יום שני, 3 בדצמבר 2012

בגוף הדברים


בגוף הדברים



קובץ סיפורים

מאת: ענבר אשכנזי

הוצאת גוונים

*****
עטיפה ועיצוב עטיפה: ענבר אשכנזי
191 עמ', 75 ש"ח

בגוף הדברים מקבץ בתוכו סיפורי יתמות מוחשיים עד כאב, סיפורים קצביים, בוטים הטומנים בתוכם אלימות. המחברת אינה חסה על הקורא. ללא סלחנות או חמלה, מציגה דינמיקה אלימה של גוף ונפש,  תוך חשיפה בוטה של הפרטים הקטנים והמוצנעים ביותר בנפשם ובגופם של גיבוריה, שכמו מסתובבים במבושים גלויים, מדברים את מצב הנפש מבעד לגוף.

הספר מציג בחושניות מוקצנת את המהלך הקצר שבין גירוי לפעולה ואת האמת הבלתי מתפשרת שבאמצע. בגוף הדברים מתאר עולם מוזר, חונק, אלים ומעיק, בצבעים חזקים ורישומים פלסטיים עזים ומעוררי השראה. כל זה, בכתיבה נקייה, ריאליסטית, קולחת, עשירה ואפילו פיוטית.

בגוף הדברים הוא ספר שבו הגוף מדבר: כשמטילים בו מום או כשמביטים בו בתום; כשחומדים את הבשר וחודרים אל נקבוביותו , כשנזכרים בילדותו עסיסת החיים, או מדחיקים את זיקנתו הנפולה והמקומטת – הגוף נוכח והוא מרכז ההתרחשות. ללא העמדת פנים , ללא התחסדות ובלי טיפה של בושה מוצג ההלך הנפשי של הגוף כפי שהוא: בודד, נפלא , משוכלל ומלא קסם. בגוף הדברים בוחן את האורגניזם האנושי תחת מצבים קיצוניים מחד, ובנאליים מאידך, והתוצאה – מכת אגרוף בלי כפפה.
  
בגוף הדברים הוא ספרה הראשון של ענבר אשכנזי. הקובץ מכיל עשרה סיפורים קצרים וסיפור גרפי אחד, "קורות נדודי שנתי", שפורסם באתר של הגלריה לאמנות ברוקלין, ניו יורק במסגרת הפרוייקט The scatchbook project 2011 .

הסיפורים בעלי ממשק ביוגרפי. בכל סיפור יש נגיעה לחייה של הסופרת. להלן מספר מילים על כל סיפור:






1.     תהילת נצח והאמת בסלון
וידויה של אלמנת צה"ל בפני אהובה המת. על הנחמה שבמותו על התהילה שזכה לה ועל המשפחה החד הורית המאושרת שהותיר אחריו. על העמדת הפנים הממלכתית שעליה לנקוט ועל האמת המתוקה שממתינה לה בבית.
2.     אגם ויער
חיפוש נואש של נער בן 13 ואביו דל האמצעים אחרי אמו שחזרה לארץ הולדתה גרמניה בעקבות התמוטטות רגשית ואושפזה במחלקה סגורה. רגעים של התבגרות כואבת ופרידה איומה. חווית מסע שמתחילה בתקווה והתרגשות ומסתיימת באשפוז קודח.
3.     ליצ'י
מכתב לליאת בו מתארת הכותבת את התשוקה הגדולה שלה כלפי יואל – תוך וידוי על התעללות מינית קשה -מעשה סדום אכזרי ואיום שעברה שמונה עשרה שנה קודם. וידוי שהיה לה קל יותר לספר לנשוא תשוקתה מאשר לחברתה הטובה ביותר.
4.     שן ארבעים וחמש
לבנה זלץ מגיעה לטיפול שורש בשן ארבעים וחמש. עבור לבנה השמורה והמרוחקת , האסטניסטית והמאופקת מדובר באירוע מכונן שמציף ומגלה הרבה יותר ממה שהתכוונה לגלות .
5.     קורות נדודי שנתי
סיפור גרפי ארוך שהופיע גם בגלריית הספרייה לאומנות ברולקין ניו יורק בשנת 2011. נדודי השינה של איש אוהב שרצח את אהובת ליבו היחידה. על הכאב הבלתי נסבל של חווית אהבה לא הדדית.
6.     עמדת מוצא לקפיצת צפרדע
המגע המיני הראשוני כפי שחווה אותו ילדה בודדה מאוד וקצת גבולית. חוויה מוזרה, סוריאליסטית ומעצבת. הפעם הראשונה בה נחווה מין ככוח נשי שניתן בהיחבא.
7.     הכי קרוב לאהבה
גבר מאוהב עוזב למספר שעות את דירת אהובתו ושב לדירתו שלו. שם הוא פוגש את בדידותו הקודמת המנחמת ואת הפרטיות החומלת המכילה והטובה. סיפור מלנכולי של מי שתוך ההתאהבות כבר רואה את הבאות. סיפור עדין וחמוץ.
8.     ערב קיץ
דגימה של חייה של אם קרייריסטית בתפר שבין העבודה וההורות . הרגעים העדינים והקריטיים של המשפחה הצעירה הזו. ההתשה, הקנאה, הדרישה, התביעה, והתסכול הגדול לענות ולרצות את כולם.

9.     מות העדות האוהדת
כך בדיוק גוססת האהבה. שלהי חיי הנישואים של זוג שהתחבר באהבה ותשוקה גדולה ונרקב בניכור ודחייה. זהו תקציר חייה של המונוגמיה המודרנית.
10.                        עלם וצילו
סיפור התבגרותו של נער בו הוא פוגש לשיחה חומלת ומבינה בייצר שבו. ההתנסויות הראשונות של מין, בדיקת גבולות והתעסקות עם מוות.
11.                        לפי מידת הצער
איך בוחנים את טיבם של אנשים ? לפי מידת הצער והגעגוע שהם מותירים. אחר צהריים גורלי אחד נחשפת אישיותה הגבולית והאלימה של אהובתו של גיבור הסיפור. בדיוק באותו אחר צהריים הוא מגלה לראשונה עד כמה היא בודדה במשפחתה.

ענבר אשכנזי, ילידת תל אביב 1970, אדריכלית נוף בעלת תואר בוגר בביולוגיה מטעם אוני' ת"א ותואר מוסמך לאדריכלות נוף מטעם הטכניון בחיפה. עבדה במספר משרדי אדריכלות נוף פרטיים. מ-2005 עובדת מדינה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בתפקיד רכזת בכירה לפרוייקטים הנדסיים.
בין הפרוייקטים הרבים שהיתה שותפה להם: טיילת שפך הירקון ופארק ע"ש דאהן – פארק מרכזי לקמפוס החדש של אוני' בר-אילן.

התגוררה עם משפחתה 12 שנים בראשון לציון (גיל 5-17), חזרה להתגורר בתל אביב ולאחר מכן עברה לחיפה לחמש שנים (גיל 23-28). מגיל 30 מתגוררת בנס ציונה.

מציירת ומפסלת, נשואה +2 . 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה