יום שני, 27 באפריל 2015

לא לשווא

ספר חדש: "לא לשווא" מאת ד"ר עדה אהרוני

הצלת יהודים מן השואה על ידי גיבורה באלכסנדריה



הספר "לא לשווא – הצלת יהודים מן השואה על ידי גיבורה באלכסנדריה" מאת ד"ר עדה אהרוני, בהוצאת הספרים "כרמל", הוא תיעוד היסטורי אותנטי של חיים בעלי משמעות של הקהילה היהודית במצרים, ופועלה של תאה וולף, האחות הראשית בבית החולים היהודי באלכסנדריה בתקופה חשובה ולא ידועה. אהרוני מתארת להפליא את שיתוף הפעולה בין הקהילה היהודית במצרים לבין מוסדות ממשלתיים מצריים -  להצלת פליטים יהודים רבים מאירופה הנאצית במלחמת העולם השנייה, דרך בית החולים היהודי באלכסנדריה.

אהרוני העלתה על נס בספרה את דמותה ההרואית של תאה וולף, "האישה בלבן" אשר בנחישות, בגבורה ובמסירות עילאית הצליחה להציל פליטים יהודים רבים שהגיעו לנמל אלכסנדריה מגרמניה, צ'כוסלובקיה, בנגזי טריפולי, הונגריה, רומניה, יוון ומדינות נוספות, ולהעבירם לחוף מבטחים ובמקרים רבים לארץ ישראל המנדטורית דרך בית החולים היהודי באלכסנדריה. תאה וולף הייתה אישה עצמאית ואמיצה שהקדימה את זמנה והאמינה בשלום ובטוב שבבני אדם. גיבורה ומודל-על בלתי נשכח שמגלה לקוראים אבנים יקרות של אמת, חוכמה, אומץ ואנושיות. הספר הוא לא רק סיפור אישי מרתק, אלא גם קלידוסקופ של מאורעות מדהימים באלכסנדריה במלחמת העולם השנייה שנותנים לקורא את התחושה שהוא בעצמו חי את המאורעות החשובים האלה בהיסטוריה האנושית. זהו סיפור אמת נפלא שעולה על כל דמיון – אוד מוצל מהעקירה הגדולה של יהדות מצרים במחצית השנייה של המאה ה-20 ושל בית החולים היהודי התוסס באלכסנדריה. זהו גשר בין מערב ומזרח המאיר את הגורל המשותף של העם היהודי.

ד"ר עדה אהרוני אומרת: "מי יודע היום שפקידים ושוטרים מצריים סייעו ליהודי אלכסנדריה להציל יהודים מציפורני הנאצים? זאת עובדה היסטורית ועליה להירשם בתולדות העם היהודי והעם המצרי ובתולדות ההיסטוריה".

הספר "לא לשווא" תורגם לאנגלית ולצרפתית.

כלת פרס התיעוד 2015 - Temoignage היוקרתי  בפריז
בטקס מרשים בפריז הוענק לאחרונה לד"ר עדה אהרוני "פרס התיעוד הספרותי" TEMOIGNAGE 2015 היוקרתי על ספרה "לא לשווא" שתורגם לצרפתית ויצא לאור בהוצאת הספרים MANUSCRIT . הספר נבחר פה אחד על ידי 15 שופטים בעלי שם ומתוך 3,000 ספרים מועמדים. מדברי השופטים של וועדת הפרס: "בכישרון נדיר נוגעת אהרוני בלב קוראיה כשהיא מתארת את האירועים הדרמטיים. דרך כתיבתה מרגיש הקורא כאילו הוא בעצמו חי את האירועים הכה מרגשים, לעתים עצובים, אך מלאי תקווה... מסמך היסטורי נדיר ומרשים שנכנס היישר ללב קוראיו... לא ידענו כלל שמוסלמים מצרים עזרו ליהודים להציל יהודים מהשואה הנאצית!... כישרון כתיבה אותנטי נדיר... קערה ענקית של אנושיות!".

ד"ר עדה אהרוני היא סופרת, משוררת ומרצה לספרות ולסוציולוגיה. חוקרת יהדות מצרים בעלת שם עולמי. בוגרת תואר בספרות אנגלית וסוציולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני בספרות אנגלית באוניברסיטת לונדון ודוקטורט על יצירות חתן פרס נובל בספרות, סול בלו, באוניברסיטה העברית. אהרוני פרסמה עשרים ושמונה ספרים, רומנים היסטוריים, ביוגרפיות, קובצי שירה, ספרי ילדים ומחקרים ספרותיים והיסטוריים. ספריה תורגמו לשפות רבות וזיכו אותה בפרסים בישראל ובעולם. אהרוני היא כלת אות הנשיא שמעון פרס לקידום תרבות שלום באמצעות יצירותיה לשנת 2012. האות היוקרתי ניתן לה גם על פעילותה ארוכת השנים לטיפוח ולהפצת תרבות שלום בין יהודים לערבים ועל ייסודה של עמותות "איפלק"  (IFLAC)– הפורום הבינלאומי לספרות ולתרבות השלום, באמצעות גשרי תרבות, הבנה וכבוד הדדי. בשנת 2013 הייתה עדה אהרוני מועמדת לפרס נובל לשלום על פעילותה הענפה בעולם. היא קיבלה את פרס כתר הזהב לשירת שלום בינלאומית ואת פרס הספרות של המועצה הבריטית. ספריה קוראים למיגור אלימות על כל צורותיה ולפתרון סכסוכים על ידי יצירת גשרים של הבנה, ספרות ותרבות בין העמים. ד"ר אהרוני היא המייסדת, היו"ר והנשיאה בישראל ובעולם של איפלק - הפורום הבינלאומי לתרבות ולספרות השלום, שמרכזו בחיפה עיר השלום.

ד"ר עדה אהרוני מסכמת: "מטרה נוספת לכתיבת הספר היא שילוב ההיסטוריה, הנרטיב והתודעה של הגורל המשותף של עם ישראל מהמזרח ומהמערב והידוק הקשר ביניהם. עקירת קהילת יהודי מצרים המפוארת ויתר הקהילות היהודיות בארצות ערב לאחר הקמת מדינת ישראל , אינה מוכרת דיה בעולם. אני מקווה שהספר הזה ירחיב את הידע בנושא  ויוכנס לתוכניות הלימודים בבתי הספר היהודיים והערביים. הסופר ד"ר מחמוד עבאסי, תרגם בצורה מופתית את הספר לערבית  ומלמדים אותו במצרים ובמדינות ערביות נוספות במזרח התיכון. בפברואר 2015, נערך ראיון  עם  מבקר הספרות פרופ' מ. פאוזי דאיף, מאוניברסיטת קהיר, בו הוא ניתח באהדה רבה את נושא השלום ביצירותיה של עדה אהרוני והזכיר גם את הספר "לא לשווא", שנקרא בערבית: "זיכרונות מאלכסנדריה."



"לא לשווא – הצלת יהודים מן השואה על ידי גיבורה באלכסנדריה", מאת ד"ר עדה אהרוני, הוצאת הספרים "כרמל", 232 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה