יום רביעי, 9 ביולי 2014

לאה

ספר חדש: "לאה" מאת מרסל לוי

השינוי הוא אפשרי



את הבוקר של יום רביעי, שהחל כיום רגיל, לא תשכח לאה לעולם. "בוקר טוב" חביב ותמים מלווה בחיוך נעים של גבר זר בגיל העמידה ברחוב, מזעזע את כל עולמה הסגור, גורם לה לשנות את אורחות חייה מקצה לקצה בתפיסת עולמה השגור. אחרי אותה ברכה היא ניצבת מופתעת ודוממת, אבל מקיצה בעקבותיה מתרדמת בת שנים, ומתחילה במסע מופלא אל תוך החיים.

הספר "לאה" מאת מרסל לוי, בהוצאת הספרים 'אוריון', הוא סיפור מרגש של תהליך של שינוי והתפתחות אישית על כל שלביה שאותו עוברת לאה גיבורת הסיפור. לאה ספונה בביתה. אסון פקד אותה בגיל 19 בהיותה נערה וחיילת, הוריה ואחיה נהרגו בתאונת דרכים אשר בעקבותיה היא ננעלת 17 שנים לבדה בין כותלי ביתה. מאבדת את עולמה המתגבש והמבטיח במחי יד אחת. נעצרת עם הזמן, דורכת במקום, והנה חיוך של הלך זר שהיא פוגשת באקראי ואומר לה 'בוקר טוב' מצליח להתניע את חייה מחדש. מעתה והלאה היא גומעת את חלל השנים בקצב מתחזק והולך, מציבה יעדים, ועומדת בכולם ומצליחה להדביק את ההווה. לאה מבינה לפתע וקולטת כי "רגשותיי הם המפסלים את הסביבה". מזהה את השפעת רגשותיה על אופן ההסתכלות שלה.

כשטוב לה היא מגלה שהכול סביב יפה וטוב, "והיפה והטוב כמה שהוא מעלה בערכי". זהו המסר העיקרי שמועבר בסיפור. כאשר הייתה לאה סגורה בביתה באפלולית של הזיכרונות, עטופה ברחמים העצמיים. הכול נראה קודר בעיניה, והנה החיוך שליווה את ברכת ה"בוקר טוב" גרם אפילו לרחוב לשנות את גווניו והפך, רק למענה, לכל כך מסביר פנים – הירוק מסביב, עצי הנוי לאורך השדרה שבהם הבחינה פתאום. היא מבינה כי "הכול הוא פועל נכנס ויוצא מ'לאה'" ומרגישה כי "כרגע כל העולם מחייך אליי, אף שעדיין לא הפכתי לברבור". 

מסר חזק נוסף בספר, הוא לדעת לזהות עוגנים, נקודות עצירה, אלה הנקרות בדרכנו. לפעמים כשקופות, ולדעת לא לפסוח מעליהן. זה בדיוק מה שקרה ללאה החל מאותו בוקר טוב. מדמות מכונסת בפני עצמה, דמות שעולמה חרב עליה, דמות ששעון החול שלה הפסיק לפעול כשהיא מצפה לדלג לנקודת  גמר, לחצות  הזמן. אחרי 17 שנה היא מתפכחת ומגלה את נפלאותיו של העולם העכשווי. נכנסת ל"מסע תגליות", איננה נרתעת יותר, ונוחלת תוצאות מפתיעות. תהליך התפכחותה של לאה מוצג בספר ברגישות, בהומור, ובאסוציאציות חדות הבחנה, שמעלים זיכרונות עדינים וארוגים בידי אמן.

מרסל לוי (71), נשוי ואב לארבעה ילדים, יליד שוויץ, תושב חולון, מספר כי "שאב את ההשראה לכתיבתו מצירוף מקרים שהתרחש לפני כשנתיים ביני ובן בת דמותה של 'לאה שלי'. חיוך לא מכוון, שבכלל היה מיועד למכרה ותיקה שצעדה מאחוריה, שהובן  למזלי, כאילו נמרח בשבילה. זה האחד שהעלה בת צחוק על פניה הדוממות, שהפך ברבות המפגשים האקראיים גם בברכת 'בוקר טוב' ובחיוכים נוספים. הספר נכתב לאורך כשנתיים ובהפסקות, כשאותה שכנה מככבת בזמן כתיבתו".

מרסל לוי פותח את הספר שיצא בהוצאת אוריון, בהקדשה "לכל ה'לאות' שבתוכנו, המחפשות ואינן יודעות כמה... לאלה שהבינו מצוא ויודעים להוקיר תודה: אבל בעיקר מוקדש ספרי לרבים, שתחנות חייהם ריקות מכלי ההסעה. הוא מוקדש לכל אותן נשים שאינן מכירות בערך עצמן, בכישוריהן, ביופיין ובהשפעתן על סביבתן".

המחבר מספר על גיבורת ספרו "כי היא בעצם יוצרת בתוך הספר מסר אחד גדול, האומר: אכן, נכון, זה יכול לקרות, ולכל אחד". לאה קולטת את משמעות המילה "לחיות" ואמרה לעצמה "אני מתכוונת להחזיר לעצמי את השנים האבודות", נחרתת בה התודעה, "הייתי כאסיר שמיצה עונשו ויוצא לדרך חדשה. אבל בניגוד אליו, ההפסד והעונש היו כפולים ומכופלים". כי הבינה ש"במו-ידיי חרצתי גזר דיני". המחבר ממשיך ומספר: "כאופטימיסט ללא תקנה אני סבור שסופו של הטוב תמיד לנצח. לאה, גיבורת העלילה, מוכיחה זאת בעליל, ממקום נמוך למקום שכמעט נוגע בשמיים".
 
לאה מאת מרסל לוי, הוצאת הספרים "אוריון", 224 עמודים, מחיר לצרכן 64 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובאתר ההוצאה  www.orion-books.co.il

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה