יום חמישי, 6 בדצמבר 2012

שלושה חבלים לתלייה



שלושה חבלים לתלייה


מאת: ד"ר דניאל דנה

הוצאת אוריון

* * * * * * 

255 עמודים, 85 ₪

-      הוא פעיל פוליטי נגד איראן.
-      נגזרו עליו שלושה פסקי דין מוות באיראן.
-      עמד בראש הארגון המיליטנטי הראשון נגד המשטר האיראני, בצרפת.
-      ניהל את מבצע לכידת ספינת הטילים Tabarzin, בספרד.
-      גדל כמוסלמי שיעי, התנצר, ולאחרונה נודע לו שהוא יהודי.
-      גורש מאוסטרליה לאחר שתרגם לפרסית את "פסוקי השטן" של סלמן רושדי.
-      מומחה עולמי לאיראן ולתרבות הפרסית-איראנית.
-      משפטן בעל קריירה מצליחה בתחום המשפט הבינלאומי.
-      צלף בעל מדליות.
-      ייסד את התנועה הבינלאומית לשלום ואהבה ועומד בראשה – תנועה המאמינה בשינוי תרבותי ולא צבאי באיראן, שיוביל להפלת השלטון הנוכחי.

ד"ר דניאל דנה יוצא, בימים אלה, עם רומן אוטוביוגרפי, "שלושה חבלים לתלייה", המגולל את סיפור חייו המרתק על מלחמתו ללא פשרות במשטר השיעי הקנאי באיראן ועל המחיר הכבד אותו נאלץ לשלם – שלושה גזרי דין מוות שהוצאו נגדו, מהם ניצל באורח פלא.
זהו ספרו הראשון בעברית. בעבר פרסם ספרים באנגלית ובפרסית.

דניאל דנה, פעיל פוליטי נגד איראן, מומחה לאיראן ולתרבות הפרסית-איראנית, משפטן בתחום המשפט הבינלאומי, חוקר ומרצה, עומד היום בראש "הארגון הבינלאומי לשלום ואהבה" (PLIM) אותו ייסד ב-1995. ארגון זה מאמין בשינוי תרבותי ולא צבאי באיראן, שיוביל להפלת השלטון הנוכחי המהווה איום על העולם. הארגון יוזם כנסים העוסקים בעתיד היחסים בין איראן לישראל ואיראן  ומדינות המערב, אליהם מוזמנים מנהיגי אופוזיציה איראנים מרחבי העולם, הוגים, אנשי רוח ואנשי דת איראנים, ישראלים ואחרים, שהנושא קרוב לליבם. (עמ' 238 – 246 בספר). האמצעי שבו בחר הארגון הוא ארגון צעדה ענקית סביב איראן שתקרא לשמירה על שלום ולהפסקת הטרור וכל סוג של אפלייה באיראן (עמ' 242-246).
התיזות שלו לתואר השני ולדוקטורט כוללות מעל 150 מאמרים וראיונות שנערכו ע"י התקשורת המערבית, המביעים את הסכנה בתפיסות השיעיות האנטי הומניטריות כנגד תרבות המערב.

דניאל דנה יליד איראן, 1945, גדל כמוסלמי שיעי, בשם ג'משיד חסאני. לאחר מכן התנצר, וכיום הוא חי בישראל כיהודי לכל דבר.

במסגרת מאבקו נגד שלטון האייתולות, היה הראשון שהתנגד לחומייני, שהגיע ב-1978 לפריז כדי להמשיך את המהפכה השיעית בתמיכת מדינאים מערביים. כצלף בעל מדליות, הציע למלכה פארה פהלווי לקחת על עצמו את ההתנקשות בחומייני, אך הצעתו לא התקבלה. הוא הקים באירופה ארגון התנגדות מיליטנטי ראשון, "ג'וואן", נגד המשטר האיראני, שזקף לזכותו מס' מבצעים ידועים.

ב-1986 חזר לאיראן, למרות שלושת פסקי דין-מוות שעמדו מולו ועבד כעורך דין מכובד, תחת ידם של שירותי המודיעין האירניים. ב-1989 עזב לאוסטרליה שם קיבל אישור למקלט מדיני. ב-1990 התנצר ולמד שלוש שנים לימודי הסמכה לכמורה באוני' מלבורן. כשתרגם לפרסית את ספרו של סלמן רושדי  "פסוקי השטן", נתקל מספר פעמים ביחס עוין מצד שירותי המודיעין האוסטרלי.

הוא הגיע לארץ בפעם הראשונה ב-1994 בעקבות מלגת מחקר באוניברסיטה העברית בירושלים. כשהגיש בקשה לשגרירות האוסטרלית בארץ להאריך לו את האשרה ואת אישור היותו בעל מקלט מדיני באוסטרליה, הוחרם על ידם והוגדר כסיכון ישיר לביטחון הלאומי של אוסטרליה. הוא נותר ללא דרכון, ללא תעודת זהות וללא מקלט מדיני, ולכן נאלץ להישאר בישראל. חלפו עשר שנים עד שהפך לאזרח ישראלי וקיבל אישור לעסוק בעריכת דין. בין היתר היה יועץ משפטי לפליטים המחפשים מקלט מדיני, בעיקר לפליטים אירניים. ב-1995 הוא נישא בפעם השלישית לאישה ישראלית שהכיר בארץ. מנישואיו הראשונים יש לו בן ובת שמאבקו הפוליטי גרם לקרע ביניהם.
ב-2007, כשהיה כבר בהליכי גיור, נפגש עם בת דודתו במהלך אירוע משפחתי בארה"ב. היא ספרה לו, כבדרך אגב, על שיחתה האחרונה עם אביה – דודו מוסא – לפני מותו, בה גילה לה שהם יהודים ושם משפחתם היה אבאייף. כשהגיעו לאיראן מרוסיה, נאלצו לשנות את שם משפחתם ולהציג את עצמם כמוסלמים שיעיים.
בעקבות גילוי זה החליט דניאל לסיים את הליך הגיור.

כיום, מתגורר דניאל דנה בירושלים ושוהה תקופות ארוכות בחו"ל לרגל עסקיו. במשך הזמן יצר קשרים תרבותיים הדוקים עם ארגונים של קהילת יוצאי איראן בישראל כדי לרתום אותם לפעילותו הפוליטית נגד איראן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה