יום חמישי, 23 בפברואר 2012

תווי יער – הספרייה, 2011-1995




ספר האמנות הירוק הראשון בישראל

תווי יער הספרייה, 2011-1995

פרויקט היער הנודד
מאת: שי זכאי אמנית אקולוגית וצלמת

********

ספר-אמן, הדפסה ירוקה, תצלומי צבע, עלי שלכת
עיצוב גרפי: דפנה גרייף, עריכה לשונית: דליה טסלר

78 עמ', 110 ₪

את הספר ניתן לרכוש דרך כתובת המייל: eco.art.center@gmail.com, באמצעות האתר- www.eco-art.co.il ובחנויות מובחרות
הודפס בתמיכת מרכז הספר והספריות בישראל,
המפעל לספרי אמנות פלסטית, בסיוע משרד התרבות

תווי יער- הספרייה, הנו פרויקט מתמשך בן 17 שנים, בו אספה האמנית האקולוגית והצלמת שי זכאי, עלים וחומרים אורגניים ממקומות בהן זיהתה מפגעים סביבתיים או אדישות סביבתית במסעה לאורך 19 מדינות בעולם, ביניהן - קוריאה, יפן, קזחסטאן, תורכיה, גרמניה, ארה"ב, ועוד. בספריית העלים של שי זכאי, ניתן לעלעל, תרתי משמע, ביחסי אדם-טבע באמצעות הצומח.

מבחר מתוך ספריית העלים יוצא לאור בימים אלו, בספר אמנות יפהפה, המודפס כולו בחומרים ידידותיים לסביבה ובתהליך הדפסה ירוק, ותוך כך מהווה ספר- חלוץ, דהיינו, ספר האמנות הירוק הראשון בישראל, שתכניו וחומריו קשורים בסוגיות האקולוגיות הבוערות בעולם, כגון התחממות כדה"א, אבדן מגוון מינים, הכחדת יערות עולמית ואדישות סביבתית.

שי זכאי, חלוצת האמנות האקולוגית ומנהלת המרכז לצילום ואמנות אקולוגית, לוקחת אותנו למסע מרגש באמצעות אמנות עשירה ורב תחומית. היער המטפורי שלה כולל סיפורים קצרים, שירה, בוטניקה, ביולוגיה, שני סרטי וידיאו-ארט, אינוונטר של כל הצמחים שנאספו, וסדרת תצלומי יער שצילמה במשך 17 שנים בתא שטח אחד ביער. 
השירים, הסיפורים והתצלומים בספר, מציגים תובנות חדשות, מעוררות מחשבה ומטלטלות, מתוך יחסי אדם-סביבה, והם לכשעצמם כמו תפילה לעתיד טוב יותר ביחסים האמביוולנטיים הללו.

הספר ילווה בשתי תערוכות; בגלריית המכון הטכנולוגי לעיצוב בחולון (פתיחה 26.2.12) ובבית האמנים בת"א (פתיחה 22.3.12 )

במה שונה הספר, לעומת ספרים אחרים בתחום שמירת טבע?

"תווי יער- הספרייה, 1995-2011" מפתח באמצעות יצירות אמנות, סיפורים ושירים, את המערכת הרגשית כלפי שמירת טבע. באמצעות הספר, קוראת שי זכאי, לעורר את האינטואיציה הרדומה בגופנו, מתקופה קדמונית בה תפקדנו כחלק מהטבע. להתעורר ולפתח חמלה כלפי מי שאין לו מגן וסנגור, ומתרחשים בו נזקים מידי יום - הטבע.

ספרה של שי זכאי, מתמקד כל כולו ביצירת חוויה האינטימית של הקורא עם היצירות והסיפורים, חוויה שאמורה לפי "סולם זכאי למודעות סביבתית", לאזכר ולהציף תחושות של שייכות לטבע, ולפתח רגש אשר עשוי להפוך את הקורא מאדיש סביבתי לאחראי סביבתי.
רוב הספרים העוסקים בשמירת כדור הארץ, או מתייחסים לאיומים הגלובליים, מציעים 'תפריט' חובה להתנהגות ידידותית לסביבה. לעתיים אף דוחקים בנו לבצע סדרת פעולות נרחבת על מנת להפוך לידיד הסביבה. זה משאיר קוראים רבים חסרי אונים לנוכח כמות הדרישות.

זהו ספר האמנות האקטיביסטי-סביבתי הראשון, אשר מבקש לחולל שינוי במודעות הסביבתית של הקורא ולהפעיל אצלו חושים רבים בו זמנית: מישוש וריח (בכל ספר מפוזרים עלי שלכת), ראיה, חוש שישי (בספר מוצעות פעולות מדיטטיביות ותרגילים לביצוע בזמן שהות בטבע). הספר הוא יומן אירועים אישי וקולקטיבי כאחד, תיעוד של  מפגעים וחוסר מודעות סביבתית, ומיפוי זנים/ערכים אסתטיים לשימור.
תצלומי העלים השמורים בספריה מתפקדים כשרידים קדושים (רליקוויים) ומשמשים כסמנים לקשר/חוסר הקשר שבין אדם וטבע.
לחומרים נוספים באתר: www.eco-art.co.il


שי זכאי היא צלמת, אמנית רב תחומית, יועצת סביבתית, מייסדת תחום האמנות האקולוגית בישראל, חוקרת, אוצרת ומרצה אורחת באוניברסיטאות בארץ ובחו"ל. עורכת סדנאות וטיולים מיוחדים לקבוצות, בסטודיו וביער. מלמדת קורס שנתי בתחום "פיתוח חשיבה יצירתית למען הסביבה", יועצת לעסקים להטמעת ערכים סביבתיים ולקידום תיירות אקולוגית, מפיקה אירועים ירוקים להעלאת מודעות סביבתית, מחברת ספרים ( ספרה, 'תמונת אשה' יצא ב- 9 מהדורות). בעלת תואר שני ב'אמנות ומדיניות סביבתית', תואר ראשון בתולדות האמנות ובוגרת מכללת הדסה בצילום.  מגזין דה מרקר בחר בה כאחת מארבעים הנשים המובילות שינוי בחברה הישראלית.  הייתה מועמדת לפרס על מפעל חיים, מטעם המשרד להגנת הסביבה, על כלל פעילותה.

זכאי יצרה יער נייד אותו הציגה ב-19 תערוכות שונות, בארץ ובעולם, ביניהן: ארה"ב-המוזיאון לאמנות עכשווית בבולדר, קולורדו, הגלריה לאמנות ומודעות, באוניברסיטת ברקלי, קליפורניה, המרכז לאמנות עכשווית והעולם הטבעי באנגליה, כנס המים העולמי בגרמניה וביפן, המוזיאון לאמנות עכשווית בסין, הביאנלה לאמנות בטבע בקוריאה ועוד.
 יזמה והובילה פרויקט בשם "נחל בטון- שיקום נחל כיצירת אמנות", שהוא תהליך שיקום בראייה הוליסטית של נחל שהיה פגוע במשך 10 שנים. גוגל העולמי בחר בפרויקט כאחד מעשרים המובילים בעולם בתחום האמנות האקולוגית. המשרד להגנת הסביבה הגרמני, בחר בו כאחד מעשרים פרויקטים לדוגמא המובילים את תחום הקיימות, באמצעות אמנות. והוא אף נלמד בלימודי משפטים, כדוגמא לתהליכי גישור בקונפליקטים סביבתיים. מסלול הטיול לאורך הנחל המשוקם, שיצרה זכאי, הונצח במפות שבילי ישראל, והפך למסלול טיולים רשמי.

שי זכאי היא האמנית הראשונה והיחידה, שייצגה את ישראל במשלחות רשמיות, בכנסים בינלאומיים מקצועיים העוסקים בשמירת טבע - כנס המים העולמי ביפן, מטעם מדינת ישראל, ו"פסגת כדור הארץ", מטעם קואליציית הארגונים החברתיים סביבתיים בישראל.
שי זכאי, נבחרה ע"י היסטוריונית האמנות, הסופרת והאוצרת המפורסמת לוסי ליפארד, כאחת מחמישים האמנים המובילים באמנות אקולוגית בעולם. ליפארד שהופיעה כמרצה ראשית בכנס 'אמנות-תרבות-טבע' באוניברסיטת אריזונה, הציגה בהרצאתה על התפתחות האמנות האקולוגית בעולם, את פרויקט 'נחל בטון' ואף ציטטה מתוך אחד הוידיאו ארט של האמנית, באומרה:
 "Listen to this artist Shai Zakai, who asks you; Have you cleaned a stream today?"

שי זכאי הציגה בכ- 60 תערוכות בארץ ובעולם ויצירותיה נמצאות באוספים מוזיאוניים ופרטיים.

שי זכאי תפריש מהכנסות מכירת הספר, לטובת מימון פרויקטים לשמירת טבע שהיא מובילה בארץ ובעולם.

להלן מבחר תגובות על הספר והפרויקט:
".. שי זכאי היא האמנית הישראלית בהא הידיעה, שמכלול יצירתה בשנים האחרונות מוקדש רובו ככולו להתמודדות עם תולדותיו של יחס בעייתי ומורכב זה בין טבע וציוויליזציה, יחס שהתפתח בעשורים האחרונים לכדי שיח ביקורתי כלל-עולמי אודות מה שמכונה "הבעיה האקולוגית" החמורה (יש הגורסים "שואה אקולוגית") שהציוויליזציה האנושית נקלעה אליה.."
פרופ' צוקרמן, המכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות ע"ש כהן, אוניברסיטת ת"א

"...שי זכאי נדרה סוג של נדר לצלם ביער מדי יום. פעולה יומיומית זו, כמו צחצוח שיניים, הופכת את היער לנוכח, לקיים ולנחוץ. היא מצלמת את נשמת היער, את 'רוח המקום': מצלמת, מוחקת, שורטת, משאירה כתמים עיוורים באמצע הצילום לזכר יערות שנכרתו, וחוזרת ומצלמת..."
זיוה ילין, אוצרת, גלריה בארי.

"..שי זכאי משמרת את הטבע ומתעדת את ההרס אבל היא משמרת גם את הזיכרון האישי והמשפחתי שלה בקופסאות שחורות. הסופר-אגו, אותה רשות של מצוות עשה, ואיסורים, היא המביאה אותה למיין ולקטלג את עלי השלכת בקופסאות משמרות או שמא קופסאות שימורים.  אבל משאתה פותח את הקופסאות  מסתערים עליך באחת, ניחוחות שאין להם שם וזיכרונות שאין להם מילים.."
שלמה שנהר, פסיכולוג, מנהל יחידת תל"ם.

".. שי זכאי, היא חלוצה  של ממש של האמנות האקולוגית בישראל ומוכרת ככזו גם בעולם... נציין, כי פרויקט זה, כבר זכה להדהוד בינלאומי, בין השאר משום ששי זכאי פועלת בו זמנית במס' מדיות אמנותיות – מיצב, וידיאו-ארט, תצלומים וטקסטים...עלעול או קריאה בקטלוג הם חוויה רב-חושית. הקטלוג מאפשר תמיד דפדוף וכניסה לאחת מקופסאות העלים, ומכאן להבנה של השפעת הייעור על התחממות כדור הארץ, ולחוות מחדש את השריונות שזכאי יוצרת מחומרים אורגניים במקומות בהם אדם הרס את הטבע.
הקטלוג, בשילוב התערוכה שתוצג בבית האמנים במרץ הקרוב, ייצרו סינרגיה בין אדם ומקום, ויפעלו על האינטואיציה הרדומה של כל אחד מאיתנו, לחיבור מחודש עם הסביבה, בתיווך מרגש של האמנות של שי זכאי. 
גיורא רוזן, עורך ראשי, ספרית הקיבוץ המאוחד.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה