יום רביעי, 25 במרץ 2015

חיבוק של אהבה


חיוני, חשוב ואפשרי לשוחח עם ילדים על השואה
ספר עלילתי, ראשון מסוגו, לתיווך נושא השואה לילדים צעירים



חיבוק של אהבה
כתבה הפסיכולוגית ד"ר גילה מצליח–ליברמן
 אייר דני קרמן
הוצאת יסוד
* * * * * *  
גיל יעד: 5-8

(לא ממוספר, 69 ₪)


"הָיִיתִי צַעֲצוּעַ אָהוּב שֶׁל יַלְדָּה שֶׁעָבְרָה אֶת הַשּׁוֹאָה," פָּתַח הַסּוּס וְאָמַר.
"שׁוֹ – מָה?" שָׁאֲלָה הַבֻּבָּה.
"שׁוֹאָה," אָמַר סוּס הָעֵץ, "זֹאת מִלָּה אַחֶרֶת לְאָסוֹן. אָסוֹן נוֹרָא."

העיסוק בשואה הוא קשה ומורכב בכל גיל, קל וחומר  כאשר מדובר בילדים צעירים. יחד עם זאת, ילדי ישראל נחשפים לנושא בעל כורחם, דרך אמצעי התקשורת, הצפירה והשיח המשפחתי, ועל כן מחובתנו למצוא את הדרכים לתווך להם את הנושא באופן המותאם לגילם ובשלותם הרגשית.

"חיבוק של אהבה", אותו הגתה, חקרה וחיברה הפסיכולוגית, ד"ר גילה מצליח–ליברמן, הוא ייחודי במתכונתו על מדף הספרים.
זהו סיפור לילדים, המיועד לגילאי 5-8 המאפשר חשיפה ראשונית לנושא השואה - על מורכבותו הרבה - באופן תהליכי המותאם הן לרמתו התבונית-קוגניטיבית של הילד והן להתפתחותו הרגשית. החשיפה לתכנים מדורגת ומבוקרת באופן מושכל ורגיש המונע חרדה, בילבול, תחושת איום והצפה רגשית. סיום הסיפור מהווה מקור לתמיכה וביטחון ועוזר לבניית תחושת החוסן והמסוגלות של הילד.

אירועי השואה מסופרים בהאנשה מפיו של סוס עץ אשר ניתן כמתנה לילדה ברוניה ביום הולדתה החמישי – וכמוה - שרד את תלאות השואה ועלה עמה לארץ ישראל. זהו סיפור של שואה לצד תקומה והוא מזמן דיאלוג מותאם לילדים סביב ערכים הומניים ואוניברסאליים.

הספר מלווה באיוריו המרגשים של המאייר והסופר דני קרמן, היוצרים הבחנה ברורה בין הנרטיב של הסוס המסופר בזמן הווה ומלווה באיורים צבעוניים, ובין סיפור השואה המלווה בציורים בגוונים של שחור ולבן.

פרופ' עמירם רביב, פסיכולוג קליני חינוכי, אוניברסיטת ת"א ודיקאן ביה"ס לפסיכולוגיה, המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה:
"כולנו מתקשים לתפוס את מאורעות השואה, והסברתם לילדים נראית משימה בלתי אפשרית. מובן שהדעות חלוקות באשר לדרך הנאותה לטיפול בנושא כשמדובר בילדים צעירים. אלא שגם מי שמתנגדים להעברת ידע על השואה לילדים צעירים, לא יוכלו למנוע מילד בישראל מלהיחשף לתכני השואה, בעיקר ביום הזיכרון לשואה ולגבורה.
ספר זה מציע פתרון מיטבי לקונפליקט בין הרצון למסור לילדים ידע על השואה ובין הרצון לגונן עליהם מפני זוועותיה. מוצעת בו דרך המאפשרת העברת תכנים קשים ומורכבים – ברגישות ובמידה התואמת את רמת ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של ילדים.
הספר מעורר מחשבה, מספק מידע ומציב גבולות המונעים הצפה רגשית מיותרת."

הסיפור מבוסס על מעין תצרף של דמויות אמִתיות האצורות בזיכרונה של המחברת מימי ילדותה, ונוספו לו פיסות מידע, אירועים וחוויות שנחשפה אליהם במהלך השנים.  במובן זה, סיפור המסגרת הוא אכן סיפור אמִתי, סיפור היסטורי של שואה ותקומה, סיפורם של ילדים רבים שעברו את השואה.

הספר הוא פרי חשיבה פסיכולוגית מעמיקה, ובכך ייחודו. הוא מתבסס על העיקרון שחיוני, חשוב ואפשרי לשוחח עם ילדים צעירים על השואה. הוא הוצג בפני אנשי אקדמיה, עמיתים במכונים לחקר והנצחת השואה,  פסיכולוגים, פסיכיאטרים, אנשי חינוך, ניצולים והורים. כן נערכו הקראות של הסיפור לילדים בגני ילדים ובכיתות היסוד. על סמך ההערות, ההארות המשובים ותגובות הילדים נעשתה התאמה מדויקת של התכנים והאיורים לקבוצת גיל זו.

הספר מגיע עם ערכה המיועדת לאנשי חינוך, הורים וכל מי שברצונו לתווך לילד את זיכרון השואה והגבורה. הערכה כוללת "מדריך לַמְּסַפֵּר", המפרט ומסביר בהרחבה על ההתאמה שבין התכנים שבסיפור, לשלבים ההתפתחותיים בגיל הצעיר. המדריך כולל ניתוח לימודי ופסיכולוגי של הסיפור, הצעות לפעילויות ומוקדים לדיון, וכן פרק שכתב המאייר דני קרמן. קרמן משתף את הקוראים בלבטיו ושיקוליו בבחירת האיורים ותמהילם הייחודי. לערכה מצורפים 16 לוחות של איורים מתוך הסיפור.

מחיר הערכה (ספר, מדריך למספר וערכת תמונות)  129 ₪


נוכח חשיבות נושא השואה והרגישות הנדרשת בתיווכה לילדים צעירים, מחברת הספר וההוצאה לאור החליטו שעבור כל עותק שימכר תועבר תרומה להרחבת החינוך והמחקר בנושא.

על המחברת
 ד"ר גילה מצליח-ליברמן היא פסיכולוגית חינוכית בכירה, מוסמכת אוניברסיטת תל אביב בפסיכולוגיה ובחינוך לתארים השני והשלישי, משמשת כמנהלת השירות הפסיכולוגי באזור ושימשה פסיכולוגית מחוזית של משרד החינוך.
היא חברה באגודה לבריאות הנפש בה חברים  פסיכולוגים ופסיכיאטרים ישראליים  ופולנים
נושא השואה והטמעתו בקרב תלמידים הפך לאחד ממוקדי פעילותה בשנים האחרונות והיא מציגה אותו בכנסים בינלאומיים בארץ ובעולם.

"חיבוק של אהבה", הוא ספרה השני. ספריה מטפלים בנושאים מורכבים בגישה השומרת על הילד מהצפה רגשית, תוך התאמה והלימה לשלבים ההתפתחותיים והקוגניטיביים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה