יום שני, 1 ביולי 2013

האמת על הקיבוץ

האמת על הקיבוץ


הקיבוץ – לא מה שחשבת ולא מה שסיפרו לך
מאת: ד"ר ראובן שפירא
עריכה: אוריה שוחט

פרדס הוצאה לאור

***
(374 עמ')



הקיבוץ הוא יצירה חברתית פורצת-דרך ומעוררת השתאות בחברה האנושית. עד המשבר הקשה שעבר עליו בשנות ה-80 , הוא סימל חברה שוויונית ודמוקרטית, ומאז נעלמה כביכול, ייחודיותו. מחקר אנתרופולוגי רב-שנים חושף את מראית העין שיצרו  מחקרי הקיבוץ, בהם שלטה גישה נכנעת לדרישת המנהיגים שלא לחקור את ארגוני התנועות שבשליטתם, אשר היו בלתי שוויוניים בעליל.
ד"ר שפירא, כבן קיבוץ וחברו כל ימיו תוך מילוי תפקידים חשובים, שולל גישה זו. מתוך מחויבות והערכה לבוני הקיבוצים יוצרי ייחודיותם, הוא חושף העלמה שיטתית של ארגוני התנועות שגרמה למשגה הרווח, לפיו, חוסר נאמנות אידיאולוגית ואובדן סיוע המדינה גרמו למשבר, בעוד הכשל הראשי היה בארגון הכלכלי והפוליטי עקב בגידת המנהיגים בחזון הדמוקרטי. הם עיקרו את הדמוקרטיה  ועודדו אוטוקרטיה של נאמניהם בקיבוצים שאותם הם קידמו לעסקנות ותיגמלו בפריבילגיות. המנהיגים הראשיים, טבנקין ויערי, הסוו זאת בדימוי רדיקלי שיצרה הערצת ברית-המועצות הסטליניסטית, שבאמצעותה הנציחו עצמם.  הניגוד בין שיח דמוקרטי ושוויוני למציאות מעמדית גרר עזיבות המוניות, אך נותר עלום יחד עם אחרית המנהיגים ונאמניהם ליצירתו, גם משום התעלמות המחקר מעוזבי הקיבוצים, שלא כפי שנוהג שפירא.

התרשמותי: נכתב רבות בנושא הקיבוץ ושברו, חלקם מתחו ביקורת ואחרים התמקדו בהתפוררות הנאמנות לחזון הסוציאליסטי השוויוני. בספר זה אמנם יש למצוא ביקורת, אך בשונה מספרים אחרים, בספר "האמת על הקיבוץ" ניתן למצוא בחינה מעמיקה של כשל ו/או אי הגשמה של ארגון המערך הכלכלי והחברתי בקיבוצים, כמו גם התייחסות להיבט הפוליטי, אותו מוצא ד"ר שפירא כמי שלא קיים את עקרונות המנהיגות הדמוקרטית והשוויונית כפי שהיה מצופה ממנה שלא לומר, כפי שהתיימרה. 

ציפי ארצי

בספר זה הושקעה עבודה גדולה וממושכת. ד"ר שפירא הכשיר עצמו עשרות שנים לכתיבת הספר. בתור אנתרופולוג הוא יודע לצרף עובדות זו לזו ולהרכיב מהן פסיפס גדול המתקרב ככל האפשר למציאות. הוא יודע להתמודד עם שפע אין-סופי של חומר ולדובב אותו.
פרופסור עמנואל מרקס, אוניברסיטת תל אביב

ספרו של ד"ר שפירא מפריך אמונות עממיות רווחות על טבעו של הקיבוץ. למי שחי במציאות קפיטליסטית, שימושיות במיוחד התובנות היישומיות שהוא מפיק מהניסוי החברתי הגדול הזה להבנת המנהיגות והניהול בארגונים. ד"ר שפירא כותב בלהיטות רבה ובידיעה מעמיקה.

Professor James O’Toole, Marshal School of Business, University of Southern California

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה