יום שני, 5 בינואר 2015

משפט, יצרים ופוליטיקה


"משפט, יצרים ופוליטיקה" מאת ד"ר נתן ברון

שופטים ומשפטנים בסוף המנדט ובראשית המדינה


מה התרחש מאחורי דוכן השופטים הגבוה, בלשכות הסגורות ובדיונים הסודיים?




בספר "משפט, יצרים ופוליטיקה – שופטים ומשפטנים בסוף המנדט ובראשית המדינה" מאת ד"ר נתן ברון. בהוצאת "סטימצקי", מוצגת תמונה מלאה ומרתקת של התרחשויות דרמטיות במערכת השיפוט בארץ ישראל בסוף המנדט ובשנים הראשונות למדינה, 1930-1949, שבהן הוקמה והתבססה המערכת הישראלית החדשה לאחר עזיבת הבריטים. בספר מתוארות פרשיות חסויות וסודיות, חלקן קשות ובעייתיות ביותר, שאותן חשף המחבר בשורה של מחקרים המתבססים על מסמכים מקוריים שמצא בארכיונים ציבוריים ופרטיים בארץ ובחו"ל.

כל פרק עוסק לכאורה בנושא אחר – אבל כולם יחד משתלבים לתמונה שלמה, רבת פרטים וגוונים, שדומה כי לא צוירה ולא סופרה עדיין. בין השאר מסופר בספר על: סכסוך רווי-יצרים בין ראש המדינה ובין נשיא בית המשפט העליון; נשיא בית משפט עליון שבגיל 80 הפתיע את כולם והביע דעות פוליטיות 'לא מקובלות';  מה התרחש בלשכת השופטים במשפט  רצח ארלוזורוב; נשיא בית משפט עליון שכתב 'יומן אישי' ובו תיעד את התהליך (הפוליטי-מפלגתי) שהביא למינויו כנשיא; שופט בבית המשפט העליון שהודח כתוצאה מהאשמות-שווא כאילו לקח שוחד; שופט שאולץ לעבור בדיקה רפואית משפילה על מנת לסלקו מכס המשפט.
     
עוד עוסק הספר בשאלות כגון: מה גורם לתנודות באמון הציבור בבתי המשפט? האם "מינויים פוליטיים" לבית המשפט העליון הם תמיד גרועים ופסולים? והאם אכן אמר מנחם בגין בדיוק את המילים המפורסמות "יש שופטים בירושלים"? הספר כולל גם את רשימות כל השופטים שכיהנו בימי המנדט ובראשית המדינה.

ד"ר נתן ברון הוא חוקר בכיר של תולדות מערכת השיפוט בארץ ישראל, ומרצה על נושא זה באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "שופטים ומשפטנים בארץ ישראל, בין קושטא לירושלים, 1900–1930" (הוצאת מאגנס, ירושלים, 2008). 
ד"ר נתן ברון מספר: "ספר זה הוא המשך ישיר וטבעי לספרי הקודם, 'שופטים ומשפטנים בארץ ישראל', בו תיארתי את מערכת השיפוט הישראלית בסוף תקופת השלטון העותמאני ובתחילת תקופת השלטון הבריטי. הגעתי בו עד שנת 1930 לערך, ולמעשה הסיפור נפסק באמצע. הספר הנוכחי ממשיך את הסיפור, ועוסק ב-18 השנים האחרונות לשלטון המנדט הבריטי על ארץ-ישראל, ובשתיים-שלוש השנים הראשונות לקיומה של מדינת ישראל, בהן למעשה עוצבה מערכת השיפוט בצורה בה היא פועלת עד היום.

"בניגוד לספר הקודם, שהיה עיבוד של הדוקטורט שלי, ולכן נכתב כחטיבה אחת שלמה - הספר הנוכחי נכתב בצורה שונה לחלוטין: חלקו פורסם כמאמרים בכתבי עת ובספרים שונים במהלך 10 השנים האחרונות. בעת פרסומו של כל מאמר, עמד החומר הכלול בו בפני עצמו והיווה יחידה נפרדת ומוגדרת. אבל כאשר התחלתי לחשוב על פרסום הספר השני, ראיתי בבירור כי כל המאמרים – בצירוף תוספות והשלמות רבות – יוצרים ביחד תמונה טובה ומלאה של מערכת השיפוט בארץ ישראל בשנים האחרונות של המנדט הבריטי ובראשית ימי המדינה. אני מאמין שבאמצעות הפרשיות השונות הכלולות בספר זה, יוכל הקהל הישראלי להכיר טוב יותר את השופטים, בתי המשפט ועורכי הדין שפעלו כאן בשנים הסוערות הללו.

ד"ר נתן ברון מסכם, כי הוא החל בכתיבת ספר נוסף, שיעסוק בעשר השנים הראשונות של מערכת השיפוט הישראלית (1948—1958). "לדעתי, זו הייתה התקופה המכוננת בתולדות המערכת, ובעיקר בתולדות בית המשפט העליון".

"משפט, יצרים ופוליטיקה – שופטים ומשפטנים בסוף המנדט ובראשית המדינה" מאת ד"ר נתן ברון. הוצאת "סטימצקי", 624 עמודים. מחיר לצרכן 128 ש"ח, להשיג ברשת חנויות סטימצקי.

                                                                                                                                           

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה