יום שני, 27 בנובמבר 2017

מר למפל מאת: גדעון הרן

מר למפל


מאת: גדעון הרן
עריכה: עינת יקיר

סדרת מלח מים

הוצאת פרדס

*****
119 עמודים, 59 ₪


מר למפל, המורה המיתולוגי של מקס ומוריץ ביצירתו האלמותית של וילהלם בוש, הוא גיבורו השלישי של גדעון הרן, יוצרם של מר עכבר ואליזבטה שנחשפנו אליהם בספרו הקודם וזכו להצלחה רבה. זהו ספר שני בטרילוגיה שבורא הרן על גיבורי ילדות צדדיים, שהוא משתהה עליהם וחושף את עולמם ופנימיותם האינסופית בכוח דמיונו הפראי.
גם בנובלה זו בונה הרן נדבך חדש על פני נדבך קיים השאוב מעולם הילדות המוקדמת כבסיס להמצאה ולקלקול. דמות המורה השמרן, האדוק, הצבוע, מתגלגלת מן הגרמנית אל העברית ומפני השטח הילדותיים אל מרחביה העמוקים. למפל של הרן הוא חולם מיוסר, העסוק בחשבון נפש בלתי נגמר וברצון להגשים סופסוף תשוקות אמנותיות וארוטיות שהשנים המיתו. יכולת הסיפור המקורית של הרן מתגלה שוב כפלנטה נפרדת, ייחודית מאין כמותה, של מחשבה, אסוציאציה ובריאה יש-מאין. ושוב מככבת בחזית וברקע המוסיקה כמנוע מופלא לכל זה, אך לא רק בזכות יצירותיהם של בריטן, שוסטקוביץ ועוד המשתרבבות פנימה, אלא, ובמיוחד, בזכות המוזיקה החדשה שיוצר הרן בכוח התחביר יוצא הדופן שלו שעולה כאן שלב.
מר למפל של גדעון הרן מעמיד נובלה נוגעת ללב על כישלון ועל הספרות עצמה, שבכוח הסיפר שלה הופכת למעשה מפואר, מרתק, שאין במקרה זה שני לו במרחב הספרותי העברי.
גדעון הרן, יליד ירושלים ליד שכונת שערי חסד, הורה לאורי, נרי ורותם,  צלם סדרתי, חי בעולם של צלילים ומתרגל באך בפסנתר. אוהב את המדבר, יזם.
מר למפל הוא ספר שני בטרילוגיה. קדם לו מר עכבר שזכה לשבחי הביקורת. בימים אלה שוקד הרן על הספר השלישי מר וואלכה (שם לא סופי).


משבחי הביקורת על "מר עכבר":

מירי שחם, עורכת ומנחת סדנאות כתיבה:
"נגיד שאתם קוראים ספר שגורם לכם להתגרד מרוב הנאה כמו חתול מדושן שטובל באמבטיית שמנת; ונגיד שאתם מגיעים לעמ' 60-61 בספר, ואומרים לעצמכם, לא, לא יכול להיות שהוא כתב את זה. שלא לדבר על עמ' 40-41. ובכל פעם שאתם לוקחים את הספר ליד עולה לכם על הפרצוף חיוך אידיוטי של תענוג צרוף, ואתם קוראים לאט, ואז יותר לאט, כדי שלא ייגמר. ואחר כך קשה לכם להתאפק, ואתם קוראים מהר, אבל נשבעים לעצמכם שתקראו מחדש ברגע שתסיימו את הסיבוב הראשון, ובעצם אתם לא רוצים יותר ספרים, רק את הספר הזה, לקרוא אותו שוב ושוב ושוב, במעגלים, בלי לחגוג עם דגל ותפוח אבל עם חגיגה פנימית. בקיצור, תקראו את 'מר עכבר', לפני שכולם ידברו עליו. תגידו שגיליתם אותו ראשונים. איזה ספר!!!"

סלין אסייג, סופרת, זוכת פרס ספיר לספר ביכורים:
"הספר הזה גאוני בעיני. הכתיבה, הקצב, הרעיונות. זהו ספר חדשני ומרענן שלא קראתי כמותו...נהניתי מכל רגע. הוא עצוב ומצחיק ופרוע. מכתירה אותו כאחד הספרים הטובים שקראתי בשנים האחרונות. לא לפספס."

יותם שווימר, ynet:
"שימו לבכם ועיניכם ל'מר עכבר' ספרו המפתיע, העצוב והנהדר של גדעון הרן. הרן מציג בספרו כתיבה מרשימה ויוצאת דופן, מבלי שתיתפס לרגע כיומרנית או כמפגן ראווה אינטלקטואלי. זוהי יצירה מוזיקלית לכל דבר, שבה הלשון הופכת גמישה ותזזיתית, והתנועה לכל עבר הופכת תחת ידי המנצח של הרן לחגיגה של ביטויים רגשיים עזים."

אילנה ברנשטיין, סופרת:
"מר עכבר הוא אחד הספרים היפים, החכמים, העצובים, המצחיקים, הפסנתריים שקראתי זה זמן רב. ולא יהיה זה חסר אחריות מצדי אם אומר שעמודים 88-1 הם יצירת מופת קטנה."


סידרת "מלח מים" – הוצאת פרדס
'מלח מים' היא סדרה חדשה לפרוזה עברית מקורית מבית פרדס הוצאה לאור. בסדרה זו אנו מבקשים לתת במה לספרות רעננה וחדשנית מאת כותבים המבקשים לספר סיפור, ולעשות זאת בקולם שלהם. המלח והמים הוא מה שישנו לפני שנוסף כל השאר, לפני שתובל ושוייף וגוהץ בקצוות. איננו מבקשים לביית את הפרא העומד בשערי השפה, אלא לשמוע את קולן והדן של המלים הצומחות מן המקום, מבלי לגזום, מבלי לשתול את הסיפור באדמה אחרת, בשפה אחרת, בפיו של גיבור אחר. 
את כותבי הסדרה מלווים טובי העורכים: סמי ברדוגו, עינת יקיר, עמיחי שלו, עמרי הרצוג,  יותם שווימר ועוד. 
הספרים שיצאו בסדרה: "שימורי אהבה" מאת ענבר אשכנזי, "אישוליים" מאת אלי שמואלי "זיכרון כמעט מלא" מאת גבי אשר, "בכוונה תחילה" מאת שלמה אריאל, "מר עכבר" מאת גדעון הרן, "בתוך הבטן של הדג" מאת טלי כהן צדק, "החקלאי" מאת רגב הרוש, "להחיות דברים דוממים" מאת חגית גרוסמן, "השבח לשכול" מאת ליאור קסוס, "לראות לויתן" מאת רון דהן, "חבלי הלידה של הירח" מאת כנרת רובינשטיין, "עד שתתחילי לדבר" מאת גליה תנאי ו"אולי אלד קשת" מאת הדס מזרחי. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה