכן שמשפחה אחת תמציא מילים בשפה לא מוכרת ותפר את כל הכללים שנקבעו במדינת המילים.
לאחר ימים ולילות שלא הניבו תוצאות, מחליט השופט העליון לצאת לבית הקטן שדייריו עשו בעולם המילים בלגן ולרדת בעצמו לשורש העניין.
מה הוא מגלה וכיצד הוא פותר את הבעיה?
ספר מקסים ומרגש על ערך חשוב ביותר בחיים – השמחה. מדרבן לסקרנות ויצירתיות. ספר המעודד לא לפחוד מאימוץ נורמות חדשות גם אם הן שונות מהמקובל, ויוצרות התנגדות, כי בסופו של דבר הן יקרינו על מעגל חיינו הקרוב ויצרו שינוי מיטיב גם במעגלים רחוקים ורחבים יותר.

הספר מיועד לקטנים (6-3) וגם לגדולים. הוא כתוב בחריזה מלאת הומור המותאמת לעולם הילדים, אך קורץ גם למבוגרים. הפורמט יוצא דופן ושונה מספרי ילדים אחרים. האיורים יפהפיים, מושכים את העין והלב ומשרים תחושה של טיול בתוך אגדה.
בסופו של הספר יש תוספת של דפים לשימוש הקוראים – ילדים ומבוגרים, בהם הם יכולים לכתוב את המילים השמחות שהם משתמשים בהן.

"אגדת המילים השמחות" לא נולד סתם כך. חלי גדלה על ברכי שתי שפות: הבולגרית והלאדינו, שהן בשימוש יומיומי של הוריה, עד היום. הבולגרית מלכתחילה היא שפה מאד "מקושטת". כמעט לכל מילה יש סיומת של חיבה, אבל חלי גילתה במהלך השנים שהיא משתמשת במילים שדוברי הבולגרית לא הכירו אותן. הסתבר לה שמילים רבות הומצאו בתוך משפחתה – סתם, רק כדי שיהיה מעניין, יצירתי ושמח. בלי משים, כשהפכה לאמא, מצאה עצמה ממציאה מילים, שמות חיבה, מושגים ומשמעויות, המיוחדים ושייכים רק לתא המשפחתי שלה.

חלי לוי אלדר נולדה ב-1960, גדלה בטירת כרמל ומתגוררת בחיפה. כותבת פרוזה, שירה וספרי ילדים. עוסקת בדוברות, רעיונאות ותרבות לילדים ונוער.
בעבר עת עסקה ביחסי ציבור ודוברות, הקימה סל תרבות עירוני לכל מערכת החינוך בטירת כרמל ומ-1995 ועד היום מנהלת אותו. במסגרת זו היא אחראית לגיבוש, עיצוב וניהול תקציבים וביצוע של כל התכנים האמנותיים של ילדי ונוער טירת הכרמל (גילאים 18-3), בכל מוסדות החינוך בעיר. בד בבד מנהלת את המטה לבטיחות בדרכים בתחום הרשות המקומית –גיבוש תכניות ותכנים, קמפיינים, הסברה ומימושם.

בעלת תואר ראשון בסוציולוגיה, אנתרופולוגיה והמזרח התיכון ובעלת תואר שני בניהול ציבורי למנהלים. השתלמה בחינוך לגיל הרך באוניברסיטה העברית, עברה קורסים מקצועיים רבים ומגוונים בתכני תרבות ואמנויות ולימודי תעודה בניהול מטות בטיחות בדרכים, במסגרת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

"אגדת המילים השמחות" הוא ספרה השני. קדם לו הספר "לסיפור שלי יש חבר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה