יום שני, 16 בפברואר 2015

המסע אל קצה הארץ


המסע אל קצה הארץ

מאת דבורי רנד

דרכו של היהודי הנודד





"המסע אל קצה הארץ" מאת דבורי רנד, בהוצאת "סלה", לוקח אותנו לשנת 1649, אז הגיע אל בית משפחת בן ישראל, אורח לא קרוא מזמושץ. בבואו נפתחת דלת לסיפורו של אב המשפחה, רבי מנשה בן ישראל, רב, הוגה דעות, מדפיס, ויותר מכול - איש חזון המנהל קשרים מדיניים עם מנהיגי עולם ונאבק למען אחיו בשעריה של "קצה הארץ".

מציאות נמהלת בדמיון: יוסף הבכור שנפח נשמתו בניכר ואובדנו מטיל צל על המשפחה כולה, שמואל שמקדיש את חייו להגשמת חזונו של אביו ויוסף הלובליני, שלא היה - אבל יכול היה להיות הפליט שנמלט מידו הרצחנית של חמילנצקי. אל דמותו, שיש לה סיפור משלה, מתקבצות הדמויות האחרות המשמעותיות בסיפור: בני הקהילה הפורטוגזית באמשטרדם, ברוך שפינוזה ומסכת חייו אפופת הצללים, אוליבר קרומוול ומדינאי אנגליה, דמויות שמתגלות בטבען האנושי - טובות ורעות, ישרות וערמומיות, עליזות ומדוכדכות, גיבורות ומוגות לב.

"המסע" הוא קולן של התקוות: רבי מנשה בן ישראל מקווה לטלטל את שעריה של "קצה הארץ" עד שייפתחו בפני אחיו. שמואל בנו מקווה להיות ממלא מקום טוב יותר של אחיו המת. יוסף, הילד מזמושץ מקווה שהאמת לא תפרוץ ממנו בעל כורחו. תקוותיהם נכרכות זו בזו, מתנגשות בתקוות סמויות נוספות, מתגבשות ומתממשות. משעולי עפר לוהטים מאש, ים עכור מאבק מלחמה, שנאה עתיקה, טינה חדשה, פחד ואומץ, קול ושתיקה – כל אלו נמהלים בצעדיהם של השלושה, מלווים אותם במסעם ואינם מניחים להם ליפול או לסגת. שוב ושוב הם נודדים, משוטטים, מחפשים את אשר אבד להם  ואת מה שאולי סוף סוף יהיה שלהם.

דבורי רנד, סופרת, עורכת ועיתונאית, ואף מאיירת לעת מצוא. היא הוציאה בעבר ספרים לקהל הצעיר, אולם "המסע אל קצה הארץ" הוא הספר הראשון שלה למבוגרים.

על ההשראה לכתיבת הספר מספרת דבורי רנד: "המקור הוא דמותו הייחודית של רבי מנשה בן ישראל, שאפילו מתוך דפי המחקר עלתה חיה, ממשית ונושמת. נשביתי בקסמיה. הגורם המזמן ששלח אותי לכיוון הוא אחי הבכור. דמותו של רבי מנשה, נערצת על יהודים וגויים כאחד, מאחדת תכונות של מנהיג מלומד ואיש חזון. היותו איש חסד, ראש משפחה בעל אישיות נדירה והשליחות שנשא איתו לכל העם, המריצו אותי לחקור עוד, להחיות את הפרקים העלומים ההם, ולספר את הסיפור באופן שעדיין לא סופר. חשתי שזו הזדמנות שניתנה לי במתנה - לשפוך אור על ימים מוצללים ועל דמויות שההיסטוריה לא העניקה להן די את הזוהר שלו הן ראויות".

"כתיבת הספר ארכה למעלה משלוש שנים, והוא נכתב במקורו כסיפור בהמשכים. במהלך העבודה עסקתי במחקר אף יותר מאשר בכתיבה.  באופן אבסורדי, עיקר הקושי היה להכריע אילו חלקים מהעבר ייגנזו ולא יסופרו בספר זה".

"לא ברחתי מהקוזאקים, לא היגרתי לארצות רחוקות כך שעלילת הספר אינה משיקה למציאות חיי באופן הפשוט, אך רוחו פיעמה בי לא מעט: מחלתו של אבי ז"ל ופטירתו, שהתרחשו בימים שבהם נרקם סיפורי, האובדן החד שחוויתי ומורשתו לתקווה אינסופית - מצויים בכל אחת מדמויותיו הראשיות של הספר".

דבורי רנד ממשיכה ומסבירה, כי "המסר המרכזי וליבת הסיפור טמונים במילותיו של כלכול, אחת מהדמויות המרכזיות והעלומות של הסיפור: "שגר לעולם אור ואמת". העובדה, שסיפורי אינו רק סיפור בדיוני, אלא מציאות שהייתה, לא אפשרה לי את ההנאה שבחילוץ הגיבורים מסבלם והכאב שנכרך בהם נגע בי אישית... ועדיין האמונה, התקווה והחזון צפים מעל הכאב והסבל ואומרים את דברם בראש."

לשאלתנו, מספרת דבורי רנד: "בימים אלה נשלמת כתיבתם של שני ספרים, שונים מאד מ'המסע אל קצה הארץ" באופיים ובניחוחם. הרקע לספרים אלה עכשווי, דבר המכתיב סגנון שונה מאוד. בקרוב, אני מתעתדת להתחיל, בס"ד, בכתיבת סיפור היסטורי נוסף על תקופה עלומה ואפופת סוד בעבר המפואר של עמנו, והפעם על קהילה מתחדשת בארצות המזרח הרחוק".

  
"ספרה של דבורי רנד הוא בשורה לכל חובבי ספרות איכותית, כזאת שלוקחת אתכם למסע הארוך מכולם – המסע אל עצמכם". ברכה הלר, סופרת ועורכת

"...יצירת אומנות מלאה בצבע, מורכבת בתשומת לב עד הפרטים הקטנים ביותר – שמאחוריהם עומד תחקיר מעורר התפעלות. הבדיון והמציאות משתלבים לכדי מארג ססגוני ומפעים, כשעל המרבד הזה ממריא הקורא אל מחוזות רחוקים ומעוררי השראה". מיה קינן, סופרת



"המסע אל קצה הארץ" מאת דבורי רנד. סלה הוצאה לאור מבית דני ספרים, 439 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il        






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה