יום רביעי, 12 בדצמבר 2018

שואה – הכרוניקה מאת עופר ריחני


שואה – הכרוניקה מאת עופר ריחני


                                                
"שואה – הכרוניקה" מאת עופר ריחני בהוצאת הספרים "אוריון", מתאר באופן כרונולוגי וקולח את מהלך האירועים והזוועות שהתחוללו לאורך 12 שנים של שואה, משנת 1933, עת עלה היטלר לשלטון בגרמניה, ועד נפילתו בשנת 1945. הספר מספק תמונה כוללת ושלמה על תקופה קשה זו. זהו מעין מדריך שימושי לכל המתעניין בפרק ההיסטורי המשמעותי והדרמטי ביותר לעם היהודי.

מטרתו של ספר זה היא להביא לידיעת הקורא בתמציתיות ובאופן כרונולוגי את השלבים בשואת העם היהודי.

ייחודו של ספר זה בכך שהוא נותן לקורא להבין בצורה ברורה ולא מסובכת את תהליך השואה. הספר קשה אבל לא "כבד" מבחינת המלל והשפה - ברורה. השימוש בספר מחדד לקורא מושגים בשואה שלא נהירים לכולם, בתצורה  של מילון כגון אקציה, גסטפו, אס אס, המשטרה היהודית, מחנה ריכוז ועוד. הוא ממחיש כרקע את אירועי מלחמת העולם השנייה ומתאר את כל הדמויות והמונחים שהיו באותה עת. מוזכרים גם הפושעים הנאצים וגם מהצד השני דמויות ואישים יהודים.
המחבר בחר להבליט גיבורים כמו מרדכי אנילביץ, חנה סנש, אנה פרנק ועוד. הוא מציג בספר את חסידי אומות העולם ומציג את הגנרלים מכל הצדדים במלחמה. בספר מובאים שמות המנהיגים במלחמה ואירועים חריגים כגון השימוש בפצצת האטום, מות הנשיא רוזוולט ואי בחירתו מחדש של צ'רצ'יל לאחר הניצחון המדהים שהוביל את בריטניה.

עופר ריחני (59), אב לשלוש וסב לרונה, תושב תל אביב ועד לאחרונה תושב מזכרת בתיה. עבד בתפקיד יועץ השקעות בבנק הבינלאומי הראשון, היה בעל עסק עצמאי בתחום הבוטניקה והצומח וכיום, לצד היותו היסטוריון, עוסק בתחום הנדל"ן.

עופר ריחני מספר: "הכחדתם של שישה מיליוני יהודים, שביצעה המכונה הנאצית השטנית תחת שלטונו של היטלר, היא מעבר להבנת בן אנוש. כיצד הייתה יכולה מדינה מודרנית להשמיד בצורה ברוטלית כל כך עם שלם שכל חטאו היה שהוא יהודי? כיצד עם שלם יכול היה להרשות לעצמו להיכחד כמעט ללא התנגדות? כיצד יכול היה העולם לעמוד מנגד, להחריש, ולא לנסות למנוע זאת? אדם אחד החליט, ומדינה שלמה ביצעה את הוראותיו. על מנת לבצע דין מוות זה , היה צורך במנגנון ביורוקרטי, שהפעיל אמצעים טכנולוגיים משוכללים ביותר. זאת,  - לא כדי ליצור מקומות עבודה ולא כדי לספק איכות חיים לתושבים על פני כדור הארץ - אלא כדי לפתח מערכת השמדה משומנת שפעלה ללא רבב, בעידן של עולם שאמור היה להיות נאור. השואה היא נושא רחב היקף, אשר נחקר רבות וראוי שייחקר עוד. ככל שנחקור, נתקשה להבין את עוצמת הרוע ועוצמת הסבל, הכאב והאובדן, שנגרמו אז תחת שרביטו של היטלר.

"על שואת העם היהודי ניתן היה לכתוב אלפי עמודים, ועל כל גטו ומחנה השמדה ניתן היה לכתוב ספרים עבי כרס, אך אין זו המטרה כאן. מטרתו של ספר זה היא להביא לידיעת הקורא בתמציתיות ובאופן כרונולוגי את השלבים בשואת העם היהודי.

לא יכולתי להתעלם ממלחמת העולם השנייה, שפרצה בשנת 1939 ושפכה שמן נוסף על גלגל השמדת היהודים. לכן, הקורא יקבל בספר תמונה גם על המלחמה, אשר בשש שנים שינתה את העולם כולו ואת תפיסת האדם. מלחמה אשר חוללה טראומות קולקטיביות חסרות תקדים. המלחמה פצעה אנושות אומות שלמות, ובשיאה - הוטלו שתי פצצות אטום קטלניות על ערי יפן. מלחמה שגם יצרה גיבורי ענק, כמו צ׳רצ׳יל, פאטון, מונטגומרי ואייזנהאואר. השואה ומלחמת העולם השנייה ייזכרו לדיראון עולם בהיסטוריה האנושית, לעד".

"שואה - הכרוניקה" הוא ספרו השישי של עופר ריחני. ספריו הקודמים: "מלחמת העולם השנייה: הכרוניקה" (קווים, 2006). הספר שהפך לרב מכר מתאר את מהלכי המלחמה בחזיתות השונות בו זמנית באופן כרונולוגי. מתועדים בו כשלוש מאות אירועים שונים שהתרחשו בשנות המלחמה 1945-1939, ומידע רב על האישים הבולטים במלחמה, מבנה הצבאות ומהלך הקרבות; "מלחמת העולם השנייה: קרבות המפנה" (קינג, 2011). בספר זה שהפך לרב מכר מתוארים מהלכי שלושת קרבות המפנה במלחמה שהתחוללו בשנים 1943-1942: קרב מידווי באוקיינוס השקט, קרב אל-עלמיין במדבר המערבי וקרב סטלינגרד; "אש אהובתי" (סטימצקי, 2017), ספר שירים המוקדש לבת זוגו אשי; "המהפכנים הגדולים בהיסטוריה" (סטימצקי, 2018): סיפור חייהם ומותם של שלושת המהפכנים ולדימיר לנין, פידל קסטרו וצ'ה גווארה.

עופר ריחני מספר: "הוצאת הספר "שואה-הכרוניקה" פיעמה בליבי שנים רבות. היה קשה לי לכתוב על השואה, התגברתי וכנראה שהגיל עשה את שלו. היה חשוב לי להנחיל לדורות הבאים את הכרוניקה של השואה. בייחוד שהיא נכתבה מאדם שספג את נושא השואה בבית. השואה לגבי הייתה תמיד נושא כואב. אין ספק שאובדן סבתי, אם אמי, רק הגביר את התחושות".

עופר ריחני מציין, כי ספר נוסף פרי עטו אמור לצאת לאור השנה: "מנהיגי ציר הרשע" (סטימצקי, 2018), על שלושת הרודנים אדולף היטלר, יוזף סטלין ובניטו מוסליני.

"שואה - הכרוניקה" מאת עופר ריחני. הוצאת הספרים "אוריון", 371 עמודים. מחיר לצרכן 99 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

           

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה