יום שני, 19 במרץ 2012

הזמנה לתערוכה לאמנות אקולוגית


‏‏‏‏
הזמנה לאירוע


THE POWER OF ECO-ART THROUGH RITUALS
השפעתה של האמנות האקולוגית על שמירת טבע, באמצעות ריטואלים
מרקו פוגצ'ניק - סלובניה, שי זכאי - ישראל
סיור מודרך בתערוכה, שיח גלריה, וסדנא עם האמן האורח
23.3, 10.00-13.00, בית האמנים, אלחריזי 9 תל אביב

האמן האקולוגי מסלובניה, מרקו פוגצ'ניק, ישתתף באירוע מיוחד שיתקיים בבית האמנים בת"א, לרגל פתיחת התערוכה – ריטואלים סמויים מן העין, של חלוצת האמנות האקולוגית בישראל, שי זכאי.
אירוח האמן, מתאפשר תודות לסיוע משרד החוץ, קשתו"ם, המחלקה לקשרי תרבות ומדע.
הפקה- המרכז לצילום ואמנות אקולוגית, www.eco-art.co.il 
כניסה - 50 ₪, להרשמה מראש - eco.art.center@gmail.com 
בית האמנים ע"ש זריצקי, טל' 03-5246685 התערוכה פתוחה בימים ב-ה 10.00-13.00, 17.00-19.00, יום ו' 10.00-13.00
  
האירוע כולל סיור מודרך בתערוכה, שיח גלריה והצגת יצירות האמנים, המתמקדות ביצירת ריטואלים המחברים בין אדם ומקום, ובשמירת טבע, וכן סדנא של האמן האורח מסלובניה, הכוללת דמיון מודרך ותנועה, להיכרות עם אנרגיות של מרחבים פתוחים.
במהלך המפגש יוצגו ספריהם החדשים של האמנים: תווי יער- הספרייה- שי זכאי, Sacred Geography –Marko Pogaznik
משך האירוע- כ- 3 שעות. מספר המקומות מוגבל, רצוי לשריין מקומות מראש.

רקע:  ריטואלים באמנות קיימים מהתקופה הפרהיסטורית ועד היום. החל מציור החיות על קיר המערה טרם היציאה לציד, כפעולה שמאנית שיש בה רצון להשפעה על הצייד, ועד לאמנות אקולוגית עכשווית, אשר מחוללת שינוי בתפיסת האדם את הסביבה, ומעלה מודעות סביבתית במקומות שהמדע או מקבלי ההחלטות, עלולים להיכשל.
אמנים אקולוגים מבצעים ריטואלים/מיצגים/פעולות אמנות עם קהל, כחלק מיצירתם, המכוונות לשמירה על מקום המאויים אקולוגית, או

לחיבור בין אדם וטבע. הריטואל משמש לעיתים כתהליך של גישור בקונפליקטים סביבתיים. הריטואל יכול ללבוש צורה של יצירה תהליכית
במדיות מגוונות, או כפעולה במרחב אלטרנטיבי.

מרקו פוגצ'ניק, מתמקד ביצירתו בספירה הרוחנית של הנוף. הוא יוצר לרוב עם קהילות בנוף. מרקו פיתח שפה ויזואלית פיסולית מרתקת שהוא קורא לה -  "ליטופנקצ'ר", ( דיקור באמצעות אבנים ) פסלי אבן שבאמצעות הצבתם במקום מסוים, הם פועלים כפי שפועל דיקור על גוף האדם. פסלי האבן הללו, הוקמו בהזמנת קהילות, ואפילו ממשלות, להצבה לאורך גבולות פוליטיים המפירים את האיזון הטבעי של מקום. בחירת המקומות להצבת הפסלים נעשית על פי מיפוי של קווי אנרגיה, מרידיאנים, כמו דיקור הנעשה בגוף האדם להבראתו. בנוסף, האמן מעביר סדנאות ייחודיות עם קהל, המעניקים חווייה אחרת עם הטבע, ומעניקים ממד חדש לתיקשור עם ישויות טבע ולריפוי האדמה. הסדנאות שלו ידועות בכל העולם וגם בישראל יש לו עדת מעריצים. הוא כתב כעשרה ספרים שרובם מתייחסים לישויות טבע במקומות שונים והם תורגמו לשפות רבות. מרקו פוגצ'ניק הציג תערוכות במומה, במוזיאון הקווינס ניו יורק, ובמקומות שונים בעולם, והשנה תתקיים תערוכה רטרוספקטיבית מעבודותיו במוזיאון לאמנות מודרנית בלובליאנה. 
במשך השנים, האמנות של מרקו והפעולות שלו לריפוי בטבע, התקיימו במסלולים נפרדים. ביוזמתה של האמנית והחוקרת, שי זכאי, הוזמן מרקו לפעולה של חיבור בין התחומים, והעברת סדנא במרחב של אמנות.

שי זכאי, ישראל -  אמנית אקולוגית, צלמת, חוקרת מרצה ויוצרת ריטואלים מעל 20 שנים, ייסדה את דיסציפלינת האמנות האקולוגית בישראל פרסמה ספרים, הציגה בלמעלה משישים תערוכות בארץ ובעולם, יצירותיה נמצאות באוספים פרטיים ומוזיאוניים, אצרה והפיקה תערוכות ואירועים אקולוגיים, בעלת תואר שני באמנות ומדיניות סביבתית. שי זכאי יצרה שני פרויקטים מרכזיים, שהם מפעל חיים – "נחל בטון 1999-2002, שיקום נחל כיצירת אמנות", ו"תווי יער- הספרייה" – 1995-2011. ספר-אמן החדש שלה, מתוך הפרויקט, יצא לאור לצד שתי תערוכות יחיד, במכון לעיצוב בחולון,  ובבית האמנים.
על התערוכה- ריטואלים סמויים מן העין, שי זכאי  – 22.3-14.4. בית האמנים, ת"א, אוצרת חנה שביב
"...שי זכאי משלבת ביצירותיה שתי פרקטיקות קונספטואליות. האמנות האקולוגית והאמנות הפמיניסטית, האקו-פמיניזם.
היא פועלת בשני התחומים ויוצרת מפגשים שמאנים וטקסים לריפוי האדמה לצד עבודה עם מדענים, מעורבות במדיניות סביבתית, והובלת תהליכי שיקום..." חנה שביב, אוצרת התערוכה.

הריטואלים שיוצרת זכאי, מתקיימים בשני סוגים של מקומות: באזורים פגועים שיש לבצע בהם תיקון, ובאזורים בעלי איכות טבעית, הנמצאים תחת איום אקולוגי, בהם היא מבצעת ריטואלים לשימור. בתערוכה מוצגות יצירות אמנות מתוך הדיאלוג המתמשך שלה עם הטבע וטבע האדם, לצד תיעוד ריטואלים שיצרה לאורך השנים. בין היצירות, יוצגו לראשונה תצלומים ווידיאו מתוך הפרויקט  "נחל בטון- שיקום נחל כיצירת אמנות", תצלומים מתוך הפעולות לשמירת שטחים פתוחים, ודיוקנאות עצמיים המהווים מחאה פוליטית לגבי יחס החברה לסביבה. בין התצלומים -'דילול', 'מלקטות החיטה', 'דיוקן עצמי עם שומרה', 'תחנת מנוחה לציפורים', 'קונצרט למערבלי בטון', 'אמנות החבלה'.


על הספר – תווי יער- הספרייה, שי זכאי
ספר אמן הירוק הראשון בישראל, הנו מבחר של תצלומים וטקסטים מתוך פרויקט מתמשך בן 17 שנים, בו יצרה האמנית ספרייה של עלים, אשר אספה ממקומות בהן זיהתה מפגעים סביבתיים או אדישות סביבתית, במסעה לאורך 19 מדינות בעולם, ביניהן - קוריאה, יפן, קזחסטאן, תורכיה, גרמניה, ארה"ב, ועוד.
בספרה החדש של שי זכאי, ניתן לעלעל, תרתי משמע, ביחסי אדם-טבע באמצעות הצומח.
בכל ספר, טמונים גם עלים ממשיים מספרייתה של האמנית.

עיצוב וייצור המיצבים - ערן שפיצר, עיצוב גרפי - דפנה גרייף עריכה לשונית- דליה טסלר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה