יום חמישי, 13 באוגוסט 2015

ילדת הפעמון מאת נאוה סמל

ספר חדש: ילדת הפעמון מאת נאוה סמל





"ילדת הפעמון" מאת נאוה סמל בהוצאת "דני ספרים", נכתב בהשראת אגדה סינית עתיקה. קוני לא רוצה לעזוב את ביתה ואת חבריה, אך כשאביה מתמנה לשגריר ישראל בסין, היא נאלצת לעלות איתו לטיסה לבייג'ין בעל כורחה.  במהלך הטיסה נותן האב לבתו מתנה מסתורית: גונג סיני קטן שהיה שייך לאמה המנוחה, אותו הביאה פעם ממסע לסין.  זהו אינו גונג רגיל, כי בתוכו חבויה אגדה סינית עתיקה המבקשת לפרוץ החוצה. האגדה העתיקה הולכת ונגלית מתוך הגונג.

גיבוריה של האגדה העתיקה הם חרש פעמונים מהולל בשם קוּאָן-יוּ ובתו קוֹנְג-גֵה שעוזרת לו במלאכת הכנת הפעמונים. קיסר וקיסרית סין מצווים על החרש לצקת פעמון מיוחד שצלילו המיוחד לא נשמע מעולם, אחרת יוצא להורג. קוּאָן-יוּ כושל במבחן פעמיים וחרב התליין כבר מרחפת מעל ראשו. קוֹנְג-גֵה פונה לעזרתה של אלת האש ומתבשרת כי הפתרון לחידה אפשרי, אך הוא כרוך במחיר כבד.

שתי העלילות, זו של קוני וזו של קונג-גה, משתלבות יחד, כאשר בהדרגה הופכת הילדה הישראלית לדמות פעילה בתוך האגדה ומנסה לשנות את גורלם של האב והבת הסיניים.

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והיפהפיים של המאיירת ילידת הונג-קונג המתגוררת בתל אביב, זגני אורמוט-דורבין,  אשר הפיחה חיים בסיפור והוסיפה לייחודיות שלו. הספר מיועד לגילאי כיתות ג'-ו'.

נאוה סמל נולדה ביפו תל אביב. היא פרסמה שבעה-עשר ספרים למבוגרים, בני נוער וילדים. ספריה תורגמו לעשר שפות ויצאו לאור באירופה, ארצות הברית ואוסטרליה וזכו בפרסים בינלאומיים.  ספרה ילדת הפעמון נכתב תחילה כמחזה מוסיקלי שעלה על הבמות בארץ וזכה לשבחי הביקורת. את השירים הלחין בן ארצי.

נאוה סמל מספרת: "ילדת הפעמון נכתב בהשראת אגדה סינית עתיקה שאותה קראתי בילדותי ומעולם לא שכחתי. האגדה סיפקה לי קרקע נפלאה לבחון יחסי אבות ובנות בעולמות שונים. ואולם לב לבו של הספר הוא מאבק האיתנים בין הקיסרים וחרש הפעמונים. בשבילי, זהו המאבק למען חירות המחשבה וחירות היצירה. הקיסר מחפש את הצליל כדי למלא את הרִיק בחייו מפני ששכח איך להרגיש: "כאילו אני מת. אפילו דמעה מסרבת לצאת". הקיסרית תובעת לאחד את כל הצלילים בעולם לקול אחיד: "תרועת מצעדים, לחישת הסוגדים", ואילו האמן נותן ביטוי לקולו של היחיד: "העולם הוא הרבה קולות בודדים". שאלתה של קוֹנְג-גֵה "מנין יבוא אותו רוח מיתר? היכן הדבר הנסתר?" מהדהדת עד עצם היום הזה בפעמון הגדול בבייג'ינג, שאותו מבקרים בסוף הספר קוֹנִי ואביה".

נאוה סמל מסכמת: "בטקסט האגדי שנכתב בחריזה, ניסיתי לשמר את ניחוחות סין הקסומה, בהשראת דימויים מן הספרות הסינית. נשאתי עיניים, אוזניים ולב אל תרבות אחרת, בעלת מסורת מפוארת. אף כי היא רחוקה מזו שלנו, היא קֵרבה אותי אליה ואל עצמי".


"ילדת הפעמון" מאת נאוה סמל, איורים: זגני אורמוט-דורבין, הוצאת "דני ספרים", 78 עמודים. מחיר לצרכן 54 ₪. לכיתות ג'-ו'. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il        

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה