יום שלישי, 14 בפברואר 2012

רמפול - פרקליט פלילי


הוצאת "אחוזת בית" שמחה לבשר על צאת ספר ראשון בסדרה

רמפול – פרקליט פלילי
מאת

ג'ון מורטימר



מאנגלית: מיכל אלפון

(264 עמ', 98 ש"ח)

"רמפול – פרקליט פלילי", שרואה אור לראשונה בעברית, הוא הספר הראשון בסדרת ספרים שפירסמה את ג'ון מורטימר בעולם כולו.

הוראס רמפול, גיבור הסדרה המצליחה, הוא דמות כובשת לב ובלתי נשכחת. כפרקליט בריטי רב-ניסיון שעובד במסדרונות האולד ביילי – בית המשפט הפלילי הידוע בלונדון – הוא משמש כסניגורם של פושעים, ולא פעם של אנשי צווארון כחול ובני מעמד הביניים. הוא אוהב לעשן סיגרים פשוטים ולשתות יין זול, אבל מקפיד שלא לעצבן את אשתו האימתנית הִילדה, הידועה בכינויה "זאת שיש לציית לה". הוא אוהב לצטט משוררים ידועים כמו וודסוורת ושקספיר, אבל מתגלה כשועל קרבות ממולח וחד-לשון באולמות בית המשפט. בגיל 68, כשעמיתיו הצעירים לועגים למראהו ומחכים בקוצר רוח שיפָנה את חדרו במשרד עורכי הדין, הוא מלמד אותם שיעור או שניים שלא ישכחו כל חייהם. כי רמפול הוא פרקליט מיוחד במינו: עורך דין עוקצני אך רך לב; איש של מילים שלא חושש מעבריינים מסוכנים (אבל חושש מאוד מאשתו); לוחם צדק מהדור הישן שלא מפחד ללעוג לעמיתים טיפשים ולשופטים נפוחים.

ב"רמפול – פרקליט פלילי", הספר שפותח את הסדרה,
מגולל רמפול את זיכרונותיו מעבודתו באולד ביילי דרך סיפוריהם של שישה תיקים שבהם טיפל, ובהם פרשת רצח שמלמדת לא מעט על מהו צדק ומהי אמת לאמיתה. לא תמיד רמפול מנצח, ולפעמים גם הוא עצמו מופתע לגלות את האמת. אבל גם ברגעי משבר, הוא לא מאבד את אופיו, את צניעותו ואת יושרו – למורת רוחה של "זאת שיש לציית לה" – הן כלפי הסובבים אותו והן כלפי עצמו.

סדרת ספרי "רמפול" זכתה לעיבוד טלוויזיוני מצליח מאוד בבריטניה, ששודר גם בישראל בשנות השמונים, בכיכובו של השחקן ליאו מק'קרן. התרגום העברי הראשון בסדרה, של המתרגמת מיכל אלפון, הוא ספר חובה לחובבי תעלומות ודרמות בית-משפט, וממתק אינטליגנטי שנון לאוהבי הממלכה הבריטית.

ג'ון מורטימר: הערות ביוגרפיות

סר ג'ון קליפורד מורטימר נולד ברובע המפסטד שבלונדון ב-21 באפריל 1923. אביו היה עורך דין שהתעוור בעקבות תאונה, כשבנו היחיד היה כבן שלוש-עשרה. בנעוריו למד מורטימר בפנימייה הנודעת הארו, שם הצטרף לשורות המפלגה הקומוניסטית. למרות שחלם להיות שחקן וזכה לשבחים על הופעותיו בהצגות חובבים, אביו שיכנע אותי לזנוח את קריירת המשחק ולהתמחות כמוהו בעריכת דין. הוא החל ללמוד משפטים בגיל שבע-עשרה, ושוחרר מגיוס בעת מלחמת העולם השנייה, בשל בעיות בריאותיות. בשנת 1948 החל לעבוד כעורך דין. בתחילה הוא עסק בתיקי גירושים, ובהמשך התמחה בתחום הפלילי. בשנות השישים והשבעים יֵצג לקוחות במקרים שזכו לתהודה ציבורית רחבה. במהלך אותן שנים הקפיד לכתוב במקביל לעבודתו במשרד עורכי דין, עד שפרש מעולם המשפטים בשנת 1984, והתמקד בכתיבה.

את דרכו ככותב החל מורטימר ביחידה ההסרטה המלכותית, שם שימש כתסריטאי בסרטי תעמולה תיעודיים. הרומן הראשון שכתב, "Charade" (1947) התבסס על חוויותיו האישיות מאותה תקופה. בהמשך דרכו השתלב כדרמטורג ברדיו ועיבד לתסכית ששודר בבי-בי-סי את הרומן השני שלו, " Betrayed  Men Like" (1953). גיבורו של מחזהו הראשון, "The Doc Brief" (1957), היה עורך דין חסר אונים. המחזה, כמו ספרים אחרים שכתב מורטימר, מבוסס על חוויותיו מעבודתו כעורך דין צעיר.

במרוצת השנים כתב מורטימר עשרות ספרים ומחזות שעובדו לתסכיתי רדיו, אך אין ספק שמרב פרסומו בבריטניה ובעולם בא לו בזכות הסדרה המצליחה על אודות הוראס רמפול, עורך דין לונדוני מזדקן וציני ממסדרונות בית המשפט אולד ביילי, שאוהב לצטט שירה אנגלית ולהגן על בני הצווארון הכחול. דמותו של הוראס רמפול נולדה בדרמה טלוויזיונית בת שעה שכתב מורטימר עבור הבי-בי-סי. הדרמה שודרה בדצמבר 1975, בכיכובו של השחקן ליאו מֶקֶרְן ובהפקת חברת תמז, וזכתה להצלחה גדולה. כשלוש שנים לאחר מכן ראה אור הספר הראשון בסדרה, "רמפול – פרקליט פלילי" ("Rumpole of the Bailey"), שכלל שישה סיפורים. בסך הכול יצאו בסדרה למעלה מעשרים ספרים (בהם קובצי סיפורים, רומנים ומהדורות מיוחדות), כשהספר האחרון בסדרה ראה אור בשנת 2007. כמו כן, במהלך השנים 1992-1978 שודרו בטלוויזיה שבע עונות של הסדרה "רמפול", שהתבססו על כמה מהספרים שהוציא מורטימר.

סר ג'ון מורטימר זכה ב-1998 לתואר אצולה מידי מלכת בריטניה. ב-16 בינואר 2009 הוא הלך לעולמו בגיל 85, כמה חודשים לאחר שלקה בשבץ מוחי.

התרשמותי: קראתי את הספר ונהנתי מאד, נזכרתי בבסגנון שהיה בתסכיתי המתח שהאזנתי להם ברדיו בנערותי. למי שאוהב את הסוגה הספרותי של סיפורים על עבריינים, בתי משפט ופרקליטים, אסור לו להחמיץ את קריאת הספר רמפול - פרקליט פלילי.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה