יום ראשון, 5 ביוני 2011

למה בכה הלימון ?

למה בכה הלימון?
כתבה וצילמה: אורה גולדנברג

אייר: דורון רוזנבלט

הוצאת תאומים
******
גיל יעד: 5-7
(לא ממוספר, 54 ₪)

בימים אלה רואה אור ספרה הראשון לילדים של אורה גולדנברג .

אורה גולדנברג עוסקת וחוקרת מזה שנים את הקשר שבין עולם העסקים לאמנויות. בעלת מוניטין ורקורד עשיר בעשייה התנדבותית מקורית בתחום האמנות והתרבות. הקימה, עמדה בראש וניהלה את: אגודת ידידי תיאטרון הבימה, עלמ"א (עסקים למען אמנויות בישראל) וקרן התרבות אנגליה-ישראל. כיהנה כיו"ר פרויקט חילופי תרבות בין ישראל לתפוצות, בחגיגות ה-40 למדינה ועוד. כתבה שני ספרים: "אמנות כל ההקשרים" (בהוצאת ידיעות ספרים) ו"הסיפור של עלמ"א – תיעוד 10 שנות בניית הקונספט של בניית הקשר בין אמנות לעסקים". עורכת דין במקצועה אך מעולם לא עסקה במקצוע למעט גישור.
אלמנתו של המשפטן הנודע ד"ר אמנון גולדנברג.
ילידת רמת גן, אם לשלושה ילדים וסבתא לארבעה נכדים. כיום מתגוררת בתל אביב.

למה בכה הלימון? הוא סיפורה של הילדה עלמא, שעל מרפסת ביתה גדלו שלושה עצי לימון עמוסים בלימונים. תהליך לידת הלימונים שבה את ליבה של עלמא. היא עקבה מרותקת במשך שעות – איך הם נולדים, גדלים ומשתנים. בראשה עלו המון שאלות. איך זה בכלל להיות לימון? איך זה להיות סחוט? איך זה לבלות את החיים חמוץ כל כך? ועוד שאלות. אבל הלימון שהכי אהבה היה קופי. בוקר אחד הבחינה שהוא בוכה ותהתה "על מה כבר יכול לימון לבכות?" דרך התבוננות בסיפור חייו של קופי מנסה עלמא להבין מהו קשר, מהי חברות, איך מתמודדים עם פרידה ובדידות וכמה מרגש לפרוח מחדש ולהתחיל הכל מההתחלה.
זהו סיפור על אהבה, חמלה, הזדהות ובעיקר תקווה.
הספר שכריכתו ודפיו הם בצבעו של הלימון, מלווה בצילומי לימונים של המחברת המשמשים רקע לטקסט.
למה בכה הלימון? הוא ספר ראשון בסדרת ספרי ה"למה" לילדים פרי עטה של אורה גולדנברג. הספר השני בסדרה "למה נבהל השטיח?" בשלבי  עבודה.

הספר ילווה בתערוכה:
באוגוסט תיפתח בתיאטרון גבעתיים תערוכה בעקבות הספר. אוצר התערוכה הוא דורון פולק - אוצר בינלאומי המשלב אמנות עם עסקים ותעשייה. התערוכה תכיל את עשרת האיורים המקוריים מתוך הספר שאוירו ע"י דורון רוזנבלט ולצידם עשרה צילומי לימונים של המחברת/מספרת, המופיעים בספר. מתחת לכל צמד של צילום ואיור יופיע הטקסט המתאים מתוך הספר.
בעקבות יציאת הספר, עיריית חולון, המפעילה את הפרויקט "גן-סיפור", שוקלת עיבוד היצירה לגן פסלים פעיל מלווה בסדנאות והפעלות.

על מאחורי כתיבת הספר
חמש שנים לאחר מותו של בעלה ד"ר אמנון גולדנברג ז"ל, הפיקה אורה, בעזרת צוות מקצועי, סרט דוקומנטרי "גם האמת היא אופציה" המספר את סיפור חייו יוצאי הדופן של אמנון ושל בני המשפחה (הסרט הוקרן בסינמטק ת"א ב-4.7.10).
מספר חודשים לאחר מכן ערכה אורה לזכרו את הספר "המילים נשארות" – אסופה של מאמרים, מכתבים, הרצאות באוניברסיטה, נאומים ועוד.
בעקבות יצירת הספר והסרט עברה מסע אישי לא קל, צללה למקומות עמוקים והתחבטה בשאלות רבות שעל חלק גדול מהן לא הצליחה לקבל תשובה, ופתאום ללא כוונה ובאופן לא מודע מצאה את עצמה כותבת על לימון בוכה שהילדים עלמא ועומר מנסים להבין את מצוקתו, שואלים את כל השאלות ומעלים את כל ההשערות באופן כל כך טבעי, ישיר ואמין. עולם הדמיון שלהם מספק תשובה אפשרית לכל שאלה. לפעמים יותר מתשובה אחת. הספר נכתב בהשראת לימון אמיתי הגדל יחד עם שלושה עצי לימון נוספים על מרפסת ביתה, שאחרי תהליך צמיחתם היא עוקבת בעניין רב. יום אחד אחרי שירד גשם, הבחינה בטיפה במרכזו של הלימון. היא החליטה שזו דמעה, וכך נולד הספר.

התרשמותי: הספר נכתב בהמון רגש, זה יוצא מתוך המלים. אהבתי מאד את השילוב של צילום + איור, האיורים הצבעוניים יפהפיים. הספר בכריכה קשה, והמוצר כמוצר מכובד מאד. זה כבר ספר שני שאני פוגשת, בהוצאת תאומים, וגם הוא יצירת אמנות, מלבד הטקסט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה