יום ראשון, 1 באפריל 2018

"הכיתה המקפצת" מאת ד"ר עיינה פרידמן



ספר ילדים חדש:

"הכיתה המקפצת" מאת ד"ר עיינה פרידמן



                                                

"הכיתה המקפצת" מאת ד"ר עיינה פרידמן בהוצאת הספרים "אוריון" הוא סיפור המתרחש בחדר הטבע בבית ספר. הסיפור כתוב בשפה מחורזת ומנוקדת, המתאימה לגיל בית ספר יסודי, ובו נפרש בפני הילדים אורח חייהם של בעלי חיים שונים. אנו למדים כיצד הן מסוות עצמן, כיצד הן משתלבות בסביבה, מהם דו-חיים ועוד. חדר הטבע מהווה רקע לסיפור ואפשרות להעמקת הידע על בעלי חיים בטבע, (ביניהם החרקים- בסיפור מופיע גמל שלמה) ואף להבהיר נושאים שונים השייכים לתחום ההישרדות - כגון חוק ההכבדה הקיים בעולם החי, בו דווקא הזכרים בולטים בצבעוניותם  ובמאפיינים נוספים, במטרה לשאת חן בעיני הנקבות, שיבחרו בהם ויעמידו איתם צאצאים.

גיבור סיפורנו הוא צפרדע עליז, שחומק בניתור אל מחוץ למיכל הזכוכית שבכיתה, לתדהמת המורה לטבע ותלמידיה. התלמידים מקפצים בעקבותיו, שמחים ועליזים על התפנית יוצאת הדופן המתרחשת בשיעור. בעקבות קולות הצהלה, נכנסת המנהלת והמורה מסבירה לה מדוע הפך שיעור הטבע, לפעילות אירובית קלילה, בה כל הילדים מקפצים ומחקים את דילוגי הצפרדע הסורר.

בשפה קולחת ובהומור, מצטייר לעיני הקוראים שיעור יוצא דופן המתרחש בחדר הטבע והמורה השומרת על קור רוח, עד להשבתו של הצפרדע אל מיכל הזכוכית. כמה שימחה יכול להכניס בעל-חיים לתוך תהליך לימוד שיגרתי. כמה עליצות ומצב-רוח טוב מביא עימו יצור קטן שכזה.

הטכסט שבספר מתכתב עם האיורים המקוריים והססגוניים של הילה דאבי שמאירה את הסביפור בשלל צבעים ומוסיפה לייחודיותו. האיורים בספר מעבירים גם הם את התוהו ובוהו שנוצר בצד העליצות ומוסיפים היבט משעשע לסיפור, כאשר הצפרדע המצוייר הוא מסוג אילנית אדומת העין.

ד"ר עיינה פרידמן, הינה אמנית רב-תחומית ואוצרת תערוכות אמנות. מרבית התערוכות שאצרה היו בעלות מסרים חברתיים. במקביל לעבודתה כאמנית וכאוצרת תערוכות אמנות, כותבת עיינה ספרי ילדים העוסקים במצבים מורכבים בחייהם של ילדים בארץ ובפרקים מתולדות העם היהודי. "הכיתה המקפצת" הוא ספר הילדים האחד עשרה שכתבה.

ספריה הקודמים: "יושקו הליצן רוצה לצחוק", הוצאת אופיר ביכורים, 2016; "כואב לנמלה", הוצאת אוריון, 2015; "משפחה מאוד מיוחדת", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "תבשיל של אחוה", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "שלי מהבית", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "היה היה איש", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "החלמה מהירה", הוצאת אופיר ביכורים, 2015. "הסודות של סבתא", הוצאת גוונים 2016, "בנק הזמן של אילת", הוצאת אוריון 2017, "סבתא באה לגן, איזה בלגן", הוצאת אוריון 2017.

ד"ר עיינה פרידמן מספרת, כי ההשראה לכתיבת ספרה החדש נבעה "מרצוני להמחיש לנכדתי וחבריה העולים מהגן לכיתה אלף, אתגרי לימוד חווייתיים אותם הם עשויים לפגוש בבית הספר. מעטות ההזדמנויות של ילדים הגדלים בסביבה עירונית למפגש עם דו-חיים או חרקים. ההצצה אל התנהלותם של אלו, החיים בשלום עם שותפים מהווה שיעור חשוב בהכרתנו פן זה של הטבע. בילדותי גרנו בבית שגבל בשמורת טבע, וזכיתי לראות ולהכיר בעלי חיים שונים, כקיפודים, חזירי בר, נמיות, צבים, נחשים וצפרדעים שבחרו להתגורר בברכת דגי הזהב שבגינת הבית. ניסיתי להעביר משהו מתחושת הקרבה לטבע דרך סיפור הצפרדע שוחר החופש".


"הכיתה המקפצת" מאת ד"ר עיינה פרידמן. איורים: הילה דאבי. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים, מנוקד. מחיר לצרכן 45 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il. בקרו באתר של ד"ר עיינה פרידמן: www.ayanafriedman.co.il

           
                                                           








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה