יום רביעי, 26 בדצמבר 2012

המאמץ להתעוררות


ספר שירה חדש: המאמץ להתעוררות

מאת: נעמה ארז



הוצאת ספרי עיתון 77

61 עמ', 65 ₪

בספר השירה "המאמץ להתעוררות", השירים נוגעים ברגעים ייחודיים בחייה של המחברת, בהתבוננות פנימה והחוצה ובאים לידי ביטוי בפרשנות של המחברת, פרשנות שלעתים היא כואבת ולעתים נאחזת בשיר. ובין השיר והפרשנות מתקיימת מעין סימביוזה.

בחלק מן היצירות מצאתי דו-שיח פנימי או עם דמויות, ובאחרות העיסוק הוא בדמויות הקרובות לחייה של המשורר או לליבה,  בעוד יצירות אחרות מביאות לידי ביטוי מרכיבים מודרניים ויומיומיים מהמציאות הסובבת אותנו.

לא מצאתי בספר מאמץ או ניסיון ליצור הרמוניה בין הנושאים, מצאתי יצירות חופשיות המשתלבות בסגנונן השונה, חלקן בלשון יותר פיוטית, חלקן ניחנו בשנינות ואחרות ייחודיות ועומדות בזכות החשיבה הפילוסופית ו/או הדיאלקטית.

השירים בספר מקיימים ביניהם "מגעים" לא מכוונים, אבל מעניינים. ניתן למצוא בכמה את המודעות הפנימית הגבוהה, ובאחרים את האחיזה בחיים , ונדמה כי המחברת שוקלת את עולמה ובוחנת אותו.
בסחרור בלתי פוסק של תמונות וצבעי רקע המשתנים במהירות משיר לשיר, מצליחה המשוררת לסחוף את הקורא אל המציאות שלה, ולהותיר מקום לקורא, לתהות על עולמה. אני דימיתי את הקריאה ב"המאמץ להתעוררות" כנסיעה בשביל פתלתל בו עליות ומורדות, אך לעתים הנסיעה במישור.  מ"נשיפה" (עמ' 9) דרך "הנחיתויות שלי" (עמ' 17)  ו"אולי אני אמות בתאונת דרכים" (עמ' 18) ועד "על הגדה המצולקת" (עמ' 35).



אין משוררים גדולים פה (עמ' 31)

אֵין  מְשׁוֹרְרִים גְּדוֹלִים פֹּה בַּגֶּטוֹ
אֲבָל יֵשׁ דֻּגְמָנִית עֲנָקִית
וְזַמֶּרֶת עֲנָקִית
וַאֲפִלּוּ פָּגַשְׁתִּי עֲנָק  רוּחָנִי  אֶחָד
יָשְׁבוּ סְבִיבוֹ תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן 
הִבִּיטוּ בְּעֵינַיִם פְּעוּרוֹת
וְלֹא הֵבִינוּ חֲצִי מִלָּה מִדְּבָרָיו הָרוּחָנִיִּים.

אֵין  מְשׁוֹרְרִים גְּדוֹלִים פֹּה
אֲבָל יֵשׁ מְסִבָּה מַדְהִימָה
וְשֶׁפִית מַדְהִימָה
וְגַם פָּגַשְׁתִּי מְשׁוֹרֵר מַדְהִים
 ...
(השיר מובא באופן חלקי)

·        אולי פה "בגטו" אין משוררים גדולים, אבל בהחלט שיש משוררים טובים.

על המחברת: נעמה ארז (לוין) ילידת ירושלים, 1952. בוגרת אוניברסיטת תל אביב בלימודי ספרות, פילוסופיה, לשון וחינוך ומוסמכת בפסיכולוגיה וסוציולוגיה בחינוך.
את חייה של נעמה ארז מנחה חיפוש מתמיד, שהוביל לעיסוקים שונים: מחקר, פיתוח תכניות לימודים, עבודה עם נוער במצוקה וייעוץ חינוכי; כיום היא פסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית (בזיקה בודהיסטית).
אסכולות רוחניות כקבלה, בודהיזם ו'הדרך הרביעית', ובעיקר תרגול של מדיטציה במשך שנים רבות – הותירה חותם בשיריה, ואף ההוויה הישראלית שלה, שמקורותיה בירושלים, נוכחת בהם ומוסיפה להם עומק.
נעמה ארז נשואה ואם לבת.

ספריה הקודמים:

טיפות נשם : שירים (תל אביב : אל"ף, תשל"ט 1979)
פתאם לא הכל ברור מאליו (תל אביב : אל"ף, תשמ"ו 1986) <שירים ואגדות>
רחוקים מן החוף (תל אביב : י' גולן, 1988) <בחתימת ל. נעמה> <סיפור>
העברה נגדית : שירים (תל אביב : גוונים, תשס"ז 2007)
איפה הכובע של מר נחליאלי? (רמת גן : רימונים, תשע"א 2011) <איורים - שלי ארז ; עריכה וניקוד - יעל שכנאי>




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה