יום חמישי, 25 בדצמבר 2014

סַפְּרִי תַמָּה תְמִימָה



ספר חדש בהוצאת פרדס

סַפְּרִי תַמָּה תְמִימָה

כתבה: שרית גרדוול



***
289 עמ' – 60 ₪

"כשחזרה חממה הביתה, חסן כבר לא היה. היא נשמה לרווחה והמשיכה בעבודות משק הבית. למחרת בבוקר, כשחממה נכנסה בחשש אל חדר המטבח, ראתה כי חסן איננו.
"הוא אוכל בסדנה", אמרה רבקה במורת רוח.
"מה ?" תהתה חממה.
"ושמואל איתו, שלא יהיה לבד", המשיכה רבקה, "הכל בגלל שאת ילדה קטנה."
"אף אחד לא אמר לך לחתן ילדה קטנה", ענתה חממה וישבה לאכול. 
(מתוך הספר, עמ' 93)

סיפור ענק ומרגש על חיי משפחה תימנית שעלתה ארצה מכפר קטן בתימן. המשפחה מתגלגלת לארץ ישראל בדרך לא דרך, ונוחתת בפרדס חנה של שנות החמישים. אל תשלו את עצמכם כי מדובר בספר פשוט וטריוויאלי המספר על קורות משפחה. יש בספר זה כשרון כתיבה החודר לכל לב קורא ותמונה לא רגילה של התרבות התימנית, שלא לפי ספרי חיים הזז. 289 עמודים שווים קריאה!!

(אתר בוקספר: www.booksefer.com)


כשחייו של חסן דועכים לנגד עיניה, מגוללת חממה את סיפור חייהם באוזני נכדתה.

ספרי תמה תמימה הוא סיפור אהבה בן 77 שנה המתחיל בכפר קטן בתימן. כשחממה פוגשת לראשונה את בן דודה היא לא מדמיינת  לרגע מה טומן עתידם המשותף. חסן מדביק את חממה בחלומו לעלות לארץ ישראל, והיא יוצאת למסע מרתק בו היא מכירה את חברתה הטובה, מסכנת את חייה ומגלה את אהבתה לחסן. הזוג הצעיר וחבריהם גונבים את הגבול לעדן ועולים על ספינה אל הארץ  המובטחת, המתגלה כמחנה מעבר עתלית. אך גם כשהם זוכים להתיישב ביישוב צעיר בשם פרדס חנה, המנוחה והנחלה עדיין אינם מנת חלקם. יחד עם הקמת משפחתם והתמודדות עם קשיי ההורות הם נאבקים בבריטים, בצנע ולעתים אחד בשנייה.

בעוד הספר מתאר את קורותיה של משפחה אחת, הוא מתעתד לחשוף ולתאר פיסה מעולמם של עולי תימן, על מגוון הריחות והצבעים, האמונות וסגנון החיים הייחודיים להם. עולמם העתיק – בתי הכפר העשויים בוץ וצואת פרות, הבאר של רבי שלום שבזי שבו המים אינם נגמרים לעולם, החיים תחת שלטון האימאם וטקסי הנישואין בגיל צעיר – מקבל תפנית משמעותית עם הגעתם לארץ ישראל. התמודדות עם הציונות החילונית על כל חלקיה מאתגרת את העולים אך לעולם אינה שוברת את נאמנותם התמימה.

שרית גרדוול, סופרת ותסריטאית, ילידת פרדס חנה, מתארת באהבה רבה את סיפור חייהם של חממה וחסן ומשלבת את סיפורם האישי של סביה, ההיסטוריה של יהודי תימן וארץ ישראל עם יד הדמיון הטובה.


לפרטים נוספים ולהזמנת הספר:





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה