יום שלישי, 15 באוקטובר 2019

אֶבְקוֹעים רומן מאת שירז אפיק



אֶבְקוֹעים
רומן

שירז אפיק


הסופרת שהצליחה להיכנס למוחו של לוכד נחשים
לצורך התחקיר לספרה החדש של שירז אפיק, לצד קריאה וצפייה בכל סרטון על המקצוע האקזוטי היא גם חברה במשך שנתיים ללוכד נחשים איתו שיחררה יחד נחשים לטבע. את ספרה השלימה מול מדף מלא  נשלים וביצי נחש. התוצאה: רומן מותח על חייו של בעל מקצוע מאתגר והחיים החברתיים, שמסתבר שהם קשים יותר מקשר עם נחשים...
בבית ישן, בפאתי מושב שכוח אל, מתגורר בועז "ג'ומעה" קרמר עם אמו. את ילדותו ונעוריו הוא מבלה בשדות המושב כשהוא תר אחר נחשים והרפתקאות.
עם השנים הופך ג'ומעה ללוכד נחשים מקצועי ששמו הולך לפניו. למרות אופיו החשדן והקוצני נשים נשבות בקסמו ולרגע נדמה שחייו הולכים ומסתדרים.
כל זאת, עד שלפתח ביתו מתפרצים נער ונערה, תמימים וסקרנים לכאורה, שמחזיקים בידם סוד נורא. המפגש הזה מטלטל את ג'ומעה ומוביל אותו להרפתקה אפלה וסוערת במיוחד.
אֶבְקועים הם בעלי חיים הבוקעים מביצים כשהם כבר בעלי יכולת תפקוד עצמאית, הספר שנושא את שמם הוא סיפור על קרקעית האופל ועל המחיר שמשלם אדם על בחירות שעשו עבורו.
הרעיון לכתיבת הספר צמח מתוך כמה סיפורים, תחומי עניין וקווי מחשבה שהתערבבו אצל הסופרת. לדבריה "קודם כל, היו יחסי משיכה-דחיה עם הרוע האנושי, תחום שריתק אותי מילדות וממשיך לרתק אותי עד היום. בתור ילדה קטנה קראתי ספרי מתח מאוד אלימים ומדממים. את "הציפור הצבועה" של יז'י קושינסקי קראתי בסביבות גיל שמונה, ואני זוכרת שהוא זעזע אותי אבל בה בעת גרם לי לחפש ספרים דומים לו.
בנוסף, נתקלתי בכמה לוכדי נחשים שהיו דור שני לניצולי שואה, והעניין הזה סיקרן אותי – מה יש במקצוע הזה שמושך אותם, האם זה כמו לעשות אצבע משולשת למוות ולפחד ממנו?"
כדי לכתוב על לוכד נחשים הייתה צריכה אפיק לערוך תחקיר. היא קראה כל מה שיכלה על התחום, צפתה באינספור סרטונים כדי ללמוד את ההתנהגות שלהם, ואפילו חברה אל לוכד הנחשים האגדי דוד דוד, שבמשך שנתיים הקדיש לה מזמנו, חלק איתה מידע בנדיבות, צירף אותה לשחרור נחשים בטבע ואפילו פינק אותה בקופסת "הפתעות" שכללה נשלים וביצת נחש שיושבים אחר כבוד על המדף לידי כשהיא כותבת.

שירז אפיק היא מחברת הרומנים "לנקות את יפו" ו"בשורות טובות" שראו אור בהוצאת מטר וזכו לשבחים, וזוכת תחרות הסיפור הקצר של מרחב "טיוטות". סיפוריה הקצרים הופיעו בכתבי עת שונים ובאנתולוגיית "עברית."
עד לפני כמה שנים הייתה אפיק עובדת סוציאלית וטיפלה בניצולי שואה, נפגעי נפש, מכורים לסמים ועוד, אבל מרגע שהתחילה לכתוב עזבה את התחום הטיפולי, ומאז פרסמה שני רומנים ("לנקות את יפו" ו"בשורות טובות", שניהם ראו אור בהוצאת מטר).

שירז אפיק. "אבקועים". הוצאת פרדס. עיצוב הכריכה: סטודיו פרדס.  עמ'. מחיר: 88 ש"ח.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה