יום שני, 25 במאי 2015

מזל של כלב


מזל של כלב




כתבה: ליאורה ברש מורגנשטרן

הוצאת עולם חדש


* * * * *
(173 עמודים, 59 ש"ח)


חלק מגיבורי הספר "מזל של כלב" הם הכלבים. כלבים אלו הם חלק מילדותה והתבגרותה של הגיבורה ולא אחת, סייעו לה בהתמודדויות ובהתלבטויות שונות. משפחת הכלבים מהווים חלק מהמשפחה של הגיבורה, מה שמקרב את אוהבי הכלבים לנרטיב. 
אמנם הכלבים משמשים גיבורים אך יש גם את המשפחה של אלי, גיבורת הנובלה, ומערכת היחסים שם אף היא מורכבת ומושפעת הן מגידול הכלבים וסביבם, אך גם מהפערים הבין דוריים. 

משהו על הכתיבה הייחודית. פתיח/מבוא מאד מקורי, בעל שורות קצרות, ספק פרוזה ספק שירה, אך היה לי קשה לומר שהוא מזמין את הקורא לקרוא, להיכנס פנימה אל הנרטיב או בלשון הספר אל ה"האירוע... קרה מה שקרה...". אך משעוברים את הפתיח, ומהפרק הראשון, מתחילים להתרגל לסגנון הכתיבה, שאף הוא "עולה ויורד" – לעתים הבעה שירית, לעתים פרוזה, המעברים חדים מידי לטעמי.
לכאורה זהו ספר "תמים" המספר סיפור של שתי משפחות השזורות האחת בשנייה, אך לא, זה ספר הכתוב באופן שמזכירה לי שירה. שירה כתובה בשורות קצרות, אך אומרת הרבה ויש בה היבטים לא מעטים וכל היבט כמעט עולם שלם.
בילדותי, בבית הורי, גידלנו כלבים, ובביתי גידלנו כלבים וחתולים, כך שהנושא בהחלט קרוב ללבי, ומה שמקרב יותר הוא האופן שבו שילבה המחברת את משפחת הכלבים במשפחתה של אלי, בדרך ייחודית ומרגשת.

כתוב על גב הספר: סיפור של אהבה, פרידה וגעגוע, אשה צעירה מתבוננת לילה אחד, ממרחק מקום וזמן, בילדותה ובנעוריה בחיק המשפחה המורחבת, שהכלבים מהווים חלק בלתי נפרד ממנה. ההתוודעות למעגלי החיים ולמערכות היחסים הנרקמות בין גיבורי הספר, וההתמודדות איתם, היא שעומדת במרכז הספר היפה  והמעודן הזה. ליאורה ברש מורגנשטרן לא רק עוסקת בסוגיות קיומיות באופן נוגע ללב, אלא שוזרת שתי שתיקות בערב של קולות, כך שהטון, העוצמה והמקצב מלווים את היצירה הייחודית הזאת מהצליל הבודד הראשון ועד לגוויעת האקורד האחרון.



ליאורה ברש מורגנשטרן למדה ספרות עברית ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, והיא בעלת תואר ד"ר לפילוסופיה. מחלוצות הוראת הפילוסופיה לילדים בישראל. עורכת ספרים וכתבי עת. עוסקת בייזום ובניהול פרויקטים בתחום התרבותי והעסקי ועומדת זה יותר מעשרים שנה בראש עמותת הליקון לקידום השירה בישראל. מזל של כלב הוא ספרה הראשון.    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה