יום שני, 15 בספטמבר 2014

החודש ה- 13

ספר חדש: החודש ה- 13 מאת משה אלעד

היכן שהכול מת, נושם הדבר החי ביותר




"החודש ה-13", מאת משה אלעד, בהוצאת הספרים "אוריון", נכתב עבורך, הקורא/קוראת. זהו סיפורו  של ג'ון, או יוני, דרכו תכירו את ילנה, את סאנטיגו ואת המחבר, אך למעשה תכירו דור שלם, עולם שלם, דרך הטרק הספרותי הנמצא בידכם. ספר זה מתווה דרך חיים חדשה על בסיס ההווה. יוני, הדמות המרכזית, הלך לצד דרך המלך, תמיד בשולי הכביש הראשי של החיים. בדרך היו בורות, לפעמים גם תחנות דלק, אבל בסוף מצאה נשמתו את הבית. נשמתו של יוני מנדלבוים היא האש שמאחורי הספר, כל השאר הוא תפאורה. הספר מציג את סיפורן של ארבע דמויות, אך בעצם מדבר על דמות אחת - יוני מנדלבוים אשר סיפור חייו הוא שהופך את כל הספר למה שהוא. אוסף של סיפורים שונים ומשונים שמתחברים תחת אותה קורת גג, רימיקס אחד ארוך שמחובר בעזרת דמויות שונות ומילים המחברות כמו כבישים, מסלול ארוך סובב עולם. אווירת הספר היא בדרכים, כל דבר שנכתב בספר יצא מתוך הרגשה מסוימת של שליחות. המחבר הוא שליח מטעם עצמו שבא לספר לכם את הסיפור הזה. לדבריו, איבד טעם בחייו, אך הבין שהחידלון הוא בעצם הכתיבה, וכך החל במסע המופלא שלו וצלל לתוך הסיפור.

"ההרגשה המוכרת והאנושית משהו היא שאין מילים לתאר את המראות, ובדיוק בשל כך אני פה. האור הבוהק והצבעוני בוקע בצורה היפה ביותר מהאפלה. אין עוד מילים שאוכל להוסיף, הספר שאתם מחזיקים בידכם ממחיש את כל מה שעברתי. המילים היו על הקיר תמיד. אותיות כמעט כסופות על קירות לבנים. מילים של נצח נחרתו על מוחנו, לנצח".

משה אלעד, 22, תושב כפר יונה. דמות אוונגרדית בנוף הסופרים הישראלי. חקר ועתה הוא משתף אותנו בידע על תרבות האנדרגראונד המקומית. בספר הביכורים שלו ישנה רוח המרחפת בין האותיות. נסו את מזלכם בתוך הטריפ הספרותי של אותו כתב צעיר שבקושי סיים תיכון ושמעולם לא כתב, עד הספר הזה.
                                   
משה אלעד מספר, כי "את ההשראה לכתיבה הספר שאבתי מתוך המציאות שאני מכיר, שומע, מריח, מדבר, מרגיש וטועם, מתוך הזיות מוחי, מתוך סיפורים סביבי ובעיקר סביב כל מה שקרה, קורה ויקרה בחיי האישיים. אני לא מאמין בהשראה, אלא בחיים. הכול מלא בהשראה בעולם שאלוהים הכין לנו, הכול תלוי מאיזו זווית ראיה אנו מסתכלים, איזה דלתות אנו פותחים כל יום ואילו מנסים לסגור, הכול הוא זמני בעולם הזה ואם לא אכתוב על זה, ארגיש שחיי הם לשווא".

מתוך ההקדמה לספר:

סיפורו  של ג'ון, או יוני, איך שתרצו, מתחיל בניו-יורק, או בפתח-תקווה, או בעצם בין הדרך לבית בפתח תקווה לחיפוש אחר חנות תקליטים בניו-יורק.
הסיפור שלו, אותו אספר לכם בספר זה, כמו כל דבר בחיים, הוא בעצם הכול וגם כלום. המרווח בין שני הדברים הוא המקום בו רוב האנשים נמצאים בחייהם, חוץ מרגעי הכלום או רגעי הכול שאנו חווים פעמים מועטות. אושר הוא תקופה חולפת, כמו דיכאון. רוב הזמן אנחנו נמצאים בתחום האפור שבין הטוב לרע, הסיפור של יוני לא ילמד אתכם משהו שלא ידעתם, לא יעניק לכם דרך חדשה להסתכל על החיים, לא אטיף לכם לבחור בדרכי חוצת הימים, לא אגרום לכם להפסיק לעשן, לשתות, לנשום. אפילו לא אלמד אתכם איך להפסיק לרדוף אחרי כסף, כי רק ככה הכסף יבוא אליכם. שום יהיו כאן שום שיטות שלמדתי מנזיר שפגשתי בתחנת רכבת תחתית.
אספר רק את מה שהוא, סיפור.
מצד שני, זה זמן רב שלא בחנתם את הבחירות שלכם בחיים ולא ביררתם עם עצמכם אם צדקתם או טעיתם או מה זה בכלל, וכאן אוכל לעזור.
יוני היה בחור שהלך לצד דרך המלך, תמיד בשולי הכביש הראשי של החיים. בדרך היו בורות, לפעמים גם תחנות דלק, אבל בסוף מצאה נשמתו את הבית, (ולא, אני לא מתכוון לדירת חדר בניו-יורק או לדירת הוריו בפתח-תקווה). כאן גרה בכיף נשמתו של יוני מנדלביום. אני מדבר על השנתיים הקריטיות בחייו של יוני, מגיל 25 עד גיל 27 ובכלל גלגולו עם השנים.

ההרגשה המוכרת והאנושית משהו היא שאין מילים לתאר את המראות, ובדיוק בשל כך אני פה, לתת לצלילים ולמראות את ההרגשה, לתת לכם את הסיכוי לסיכון, כי האור הבוהק והצבעוני בוקע בצורה הכי יפה מהאפלה. הוא חבוי, כמעט ילדותי, וחסר אחריות, אך בוגר וממושמע לרחשי ליבנו חסרי הגבולות.

המילים היו על הקיר תמיד, אותיות כמעט כסופות על קירות לבנים.
מילים של נצח נכרתו על מוחנו
. איפה שהכול מת, נושם הדבר החי ביותר.

"החודש ה- 13", מאת משה אלעד, הוצאת הספרים אוריון, 409 עמודים, מחיר לצרכן  69 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובאתר ההוצאה www.orion-books.co.il



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה