יום שני, 25 בפברואר 2019

הרצל – היסטוריה אירופאית



הוצאת פרדס שמחה לבשר על נובלה גרפית חדשה

הרצל – היסטוריה אירופאית

קמיל טולדו, אלכסנדר פבלנקו

239 עמודים, 120 ש"ח





איליה ברודסקי, מיתומי השטעטל, יהודי ללא ארץ, שגורש מרוסיה הבוערת בפוגרומים מתחיל את מסען באירופה לצד אחותו אולגה. בווינה, הוא נתקל בתיאודור הרצל הצעיר, עלם מגונדר שעושה את צעדיו הראשונים בחוגים הספרותיים. אותו מפגש אקראי אותו האיש שכעבור מספר שנים יביא לעולם את חזון מדינת ישראל, יגרום לתהפוכה בחייו של איליה ברודסקי. בלונדון, שם איליה מתרועע עם חבורות האנרכיסטים של ה"איסט אנד" ואחרי כן, בפריז, הוא עוקב בדריכות אחר דמותו של הרצל. שני גורלות מנוגדים ובכל זאת סימטריים כל כך, זהו לב לבו של אותו רומן גראפי עוצמתי המעמת בין שני פלגים של החשיבה היהודית: מורשת הגלות מול השאיפה לארץ המובטחת. בעוד אירופה של המאה העשרים ואחת עדה להתפרצויות מאבקים לאומניים ומלחמות זהות נגד אלו התרים אחר מקלט, קולו של איליה ברודסקי מדמיין עבורנו ארץ למען אלו שסבלו אבדן מוחלט.

קמיל טולדו, סופר משורר, במאי קולנוע ותיאטרון, חי כיום בברלין. בין יצירותיו  המפורסמות טרילוגיה שפורסמה בהוצאת "לה-סיי" הצרפתית (האשור והלבנה, מסה אודות התוגה האירופאית, חיים פוטנציאליים, לשכוח, לבגוד ואחרי כן להיעלם) ו"ספר הרעב והצמא" שראה אור בהוצאת גאלימאר בשנת 2017. ברומן גראפי זה, דה טולדו  מעלה סוגיית הקשר בין העולמות היהודיים לבין אירופה של האומות, בין הגירוש לבין המדינות, בין החוזים וההוזים המהפכניים של המחצית הראשונה של המאה העשרים לבין תולדות הציונות.

אלכסנדר פבלנקו, יליד מוסקבה, רוסיה. למד היסטוריה, ציור ואנימציה. בשנת 1992 פבלנקו  ומשפחתו היגרו לגרמניה, קרוב לפרנקפורט. יצירותיו של פבלנקו רואות אור ברוסיה ובגרמניה. פבלנקו מאייר בין היתר כתבים של פושקין, ז'ורז' באטיי, סאד, אוסקר ויילד. הבלוג שלו העוסק בתרבות אלטרנטיבית, שם בין היתר כתב והגן על להקת פוסי-ריוט, זוכה לעוקבים ומעריצים רבים ברוסיה ובתפוצות. "הרצל, היסטוריה אירופאית" הוא הרומן הגראפי הראשון שלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה