יום שני, 18 ביוני 2012

השביעיה הסודית והחמישיה הסודית



הוצאת "אחוזת בית" שמחה לבשר על צאת שני הספרים הבאים בסדרת

 

 

הַשְּׁבִיעִיָּה הַסּוֹדִית


מֵאֵת

אִינִיד בְּלַיְטוֹן


תַרְגּוּם מֵאַנְגלִית: דָּנָה אֶלְעָזָר-הַלֵּוִי


כָּל הַכָּבוֹד לַשְּׁבִיעִיָּה הַסּוֹדִית! (מס' 3)
חַבְרֵי "הַשְּׁבִיעִיָּה הַסּוֹדִית" מוֹצְאִים לְעַצְמָם מְקוֹם מִפְגָּשׁ חָדָשׁ – בַּיִת עַל עֵץ! אֲבָל הֵם מְגַלִּים שֶׁגַּם מִישֶׁהוּ אַחֵר מִשְׁתַּמֵּשׁ בּוֹ. הֵם כּוֹעֲסִים עָלָיו נוֹרָא, אֲבָל אָז מִתְבָּרֵר שֶׁהוּא נִמְצָא בְּצָרָה גְּדוֹלָה וְזָקוּק לְעֶזְרָתָם. הַאִם תַּצְלִיחַ חֲבוּרַת "הַשְּׁבִיעִיָּה הַסּוֹדִית" לְהַצִּיל אוֹתוֹ?
(112 עמ', 78 ש"ח)

הַשְּׁבִיעִיָּה הַסּוֹדִית בַּמַּסְלוּל הַנָּכוֹן (מס' 4)
מַשֶּׁהוּ מִסְתּוֹרִי קוֹרֶה בְּתוֹךְ אָסָם מְבֻדָּד וְנָטוּשׁ, וְהַסַּקְרָנוּת שֶׁל "הַשְּׁבִיעִיָּה הַסּוֹדִית" מִתְעוֹרֶרֶת. פִּיטֶר חוֹשֵׁב שֶׁזֶּה שׁוּם דָּבָר, אֲבָל כְּשֶׁגֵּ'ק שׁוֹמֵעַ שִׂיחָה מְשֻׁנָּה, הוּא מַתְחִיל לְהַאֲמִין שֶׁיֵּשׁ כָּאן תַּעֲלוּמָה מְרַתֶּקֶת שֶׁרַק מְחַכָּה לְפִתְרוֹן! (126 עמ', 78 ש"ח)

"הַשְּׁבִיעִיָּה הַסּוֹדִית" מֵאֵת אִינִיד בְּלַיְטוֹן, אַחַת הַסְּדָרוֹת הָאֲהוּבוֹת בְּיוֹתֵר בָּעוֹלָם, חוֹזֶרֶת לַקּוֹרְאִים בְּיִשְׂרָאֵל בְּתַרְגּוּם חָדָשׁ (שֶׁל דָּנָה אֶלְעָזָר-הַלֵּוִי), לַהֲנָאַת הַיְּלָדִים שֶׁלֹּא מַכִּירִים אֶת הַסִּדְרָה וְלַהֲנָאַת הַהוֹרִים שֶׁגָּדְלוּ עַל סִפּוּרֶיהָ. הַסִּדְרָה (15 סְפָרִים) כּוֹלֶלֶת אֶת הָאִיּוּרִים הַמְּקוֹרִיים.



החמישייה הסודית

מֵאֵת
אִינִיד בְּלַיְטוֹן

תַרְגּוּם מֵאַנְגלִית: דָּנָה אֶלְעָזָר-הַלֵּוִי

"החמישייה הסודית", סדרת הספרים המצליחה והאהובה של איניד בלייטון, חוזרת למדפי הספרים בישראל בתרגום חדש ועכשווי, להנאת הילדים שעדיין לא מכירים את "החמישייה"  ולהנאת ההורים שגדלו על סיפוריה. הסדרה כוללת 21 ספרים שיראו אור ב"אחוזת בית". שני הספרים הבאים בסדרה (מס' 3 ו-4) הם:


החמישייה מחליטה לברוח ג'וליאן, דיק, אן, ג'ורג' וטימותי הנאמן סובלים מאוד מהטבחית הגועלית ומבְּנה המעצבן, ומחליטים לברוח לאי קירין. ואז הם מגלים שאנשים זרים מסתובבים על האי שלהם! ומה יש בתוך הארגז המסתורי שהם מוצאים על סיפונה של הספינה הטרופה? בדיוק כשנדמה לילדים שהם מתקרבים לפענוח התעלומה, הם שומעים צרחה איומה, והמצב נהיה מסוכן ביותר! (206 עמ', 78 ש"ח)


החמישייה במצודת המבריחים ג'וליאן, דיק ואן מגיעים שוב לחופשה בביתה של ג'ורג', אבל סערה גדולה מאלצת אותם לנסוע לבית רחוק בראש גבעה מבודדת ומוקפת בִּיצות. בבית הגדול, שמלא במסדרונות סודיים ומתחתיו רשת של מנהרות תת-קרקעיות, מגלים הילדים תעלומה מסתורית ומסוכנת. הם נאלצים להתמודד לבדם עם מבוגרים ערמומיים וחסרי רחמים. האם יצליחו לגבור עליהם? (208 עמ', 78 ש"ח)

איניד בלייטון: הערות ביוגרפיות

אִינִיד בְּלַייטוֹן היא מסופרי הילדים הפוריים והמצליחים ביותר מאז ומעולם. במהלך חייה היא כתבה מאות ספרים ואלפי שירים וסיפורים קצרים, שכולם נועדו לילדים.

בלייטון נולדה לפני יותר ממאה שנה (ב-11 באוגוסט 1897) בעיר לונדון שבבריטניה. זמן קצר לאחר לידתה עברה משפחתה להתגורר באזור כפרי, שם נולדו שני אחיה הקטנים. בילדותה היא אהבה מאוד לקרוא, לנגן בפסנתר ולשחק בשדות שליד הבית. היא ואחֶיה אהבו מאוד חיות מחמד, אבל הוריהם אסרו עליהם לגדל אותן בבית. פעם אחת מצאה איניד הקטנה חתולה (שלה היא קראה צ'יפּי), והסתירה אותה בבית למשך הלילה. כשאמה גילתה את החתולה, היא הכריחה את איניד להיפרד ממנה. מאז אותו יום נשבעה איניד כי כשתגדל יהיו לה הרבה בעלי חיים בבית – כלבים, חתולים, דגים ואפילו קיפודים.

כשהיתה בת שלוש-עשרה התגרשו הוריה. כשסיימה את לימודיה היא החלה לעבוד כמורה בבית ספר לבָנים ופירסמה, לראשונה בחייה, שיר שכתבה. בשנים שלאחר מכן התפרסמו ספריה הראשונים לילדים, שזכו די מהר להצלחה גדולה. היא נישאה כשהייתה בת עשרים ושבע והביאה לעולם שתי בנות: גִ'יליַאן ואימוֹגֶ'ן.

איניד בְּלַייטוֹן הלכה לעולמה כשהייתה בת שבעים ואחת. במהלך חייה היא התפרסמה ברחבי העולם בזכות סדרות ספרי הילדים שכתבה: "השביעייה הסודית", "החמישייה הסודית", "עלילות נדי" "חבורת הבלשים והכלב" ו"חבורת הבולשים". בשנת 2008 היא נבחרה לסופרת הילדים האהובה ביותר בבריטניה בכל הזמנים.
החמישייה הסודית


התרשמותי: כפי שכבר ציינתי בעבר, כאשר יצאו השביעייה הסודית והחמישייה הסודית מס' 1, 2 בסדרה, ועכשיו רואים אור, מס' 3, 4 בסדרות;  ושוב קראתי והתענגתי, ואני חוזרת ומביאה כאן את הסקירה מהעבר, כאשר ראו אור הספרים הראשונים בסדרה.

חוץ מנימה אישית אני רוצה להוסיף שלמרות שסדרות אלו אינן נכללות בקטגוריה של הספרות הרשמית* (עפ"י חוקרת ספרות הילדים, זהר שביט), הייתה לסדרות אלו הצלחה מסחרית מסחררת, והסדרות הפכו  למעין "פס ייצור"; הן זכו לפרסום רב ונכתב עליהן רבות, וכמובן שהסדרות זכו לפופולאריות רבה בקרב הילדים והפכו לרבי מכר.

( *ספרות שאינה רשמית, היא ספרות שעולם המבוגרים, בד"כ הורים ומחנכים, חושבים כי המסרים בספרים אלו לא מותאמים לדרישות מערכת החינוך.) 

אך למרות האמור, אני מוצאת גם צדדים חיוביים בספרות כגון זאת.  בסדרות אלו נשמרת ההבחנה בין עולם הילדים לעולם המבוגרים, כמקובל בספרות לא רשמית, לילדים יש סיסמאות משלהם ושפה ייחודית, והילדים הקוראים את הספרים הללו מזדהים בקלות עם הסיפור מפני שקיימת העדפה ברורה של הילד כנמען (אליו פונה המחבר/ת) ולעתים גם התעלמות מהמבוגרים, להבדיל מהספרות הקאנונית, בה הפנייה היא בעיקר למבוגר, היות והוא משמש כצנזור, מה הילד יקרא וכיו'. לדעתי, בספרות השייכת לקטגוריה הלא רשמית, קל יותר לילדים הקוראים (בעיקר לאלו שאינם אוהבים לקרוא), להזדהות עם הדמויות וליצור אשליה זמנית, אין עם זה בעיה, היות והאשליה הולכת ומתפוגגת לקראת סוף ההרפתקה, ותופיע שוב בהרפתקה הבאה, מה שגורם לילד לרצות לקרוא את הספר הבא או הפרקים הבאים בסדרה, והנה הרווחנו ילד שרוצה לקרוא.  רעיון מצוין למתנה לילדים ולנכדים לקראת החופש הגדול,  מומלץ מאד מאד !!!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה