יום שלישי, 27 בינואר 2015

סודות הכיתה הרומנטית


ספר חדש לנוער

סודות הכיתה הרומנטית


מאת חיה גליק

הוצאת סטימצקי- סדרת חממה ספרותית

191 עמ' – 76 ש"ח


מאיה, תלמידת חטיבת הביניים, מתארת לנו את קורות הכיתה בה היא לומדת, כיתה המייצגת פסיפס חברתי רחב, בו כל אחד מאיתנו יכול לזהות את עצמו ולהתחבר לחוויה בדרכו.
לאורך הסיפור המרתק, אנו נחשפים לאהבות ראשונות בכיתה על רקע הבעיות השונות והדילמות הניצבות מול בני הנוער כמו: שונות, הבדלי מעמדות ודעות, מוצא, מראה חיצוני ועוד.

גיבורי העלילה מתוארים באמצעות הדרך שבה בחרו לפתרון בעיותיהם, בעצמם או בשיתוף המבוגרים המלווים את הסיפור. מחנכת הכיתה (ציפי), הורי התלמידים וצוות מורי בית הספר מפגישים את התלמידים עם עולם הערכים כמו קבלת השונה, כיבוד הפרטיות, כנות ועוד. בשפה קולחת ובהירה מתואר לנו סיפור של אהבות ראשונות, בהן מגלים תלמידי הכיתה את עולם הרגשות אשר חווים המתבגרים לראשונה על כל נפתוליו.

מטבע הדברים ילדים ובני נוער, נתקלים פעמים רבות בילדים "שונים", אם מפאת המוצא, המצב הכלכלי, המוצא, צבע העור ועוד. ילדים אלו בדרך-כלל בולטים בשונותם ולעתים אף סובלים מפגיעה חברתית ועד דחייה. בספר "סודות מהכיתה הרומנטית" אפשר למצוא פתרונות יצירתיים אותם מצאו התלמידים בעצמם ולפעמים בעזרת המבוגרים כדי לעזור האחד לשני, לתמוך בשעת הצורך, גם אם מדובר "במצוקה" רגעית או פשוטה לכאורה, אצל הסובייקט, הבעיה תמיד נחווית כגדולה, כפי שמרבית בני נוער נוהגים לחוות. בכל פרק דנים בנושא אחר שיש להתמודד איתו וכיצד הוא בא לידי פתרון.

באמצעות מאיה, גיבורת הספר, מציגה המחברת בעיות של גיל ההתבגרות כמו, פצעי בגרות, יחסי בנים בנות, חוויות בתנועת הנוער, אלימות בכיתה, יחסי הורים-ילדים, עזרה לזולת ועוד. הבעיות מוצאות פתרונות בעזרת ובתמיכת החברים. יש לספר זה חשיבות ערכית במיוחד במציאות החברתית ד'היום. כאשר ערכים של חברות, עזרה הדדית וקבלת האחר, הם ערכים שנשחקו ואיבדו מעוצמתם. קל יותר להעביר את חשיבותם של הערכים באמצעות הדמויות בני גילם של בני הנוער, מאשר שיחה עם ההורים או עם הצוות החינוכי.

הספר כתוב בשפה עכשווית אבל לא מדוברת, חשוב לשים את הגבולות בשפה, סלנג היא שפה מדוברת, השפה הספרותית חייבת לשמור על עצמה, כך נשמר את שפת התקשורת שהוא כלי חברתי ממדרגה ראשונה. "היי, מאיה תתחדשי על החצ'קונים!" או  "אוהבים לנשנש" או "שיחקת אותה..."  אלו חלק מהביטויים בשפה התואמת את גיל הקוראים ותגרום לקורא "להתקרב" להתרחשויות ולדמויות ולהזדהות, כל-אחד למי מהדמויות.

אני מוצאת את הספר טוב,  רעיון נפלא כמתנה לבת מצווה, ליום הולדת ואולי גם ללא סיבה, כי הילדים חשובים לנו.

חיה גליק (לבית שניידר), מורה ומחנכת, בעלת תואר אקדמי בחינוך עם התמחות בספרות, באוריינות ובהדרכת מחשבים. הספר "סודות הכיתה הרומנטית" הוא ספרה השלישי. מבין ספריה הקודמים: "מתחת לגל", "דרכים להתמודדות עם השכול" בהוצאת אסטרולוג ו"ממלכת הלילה של לירי" ספר ילדים.
.  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה