יום רביעי, 3 ביוני 2015

יום שני בחמש


ספר חדש

יום שני בחמש




כתבה: כינרת מעיין

הוצאת גלים

* * * * *
(189 עמודים, 72 ש"ח)


כבעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה, הכרתי את הציטוט מדבריו של ארווין יאלום. לפני קריאת הספר הבנתי שיש קשר לתוכן הספר, לאחר הקריאה, אכן נמצא הקשר.

הגיבור של הספר, דוד בשנות השלושים לחייו, הינו דמות בעלת ערך עצמי נמוך, אינו בטוח בעצמו אבל ידע "להסתדר" בחייו ונישא נישואי תועלת לבחורה בריאת בשר ושתלטנית, דוד מצליח להפיק מנישואים אלה את המקסימום לתועלתו האישית, למשל לימודים. דוד שואף להיות מטפל, והוא מוצא מטפל ומדריך רוחני בשם ברוך, ומצליח להשתלב ומוצא שם את מקומו, דבר שתורם לביטחונו העצמי ומעלה אצלו את הערך העצמי, כעבוד חודשיים הוא  מאמין בעצמו וכבר חושב שהוא מסוגל להיות מטפל.
דוד מחליט להתחיל לפעול והוא מפרסם את עצמו באמצעות אתר באינטרנט. המטופלת הראשונה שלו היא אשה אלמנה בשנות הארבעים לחייה, אחות במקצועה, הזקוקה ליד מכוונת. כבר מהמפגשים הראשונים התחילה מערכת קשר רגשית וטעונה בין מטפל לא מיומן אך מקשיב טוב, מלא אמפתיה ובין מטופלת שתחילה נרתעה ואט אט קיבלה את המטפל על והקשיבה למוצא פיו כמעט בהערצה.
הספר חושף אותנו לחייו הכפולים של הגיבור, דוד, כמטפל נערץ, אהוב על מטופליו, הששים לפגישה עמו וגומעים בשקיקה את המנטרות שלו, ובבית דוד חי עם אשה שתלטנית שאינה מכירה בערכו, הם חיים בריחוק זה מזו, ריחוק רגשי ופיזי.

כאן אפשר לחזור לציטוט מספרו של ארווין יאלום הכתוב על גב הספר:
"מטופל מעצם מקומו הוא בעמדה אינפנטילית – ללא מודעות, נכנס למקום ילדי ומשליך מעליו הגיון וביקורתיות – זו אחת המלכודות המסוכנות, אבל הנפוצות של טיפול פסיכולוגי.
רוצים קסם, מסתורין וסמכות, ודוחים כל אפשרות להציץ אל מתחת למעטה התדמיתי שמציע המטפל.
נוח להם הרבה יותר לחשוב שדמות נבונה ויודעת-כל עומדת לרשותם ומבקשת ויכולה לעזור להם.
הרבה מאד מטופלים משתמשים במטאפורה של הקוסם מארץ עוץ, כשהם מתארים את העדפותיהם לדבוק באמונה שהמטפל הוא כל יכול, שיוביל אותם את הדרך הביתה... דרך ברורה ובטוחה שתרחיק אותם מהכאב.
בשום פנים הם אינם רוצים להציץ אל מעבר למסך ולמצוא שם קוסם כביכול אבוד ומבולבל".
(ארווין יאלום, מתנת התרפיה)  

ניתן למצוא הקבלה, דוד הוא מטפל נערץ על מטופליו אבל למעשה הוא מטפל בעצמו באמצעותם, גם ללא הצלחה יתרה. לעתים הוא עצמו לא ידע מהן המלים הנכונות בתגובה למצב מסוים, אך ידע את גודל האחריות המוטלת על כתפיו. לא אחת הוא מצא את עצמו מחטט בזיכרונו וחיפש משפט מתאים, אולי כזה ששמע פעם מהמטפל שלו ברוך, אולי כזה שקרא פעם באחד הספרים, ולעתים מצא את עצמו מגיב בשתיקה.  

הספר כולל דמויות, חלקן חיות על הגבול, בין מציאות לדמיון, בין שגרה לבדידות, אך הדמויות מושכות את הקורא להכיר את העולם סביבן ולהכירו מזוויות שונות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה