יום רביעי, 22 באפריל 2020

ספר חדש: "שיק פריז"


ספר חדש:
"שיק פריז" מאת עיינה פרידמן





"שיק פריז" מגולל את סיפורה המרגש של דניאלה, אומנית ואוצרת תערוכות, הנשואה לרופא בכיר ואם לשתי בנות. הספר עשוי כשמיכת טלאים שבה, כפיסות בד, חוברים אירועים מן העבר ומן ההווה לאריג המתאר את החיים בארץ על פני שבעה עשורים, כמניין שנותיה של המחברת. ברגישות ובגילוי לב פורסת פרידמן בסגנונה הייחודי אירועים מתקופת הצנע בחיפה, דרך שנים של פיגועים מדממים בירושלים ועד לימינו אלה בתל אביב הנהנתנית, כשברקע שזורים סיפורי הזיכרונות מהשואה של בני משפחתה והיחסים המורכבים ביניהם.

בספר מתועדות דמויות ססגוניות ומרתקות מחיי המחברת, שסיפור חייהן נחרת בזיכרונה, והיא חשה תחושת שליחות כבת דור שני לשואה לחזור ולהזכיר אותם.

שמו של הספר, "שיק פריז", לקוח מאחד הפרקים היותר מצמררים בו. אחת מחברותיה של אימה של עיינה פרידמן, מרגיט לוי, נלקחה למחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ. כשהגיעה למחנה בלוויית נשים נוספות, הן הורדו מקרון הרכבת, הופשטו מבגדיהן, ונזרקו לעברן בגדי אסירות, ללא קשר למידות גופן: בגד קטן מידות לאישה גבוהה, ובגד גדול מידות לאישה קטנה וצנומה. לאחר שהנשים לבשו את בגדי האסירות ונראו בהן מגוחכות, לגלגו עליהן הנאציות ואחת מהן אמרה בסרקזם "שיק פריז", דהיינו אופנת עילית. מרגיט סיפרה מאוחר יותר כי אחת הנשים סברה שהגרמנייה מתכוונת שהן יישלחו לפאריז, מאחר שבשפה הגרמנית, "שיקן" פירושו לשלוח.

בפעם השנייה בחייה, נאמר הביטוי "שיק פאריז" כשמרגיט עברה לגור בבית אבות, שם נהגו לאסוף את כל בגדי הנשים, לכבסם יחד ולהחזיר לכל דיירת בגד באופן אקראי. וכך, כשהגיעה אימה של עיינה לבקר את חברת הנפש שלה, חייכה מרגיט חיוך עצוב ומריר, הצביעה על בגדה הגדול ממידותיה ואמרה: "שיק פריז".

"הסיפור המצמרר הזה נראה לי כציר שעליו סובבים חייה של גיבורת הספר, החיה את חייה כבת דור שני לשואה, על הפחדים ועל החרדות שהוטמעו בה בילדותה," אומרת עיינה פרידמן.

ד"ר עיינה פרידמן, ילידת חיפה, היא אומנית רב תחומית (וידאו, פיסול ומיצב) ואוצרת תערוכות אומנות המתמקדות בעיקר בנושאים חברתיים. היא פרסמה עד כה 12 ספרי ילדים, העוסקים במצבים מורכבים בחייהם של ילדים, ובפרקים מתולדות העם היהודי. שיק פריז הוא הרומן הראשון שלה.

כריכת הספר מהווה ממשק נוסף בין פעילותה האומנותית של עיינה פרידמן לבין כתיבתה. הכריכה היא פרי עיצובה של המחברת, והדמות המופיעה עליה לקוחה מיצירת אומנות שיצרה בעקבות האפיזודה שסופרה על ידי מרגיט.

"שיק פריז" מאת עיינה פרידמן. הוצאת הספרים "אוריון", 179 עמודים. מחיר לצרכן 60 ש"ח. ליצירת קשר עם הסופרת: 054-4682108 . להשיג בחנויות הספרים המקוונות וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה