יום שני, 12 במרץ 2018

ספר ילדים חדש: מי הנסיכה במראה?


ספר ילדים חדש:

מי הנסיכה במראה? מאת רונית כהן סומך



                                                
"הִבִּיטָה הַמְּכַשֵּׁפָה סְבִיבָהּ, זָקְפָה רֹאשָׁהּ, הִתְקָרְבָה לָעֲרִיסָה, הִבִּיטָה בַּנְּסִיכָה בְּחִיּוּךְ, רָאֲתָה אֶת עֵינֶיהָ הַחֲכָמוֹת וְאֶת חִיּוּכָהּ הָאוֹהֵב וְאָמְרָה: "בָּאתִי לְבָרֵךְ אוֹתָךְ בְּכָל הַטּוֹב שֶׁבָּעוֹלָם, אַךְ כָּעֵת, כְּשֶׁאֲנִי רוֹאָה אֶת הַסּוֹבְבִים אוֹתָךְ, אֲבָרֵךְ אוֹתָךְ בְּמָה שֶׁאַתְּ צְרִיכָה בֶּאֱמֶת כְּדֵי לִשְׁמֹר עַל חָכְמַת לִבֵּךְ. אֲנִי מְבָרֶכֶת אוֹתָךְ שֶׁכָּל יָפְיֵךְ הַחִיצוֹנִי יֵעָלֵם. כְּשֶׁתִּהְיִי הַפָּחוֹת יָפָה בְּכָל הַמַּמְלָכָה, תֵּדְעִי אֶת הַיֹּפִי הָאֲמִתִּי שֶׁבָּךְ". הַמַּלְכָּה, שֶׁיָּשְׁבָה לְצַד הַמֶּלֶךְ, אָחֲזָה אֶת רֹאשָׁהּ בֵּין יָדֶיהָ וּבָכְתָה, וְהַמֶּלֶךְ קָם וְזָעַק: "כָּל הַמַּרְאוֹת בַּמַּמְלָכָה יֻשְׁמְדוּ! מִי שֶׁתִּמָּצֵא אֶצְלוֹ מַרְאָה, יְסֻלַּק מִגְּבוּלוֹת הַמַּמְלָכָה וְלֹא יוּכַל לָשׁוּב אֵלֶיהָ לְעוֹלָם". בְּמֶשֶׁךְ שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים בָּדְקוּ אַנְשֵׁי הַמֶּלֶךְ כָּל בַּיִת, בִּקְתָּה וּמַחְסָן כְּדֵי לְוַדֵּא שֶׁכָּל הַמַּרְאוֹת הֻשְׁמְדוּ. הֵם דִּוְּחוּ לַמֶּלֶךְ כִּי הַמַּמְלָכָה רֵיקָה מֵהַמַּרְאוֹת, וְכִי מֵהַיּוֹם וְאֵילָךְ לֹא יֵדַע שוּם אָדָם מָה מַרְאֵהוּ, אֶלָּא מָה יֵשׁ בְּלִבּוֹ. (מתוך הספר)

ספר הילדים "מי הנסיכה במראה?" מאת רונית כהן סומך בהוצאת "ספרי ניב" הוא אגדה הפוכה והמסרים שבה שונים - הם מעצימים ומעבירים ערכים חשובים. זהו ספר מקסים לראשית קריאה. באמצעות סיפור מרתק לומדים הילדים על חשיבותו של היופי הפנימי ועל המשאבים הפנימיים שיש לכל אחד בכל גיל, משאבים שמאפשרים לנסיכה בסיפור לפעול בתושייה, באומץ, להתגבר על חוסר האונים ולמצוא דרכים לצאת מבור עמוק. הם מלמדים על כוחה של נתינה, על אהבה, על האושר הטמון בחיים שיש בהם משמעות, על עזרה לזולת, על חשיבותה של חברות טובה ועל עוד הרבה פנינים קטנות שפזורות לאורך דפי הספר ובשביליו. כל זאת בסיפור קולח שאינו מטיף, אלא מעורר רגש ומחשבה.

הגיבורים של האגדה: נסיכה מאושרת וטובת לב שמוקפת באהבה, חכמה ואנרגטית, אנושית, מבולבלת ואימפולסיבית כמו הרבה "נסיכות". נסיך אצילי ואמיץ בבחירותיו, מעריך את הטוב, מאופק ומסור שיודע מה בליבו ומה דרכו. מלך ומלכה שאוהבים את בתם הנסיכה, שיודעים להכיר בטעותם, לתקן את דרכם, להכיר בכוחה של צניעות ונתינה. המכשפה חכמה, צנועה, אצילה, בטוחה בעצמה, מכילה, מתווה דרך. מרים, העוזרת האישית של הנסיכה, חברה אמיתית, מלאת חמלה ורכות, מלאת כוח פנימי ואמיצה בבחירת דרכה. הרוזנת, חברתה הטובה של הנסיכה שהיא פידבק לדמות הנסיכה.

את הסיפור מלווים איוריה הנפלאים של דניאלה גרף. הספר המנוקד מיועד לתלמידי בית הספר היסודי ומתאים לילדי ראשית הקריאה ולקריאה משותפת כספר בהמשכים. הספר מעורר מחשבה גם בליבם של קוראים מבוגרים יותר ושל מבוגרים שייקראו אותו יחד עם ילדיהם  על אודות חשיבותו של המראה החיצוני שלנו: אילולא היינו מודעים למראה החיצוני שלנו, לו חיינו בלי להתבונן ללא הרף בהשתקפות שלנו במראה, האם היו חיינו מלאים יותר? האם קשרים חברתיים, חמלה, נתינה, כבוד, צניעות, אחווה, עצמה פנימית, חשיבה חיובית ואהבה אמתית היו נראים אחרת? 

רונית כהן סומך (45), אם לבן, תושבת רמת גן, עובדת בעיריית תל אביב, מאמנת ילדים ונוער.

"מי הנסיכה במראה?" ספרה הראשון של רונית כהן סומך הוא אגדה קסומה שמסריה מעודדים את הקוראים הצעירים להתבונן פנימה ולהבין שכל מה שהם זקוקים לו נמצא בתוכם. הספר נולד במהלך לימודי האימון שעברה ומבוסס על סיפור קצר שכתבה בגיל 17 ועשה שימוש בכל המאפיינים המוכרים מסיפורי האגדה: נסיך, נסיכה, מכשפה, "קללה", מלך ומלכה וארמון מפואר, אך באופן שהופך את המסרים השכיחים על פניהם.



כך נכתבה האגדה "מי הנסיכה במראה?" שמתאימה לטווח גילאים רחב ונותנת מענה למספר היבטים: לגילאים הצעירים יותר זהו ספר שמתאים לראשית קריאה – בכל דף יש הרבה מעבר לשורה אחת או שתיים כדי שיהיה עשיר יותר הן באוצר מילים והן במסרים וייצור ציפייה וסקרנות. יחד עם זאת בשל אורכו קריאתו בהמשכים יוצרת דחיית סיפוקים, מחשבה ודימיון על המשך העלילה. זאת נוסף למסרים החינוכיים.

לגילאים מתבגרים יותר (12-10) הוא מספק התבוננות עמוקה יותר על היופי, על התאהבות אמיתית, על כוחה של חברות, על הנאה והערכה לחצי הכוס המלאה, על הכוחות הפנימיים שטמונים בנו: כבוד האדם (וכל יצור חי), נתינה, הוקרה על החיוב בחיינו ועל זכות הבחירה שיש לנו. כל זאת בספר שאינו ארוך מדי שבו סיפור מהנה ודמיוני על נסיכים ונסיכות ושאינו נותן תחושה של ספר מחנך, אלא ספר שמעורר מחשבה והזדהות.

"אנחנו גדלנו על סיפורי אגדות קלאסיים", מספרת רונית. "באגדה קלאסית יש מלך ומלכה, ארמון, נסיכה, נסיך ומכשפה. כל מה שילדים אוהבים. באגדות אלה המכשפה בדרך כלל מכוערת ורעה, ואילו הנסיכה יפהפייה, ולכן טובת לב. הנסיך מתאהב בנסיכה בזכות יופייה והנסיכה נמצאת במצוקה ומחכה למישהו שיציל אותה – נסיך, גמדים, אביר על סוס. המטרה של האגדה "מי הנסיכה במראה?" היא להשתמש בכל הדמויות הקלאסיות וליצור סיפור עם מסרים אחרים, על התבוננות פנימה, העצמה, עלילה השמה דגש על היופי הפנימי וכוחה של בחירה".

"אני מאמינה שילדים ומבוגרים ייהנו מהסיפור כפי שאני נהניתי לכתוב אותו", מסכמת רונית.

"מי הנסיכה במראה?" מאת רונית כהן סומך.  איורים: דניאלה גרף. הוצאת ספרי ניב, 35 עמודים, מנוקד, כריכה קשה. מחיר לצרכן 62 ₪. להשיג בחנויות הספרים  או בחנויות הספרים המקוונות ברשת.
                       



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה