יום שישי, 19 ביולי 2019

"ויהי מה - מאיר הר-ציון חייו ופועלו"


ספר עיון חדש:

"ויהי מה- מאיר הר-ציון חייו ופועלו" 

הביוגרפיה המלאה מאת משה גבעתי






"וִיהִי מָה – מאיר הר-ציון חייו ופועלו" מאת אל"מ (מיל') משה גבעתי, בהוצאת העמותה להנצחת מאיר הר ציון ופועלו  בסיוע כנרת זמורה, היא הביוגרפיה המלאה של מאיר הר-ציון, הסייר והלוחם האגדי, שבטרם התגייס לצה"ל כבר כבש את פסגות הרי ארצנו וגילה במסעותיו את הנסתרות שבפינותיה.

מאיר הר-ציון היה הנועז שבלוחמי יחידה 101 ומפקדה הראשון של סיירת הצנחנים. על אף פציעתו האנושה בקרב, היה בין מקימיה של "היחידה" – סיירת מטכ"ל. הוא נולד במושב רשפון, ובנעוריו עבר לקיבוץ עין חרוד. הר-ציון היה איש אדמה, רועה צאן ומגדל בקר שהתיישב בפסגת כוכב הירדן. למרות נכותו הקשה, הקים שם, יש מאין עם רעייתו רותי, חוות בקר משגשגת. הספר מתאר לא רק את דמותו של הר-ציון, אלא מגולל גם את סיפורה של משפחתו: הוריו, הורי רעייתו, אחיותיו וילדיו. זהו סיפורה של משפחה ששורשיה נטועים באדמת ארץ- ישראל זה דורות; משפחה שמסמלת את ארץ-ישראל היפה; משפחה שתולדותיה נכתבו בדם, ביזע ובדמעות, ותרומתה לתקומת הארץ ולביטחונה לא תסולא בפז; משפחה שחוותה אירועים טרגיים, אך המשיכה להגשים את חזונה בדבקות ובנחישות הראויות להערצה. מעֵבר לכל אלה – ספר זה הוא גם סיפורה של תקופה בתולדות ישראל.

מחבר הספר הוא אל"מ (מיל') משה גבעתי, סופר והיסטוריון צבאי, בוגר המכללה לפיקוד ולמטה של צה"ל. סיים לימודים לתארים ראשון ושני בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב. שירת בגולני בכל מסלול התפקידים – מלוחם ועד מפקד גדוד, נלחם בשורות החטיבה ממלחמת ששת הימים ועד מלחמת לבנון השנייה ועד בכלל, ונפצע פעמיים. מתפקידיו בצה"ל: מפקד גזרת החרמון, מפקד בסיס האימונים של גולני ומפקד חטיבת 'יהודה' (חברון).

משה הר-ציון, בנו של מאיר הר-ציון, אומר: "הרעיון לכתוב את הביוגרפיה של אבא הועלה  בשלהי 2013 ע"י הסופר וההיסטוריון ד"ר משה יגר. נסעתי אז אליו לירושלים כדי להזמינו לשאת דברים בכנס לציון 75 שנים להקמת פלוגות הלילה המיוחדות ע"י אורד וינגייט. כשהבין יגר אישיות מרשימה בפני עצמה, שאני בנו של מאיר הר-ציון, אמר לי: "על אביך מוכרחים לכתוב ביוגרפיה". חשבתי רבות על דבריו של יגר, והגעתי למסקנה שבאמת איני יודע מספיק מי היה אבי; איך הוא  גרם לכל כך הרבה אנשים ללכת אחריו; האם כל מה ששמעתי עליו אכן התרחש? הרי ממנו לא שמענו דבר. לאחר כמה שבועות באתי לבקר את אבי. הוא סעד ברוח טובה את ארוחת הבוקר הקבועה שלו. הנחתי על השולחן לפניו את ההזמנה ליום "הידיד" ואמרתי: "אם אתה רוצה לבוא, יהיה מעניין. תראה את רשימת המרצים". הוא השיב לי בנימוס: "יפה. אני לא מאמין, אך אשתדל". אמרתי לו כבדרך אגב: "ההיסטוריון שיבוא מירושלים לדבר, יגר שמו, הוא הציע לכתוב עליך ביוגרפיה, מה דעתך?" בצניעות האופיינית לו התרעם: "בשביל מה צריך את זה? הרי כל כך הרבה נכתב ונאמר. זה מיותר". ושב והתמקד במאפים שהיו על השולחן.

"וִיהִי מָה – מאיר הר-ציון חייו ופועלו" מאת אל"מ (מיל') משה גבעתי. בהוצאת העמותה להנצחת מאיר הר ציון ופועלו בסיוע כנרת זמורה, בשיתוף בי"ס שדה כפר עציון ויואל אמסטר, 506 עמודים. מחיר לצרכן 101 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ובאתר העמותה mharzion.org.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה