יום חמישי, 5 בנובמבר 2015

שני נסיכים ומלכה

שני נסיכים ומלכה

רומן ביכורים מאת: שמואל דוד

הוצאת פרדס

* * * * * *   
(466 עמודים, 70 ש"ח)




הוא, האנה, נער יהודי מבלגרד, בן למשפחה אמידה. אב המשפחה אדריכל מצליח, האם מארחת בבית ערבי ספרות ושירה מיצירות משוררים גרמנים, כשבבית מושמעים יצירות של שוברט או שופן.

היא, אינגה, צעירה יהודייה ילידת גרמניה, בת למשפחה שומרת מצוות שקיבלה חינוך מסורתי. היא מבוגרת ממנו רק בשנה. שנה גורלית.
שניהם, האנה ואינגה, נקלעים עם עוד 1100 צעירים וצעירות יוצאי אוסטריה וגרמניה, להרפתקה של שנה וארבעה חודשים על הדנובה בדרכם לארץ ישראל, דצמבר 1939, רגע לפני סגירת שערי אירופה. 

הוא נשבה בקסמיה וביופייה. היא מוקסמת מידענותו ורוחב אופקיו, ולמרות הפערים ביניהם הם מתאהבים. "הזוג משמים", כך כונו על הספינה "צאר ניקולאי", כשהתהלכו זה לצד זו כממתיקי סוד על ספון הספינה ואחר כך על השבילים המטופחים בין האוהלים שהוקמו על החוף בקלאדובו כשתברר שמסע ההעפלה שלהם לארץ לא מתקדם לשום מקום.
אינגה התגלתה מהר מאד כאחות בעלת תושייה וכשרון, ויחד עם רופא הקבוצה היו שניהם לצוות רפואי מציל חיים, נושא להערצה בפי כל חברי הקבוצה. גם האנה שבתחילה לא מצא את מקומו על הספינה, לא נשאר בהמשך, אותו נער שגדל בבית מפנק בבלגרד, אלא הפך לבחור בוגר ומחושל.
אהבתם ידעה עליות ומורדות, כמו גם גורל הקבוצה כולה, אך שניהם חלמו יחד על חיים משותפים והקמת בית בארץ ישראל. היא כאחות רחמנייה והוא כחקלאי עובד אדמה.
במשך כל אותו הזמן, דצמבר 1939 עד מרץ 1941, ניהלה קבוצת המעפילים, תחילה בקלאדובו ואח"כ בעיירה שבאץ, חיים משל עצמה, ועל אף הקשיים הפיזיים שהלכו והעמיקו, ערכו ימי ספורט ומופעי תרבות שהפכו עם הזמן להצגה הכי טובה בעיר שאף המקומיים עמדו בתור לכרטיס אליה.
בד בבד עם הבטחות חוזרות ונשנות לקבלת אנייה שתחכה לקבוצה בשפך הדנובה בים השחור על מנת להובילם ארצה, הבטחות שהתבדו אחת לאחת, התקדם צבא גרמניה ואיים גם על ארצות הבלקן. האם תצליח קבוצת המעפילים להיחלץ מדורסנותו של המגף הנאצי בטרם ירמוס זה גם את יוגוסלביה? ומה יעלה בגורל אהבתם של האנה ואינגה, והאם יזכו להגשים אותה?
מעבר לספור האהבה המתרקם והולך בין השניים, מצליח הספר לחשוף פרשה לא ידועה של ניסיון העפלה (פרשת קלאדובו) שהתחיל ממש לפני שנסגרו השערים ליציאה מאירופה, ונמשך, מסיבות של אירועים היסטוריים והחלטות בני אנוש, אל תוך התופת.

הפרשה ההיסטורית משובצת בסיפור מסגרת המתחיל בשנת 1998. אילן הוא איש מחשבים ישראלי החי בניו יורק מזה שנים רבות. בעיצומה של התלבטות אם לחזור ארצה ולתת לבנותיו חינוך ישראלי, או להמשיך ולהיטמע בתרבות האמריקאית, הוא מגיע לארץ לסעוד את אביו שעבר אירוע מוחי. האב שהכרתו נעה בין עירפול לצלילות, נזכר באהובת נעוריו, ממנה נפרד בנסיבות טראגיות, ושולח את בנו לברר מה עלה בגורלה.
האב נפטר זמן קצר לאחר מכן, אך אילן ממשיך במסע הגילוי וחושף, טפח אחר טפח, את כל אשר אירע, דרך היומנים והזיכרונות של אביו, דרך סיפורה של אריקה, ניצולה שהוא פוגש במקרה, ומסמכים נוספים שהוא מאתר בארכיון השואה בבלגרד.
לאחר פטירת אביו, חוזר אילן לניו יורק ופוגש בדרך מקרה את אריקה, אחת מהבודדים שהצליחו להימלט משאבאץ עם הפרטיזנים בקיץ 41. אריקה מגוללת בפניו את סיפורם של הצעירים ובני המשפחות שנותרו בשאבאץ, עד לרגע בו נחרץ גורלם. לפני מותה, ממחלת הסרטן, היא שולחת את אילן למוזיאון היהודי בבלגרד, שם אולי ימצא מכתבים הקשורים למחנה ההשמדה האיום סיימישטה, הסמוך לעיר.
במוזיאון בבלגרד, מוצא אילן את יומנה של אינגה, שנכתב בלילות המקפיאים, במחנה ההשמדה סיימישטה, המתאר ממקור ראשון את המאורעות הקשים, וכן את מכתביה המצמררים של הִילְדָה, חברתה הטובה.
בדרך חזרה מבלגרד לניו יורק, גומלת באילן ההחלטה לכתוב ספר המתאר את קורות אביו והקבוצה, ולחזור עם משפחתו ארצה, למקום שאביו ואינגה כל כך חלמו להגיע אליו.

דמותו של האנה, גיבור הרומן, מבוססת על דמותו של אביו של המחבר, והספר נכתב בהשראת סיפור חייו.

שמואל דוד נחשף בשנים האחרונות למסמכים המשפחתיים וההיסטוריים של פרשת קלאדובו-שאבאץ, הוא ערך תחקירים ונסע ברחבי אירופה וארה"ב כדי לאסוף את החומרים הדרושים לכתיבת הרומן.


על הסופר


שמואל דוד בעל תואר שני בפיזיולוגיה ולימודים לקראת דוקטורט בנוירופיזיולוגיה של המוח, בהדסה עין כרם.
בשנת 1974 עזב את התחום האקדמי, כשנשלח באקראי לקורס מחשבים, לצורך עבודה אקדמית, ומשם המשיך לקורס בן שנה של ניתוח מערכות במשרד האוצר. עיסוקו העיקרי כיום, פיתוח מערכות מחשב למוסדות גדולים.

תחומי עניין: כתיבה, קריאה (בעיקר ספרות עברית), קולנוע (למד שנתיים בבית ספר לתסריטאות), בישול ויין, ברמן חובב באירועים (עשה קורס ברמנים בתל אביב), רכיבת אופני שטח (מסורת בכל יום שישי).

נולד בקיבוץ בית יהושע בשנת 1946. במשך 15 שנה עד לגיוסו לצה"ל, גר במושב בוסתן הגליל, שבגליל המערבי.
ב-1966 עבר ל-15 שנים לירושלים, בה למד, עבד והקים משפחה. ב-1980 נסעה המשפחה לחמש שנים לניו-יורק, לצרכי עבודה, כשחזרו ארצה השתקעו ל-22 שנה בכפר סבא. מזה 8 שנים מתגוררים בתל אביב.

שני נסיכים ומלכה הוא רומן הביכורים שלו. קדם לו ספר סיפורים קצרים בשם "החשוד המיידי" שראה אור בשנת 2010.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה