יום רביעי, 17 ביולי 2013

מאחורי הפרגוד

מאחורי הפרגוד


מאת: אריה מארק

הוצאת כרמל

* * * * * *
(212 עמודים, 89 ₪)

"מאחורי הפרגוד" מביא מחזה שכתב אריה מארק, במאי ומחזאי, מייסד תיאטרון "פרגוד",  בהשראת סיפור קצר מאת ש. שלום בשם "היד השניה". הספר איננו רק מחזה, אלא דו שיח בין שני היוצרים, איך מחזה צריך להראות ולהישמע, איך רעיון מופשט לובש צורה מוחשית המוצגת בפני קהל צופים על בימת התיאטרון, איך סיפור קצר הופך למחזה וכיצד עושים זאת. מעל הכל זהו סיפור מופלא על רעות רוחנית בין אריה מארק לש. שלום.

החיבור בין מארק לשלום החל אי שם בשנות החמישים. מארק למד אז משחק בבית הספר לאומנויות ברמת גן, ובמסגרת שיעורי ההיגוי הוא התבקש לעבוד על שיר בשם "חצות", שכתב ש. שלום.
"לפני כ-15 שנה", מספר מארק, "תמהתי פתאום על השיר הזה ועל המשורר שחיברו. כל השנים נגעתי בו רק כטקסט מקרי, שאיתו עבדתי על עבודה קולית, על נשימות, על ריכוז. הרגשתי עם השנים שהשיר הזה מבטא אותי ואני מזדהה איתו כאילו שאני כתבתי אותו". שיר זה עורר את סקרנותו לגבי יצירתו של ש. שלום כולה. מארק קרא את הסיפור הקצר "היד השניה" ונכבש. גם כעבור שנתיים, כשקרא את הסיפור בשנית, נוכח לדעת שהוא עדיין משפיע עליו. הוא רצה לעלות אותו על הבמה. כשהתקשר לש. שלום, הוא הסכים להיפגש איתו מיד. "צריך להבין, ש. שלום הסכים להיפגש עם מתי מעט. נסעתי לביתו בחיפה שלוש פעמים והקלטתי את הפגישות. הוא שמח לקבל אותי (ש. שלום: "אני מברך אותך בביתי שמסיבות שלא ניתן פה לפרטן רגל זר לא דורכת בו . אבל אתה פתחת את ליבי בהאזנתך העמוקה לשירתי וליצירה שלי אז אינני יכול להתעלם מזה , להינעל בפניך .ואני אומר לך ברוך הבא בביתי הנעול והסגור"). סיפרתי לו על העיבוד לבמה שאני רוצה לעשות לסיפור "היד השניה". הוא אמר לי שהיצירה הזאת היא תמצית יצירתו ותמצית חייו. נדהמתי. מתוך עשרות ספריו ומאות יצירותיו, התחברתי לזאת שנחשבת לחשובה ביותר גם בעיניו".

השניים התכתבו ביניהם. שלום היה מעורב בתהליך העבודה על עיבוד "היד השנייה" למחזה, ושלח לו את ספריו החדשים בליווי הקדשות. באחד המכתבים כתב שלום: "החידוש שבהמחזה שלך, שמצאת את נקודת השריפה הזאת (ש. שלום טען שיצירתו כולה עומדת על נקודת שריפה אחת), ובסצינות של "היד השנייה" הנך מתאזר לפרוש לפני קהל הצופים והשומעים את קצות היריעה של שירתי כולה. חש אני שניחנת בסגולות של אמן העשוי למלא את משאלות לבו, ואני תפילה להצלחתך". ובמכתב אחר כתב לו ש. שלום: "התרשמתי מאד מביקורתך בביתי (הסגור) ומן התוכנית שהבאת לפני בטיוטא להמחזת סיפורי "היד השניה". לא אכחד ממך, עצם הדבר שמצאת דרך נבכים אל יצירתי, שאני עצמי נותן יד (ה"יד השניה") לחוסמים את הגישה אליה, אומר כבוד לך".

לספר מצורף תקליטור ובו שיחותיהם המוקלטות של אריה מארק וש. שלום (1981, 1985), וכן מבוא הבוחן את סגנון המחזה, הלשון, העלילה והסיפור – בהתאמה למחזה עצמו ובאופן כללי.



על המחזה

המחזה "היד השנייה" מספר על דמות הנלחמת ביד שמאל שלה. בעוד יד ימין בונה, יד שמאל הורסת.
גילוי "הסוד השחור" שבחייו רודף את הגיבור, ובהתחקות אחר רוצח אשתו האהובה – הוא נפגש אתו פנים אל פנים.
העלילה מתגלגלת כך שהוא עצמו מואשם ברצח אשתו ונידון למוות בתלייה. באבלו הכבד ובייאושו המר, הוא מודה במעשה ומקבל על עצמו את הדין, אבל בסתר לבו הוא מתקומם. הוא נאבק על חייו ומנסה , בפלשבק, להציל את אשתו מהמוות הצפוי.
בתא הנידונים למוות הוא חושף את האמת הטרגית, שלא הוא רצח את אשתו, אלא "הסוד השחור" - "היד השנייה" שלו, היא עשתה זאת. והוא זועק את חפותו. הוא רוצה לקום ולהתריע מיהו הרוצח האמיתי המשתלט על העולם, אבל מאוחר מדי.
חמש פנים נסתרות, חוששות להיחשף, יש בכולנו:  ליצן, קוסם, שטן, אדם וחווה. חמישתן מחוברות להוויה אחת והזיקה ביניהן היא פנימית. בתקופות שונות, בהתאם לנסיבות שונות, משתלטת עלינו אחת מהן ו"מנהלת" את חיינו. הן מופיעות על הבמה ונעלמות, כמו מחלקות תפקידים ביניהן ומחליפות מקום. וגיבור המחזה נע כמריונטה בתוך מבוך שבו המהלכים מוכתבים, רוצה להבקיע לעצמו מוצא, ללא הצלחה.

אריה מארק, שחקן, במאי ומחזאי, מייסדו ומנהלו של תיאטרון "פרגוד" הירושלמי. עלה לארץ בשנת 1947, למד משחק בבית הספר למשחק בהנהלת אנרי דורו ברמת גן. בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים בספרות עברית. למד גם פילוסופיה וחינוך. השתלם במשחק ובבימוי בלונדון, אנגליה.
זהו ספרו הראשון.


ש. שלום, (1904-1990), זוכה פרס ישראל לשירה לשנת 1973, היה סופר, משורר ומתרגם עברי . שיריו תורגמו למספר שפות.  זכה בפרס ברנר, 1949 ובפרס רופין, 1956.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה