יום שבת, 18 ביוני 2016

בטרם שקיעה

בטרם שקיעה



מאת: אמנון בן-זאב


הוצאת כרמל


* * * * * *  
(246 עמ' – 84 ש"ח)

"בטרם שקיעה" מקבץ בתוכו סיפורים, חלקם קצרים, חלקם פחות וגם שירים. אוסף השירים והסיפורים, נכתבו במשך עשרות שנים עם דגש על החלק המאמרי-פובליציסטי, כדברי המחבר. חלק מ"הדברים" התפרסמו בעבר בעיתון "דבר" – עיתון פועלי ארץ ישראל.

מדבריו של אמנון בן זאב: ספר זה הוא מקבץ של דברים שכתבתי במשך עשרות שנים, כאשר החלק המאמרי-פובליציסטי מהווה את עיקרו מבחינת הכמות, ובעיניי גם מבחינת החשיבות. החלק הזה נכתב מהבטן. לולא כתביו הייתי מתפוצץ. המאמר משנת 1961 על משפט אייכמן, ושתי סדרות המאמרים שנכתבו לאחר מלחמת 1967, הודפסו ב"דבר", עיתון פועלי ארץ ישראל. כעיתונאי לשעבר ב"דבר" זכיתי כי מאמריי יופיעו בעיתון, אבל ברבות הימים, כשהפכתי לאורח מן השורה, שוב לא הייתה לי במה להתבטא, ושפכתי את כעסי ומררתי על הנייר.
איני יודע מי הם קוראיו העתידיים של ספר זה, אם יהיו כאלו. אולי רק כמה מבני משפחתי ולכן התלבטתי רבות לגבי עריכתו, והחלטתי להדפיס את שתי סדרות המאמרים שנכתבו מיד לאחר מלחמת ששת הימים רק בסוף הספר. בעיניי הם החשובים ביותר, אבל הם ארוכים ומפורטים, ואולי ישעממו את הקוראים העכשוויים. המאמר הראשון בחלק הפובליציסטי הוא דווקא מהאחרונים שנכתבו – קרוב לימינו אלה. המאמר על משפט אייכמן מופיע מיד אחריו, ולמרות הוותק הרב שצבר נדמה לי שהוא אקטואלי גם, ואולי דווקא, בימים אלה.
החומר שאינו פובליציסטי כולל בתוכו אירועים שעברתי בימי חיי; מחשבות שעברו במוחי; משהו על משפחתי; ופה ושם שובצו שירים שרובם נכתבו בתקופת שפל אישית. חלק מהדברים נכתב בגוף ראשון וחלק בגוף שלישי.
כל הנדפס בשורות רחבות הוא החומר שנכתב בזמנו במקור. השורות המוזחות הן תוספות מאוחרות, והן משמשות רקע לדברים שנכתבו בזמנו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה