יום רביעי, 26 בספטמבר 2018

יעקב וקשקשנים אחרים



יעקב וקשקשנים אחרים




מאת: יוסף חרמוני

ערכו: אורנה קזין וארנון לפיד

הוצאת עולם חדש
******
331 עמודים, 88 ש"ח

יעקב וקשקשנים אחרים הוא לכאורה קובץ סיפורים על קורותיו של קיבוץ אחד, בן מאה שנה וקצת. אבל הוא לא בדיוק קובץ סיפורים, אלא סיפור מתגלגל על כמה דורות של נשים וגברים שסיפורם וסיפור המקום שזורים זה בזה, וגם אין בו דבר על הרעיון הקיבוצי, החלוציות, הגבורה ותקומת ישראל. כל אלה רק מבצבצים בין קטנות וגדולות היום-יום בחייהם של גיבורים בשר ודם. יענקלה, המכונה יעקב שגב, אשף בטוויית סיפורים ארוגים בכוסית משקה, הוא האחראי לרוב הסיפורים, אלה שהיו גם היו ואלה שאולי לא היו ולא נבראו, והוא גם גיבורם של כמה מהם.
יוסף חרמוני מצייר בכתיבתו העשירה, בשפע הומור ואהבה, תמונה גדושה וססגונית של מקום ואנשיו, שעשויה להזכיר לקוראים מקומות אחרים, ממקונדו ועד כתריאלבקה.
יעקב וקשקשנים אחרים הוא ספרו השני של יוסף חרמוני, איש איילת השחר. קדם לו הרומן היום שבו היא אהבה אותי (אחוזת בית 2017), שזיכה את חרמוני בפרס גולדברג ובפרס שרת התרבות לספר ביכורים.
יוסף חרמוני: הערות ביוגרפיות

יוסף חרמוני נולד בשנת 1942, ועבר בגיל תשע להתגורר עם משפחתו בקיבוץ איילת השחר. לאחר שירות צבאי בגולני, הוא חזר להתגורר בקיבוץ, עבד בפלחה ובכותנה, למד מזרחנות וערבית באוניברסיטת חיפה, ושימש כמורה לערבית ואזרחות בבית ספר תיכון.

במהלך חייו כתב חרמוני שירים וסיפורים קצרים (בגיליון אוקטובר של מאזניים עומד להתפרסם אחד מסיפוריו).

כדובר וקורא אנגלית, ערבית, רוסית, גרמנית וספרדית הוא עוסק גם בתרגום שירה (בגיליון מאזניים האחרון פורסם תרגום שלו לשיר של לרמונטוב). הוא תירגם מרוסית כשישים שירי זמר, ביניהם של משוררים גדולים וכן את כל ה"אינטרנציונל". כעשרים מתרגומיו מרוסית הוקלטו ואחדים מהם הושמעו ברשת ב'.

כמו כן תרגם כעשרים שירי זמר  מספרדית, כחמישה עשר להיטים אמריקאיים, שלושה שירים מגרמנית (ביניהם "לורליי" של היינה ו"לילי מרלן") ושני שירים מיידיש.


חרמוני כתב גם מאמרים וטורי דעות. בין השאר הוא כתב לירחון "מוניטין" ולשבועון "כותרת ראשית", ופירסם מאמרי דעה ב"מעריב".

במשך תקופה קצרה שימש גם כדובר מפלגת התחייה-צומת. במרוצת השנים חל מהפך בדעותיו הפוליטיות, וכיום הוא מחזיק בדעות שמאליות.

הוא אב לשתי בנות וסב לחמישה נכדים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה