ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז עלולים לפרום כל מארג זוגי והורי
ספר חדש
מאת: עמלה עינת
וכשאני לעצמי – מה אני?
זוגיות והורות של בוגרים עם ליקויי למידה
פתח דבר מאת: נחי אלון
סידרת קו אדום בעריכת גיורא רוזן
הוצאת הקיבוץ המאוחד בשיתוף עם הוצאת יסוד
* * * * * *
(175 עמודים, 88 ₪)
קשיי ההסתגלות וההשתלבות של הבוגר הסובל מליקויי למידה ומהפרעות קשב וריכוז, אינם מסתיימים עם גמר שנות לימודיו הפורמליות.
הם ממשיכים ליצור תקלות מורכבות בתהליכי העיצוב של מסגרת משפחתית הכוללת זוגיות והורות, ובתפקודו בתוכה.
אלא שבהבדל מקשייו הקודמים בבית הספר, במוסדות להשכלה גבוהה, ברכישת מקצוע ובהתקבלות והסתגלות לעבודה, הרי שבחיפושיו אחר שותף/פה לחיים, ומאוחר יותר בנסיונות ההיענות שלו למטלות משפחתיות והוריות יומיומיות, לא נמצאת עבורו כל מסגרת גג חיצונית העשוייה לתמוך בו. הוא בודד לעצמו במאבקיו ההתחלתיים על יצירת קשר כמו-גם במלחמתו הבלתי פוסקת, אחר-כך, על הבנה, קבלה ושיתוף פעולה הרמוני עם בן/ת זוגו וילדיו, למרות ולצד ליקוייו.
כתוצאה ממלחמתם הבודדה והמתסכלת, מגיעים לעיתים בוגרים הסובלים מסינדרומים אלה לידי הימנעות טוטאלית מנסיון עיצובו של קשר משפחתי, ולעיתים להרס או משברים חוזרים במבנה של קשר קיים.
הספר המבוסס על מחקר איכותני רב משתתפים, משמיע את קולם של לקויי הלמידה הבוגרים המתארים את מערכת הקשיים הנרחבת המאפיינת את דרכם, לקראת ובתוך המערכת הזוגית וההורית שלהם.
חשיבותו של הספר, מעבר לשרטוט תמונת המצב המורכבת, היא בהצעת אמצעי התמודדות יעילים, אסטרטגיות של התנהלות משפחתית מודעת הנשענת על הכרה וקבלת האחר, על בניית אמון ותקשורת חיובית המשקמת את התא המשפחתי ויוצרת מעטפת תמיכה הדדית החובקת אותו.
לדבריהם הרגישים של הדוברים, צורף בפעם הראשונה בסידרה זו, קובץ מרשים מיצירותיהם של תלמידי בצלאל הסובלים מליקויי למידה, והנותנים מבע, כל אחד בתחומו האמנותי הספציפי, להתמודדויותיהם עם קומיניקציה וחיברות.
עמלה עינת – הערות ביוגרפיות
סופרת, חוקרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה. עד לאחרונה הייתה אחראית על מוקד התמיכה הרגשית במרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל-חי.
"וכשאני לעצמי – מה אני?" הוא ספרה השישי בסידרת ספרים העוסקת בהיבטים שונים של הסינדרום, ארבעה מהם ראו אור בסידרת קו אדום בהוצאת הקבוץ המאוחד: "מפתח לדלת נעולה – לפרוץ את מחסום הדיסלקציה" (2000) שיצא במהדורות רבות; "הורים מול מחסום הדיסלקציה" (2003), "דימוי עצמי במראה הדיסלקציה - מורים במילכוד" (2006); "כתב אישום – לקויי למידה, נשירה ועבריינות" (2006); "נחיתה קשה – לקויי למידה בזירת התעסוקה" (2009).
עינת כתבה עד היום למעלה משלושים ספרים למבוגרים, בני נוער וילדים. בין ספריה לבני נעורים: "הבוקר בו אסרו את אבא"; "סיפור אהבה קפריסאי"; "הלבד האחר של דני"; "ארץ, עיר, משפחה"; "שיטת חנהל'ה" ("סיפורה של חני"), "המשימה האבודה" רומן לנוער ומבוגרים על הפרשה הידועה בשם "עסק ביש" ועוד. כמה מספריה תורגמו לשפות זרות ואחרים הומחזו והוצגו ע"י תיאטראות שונים.
בקרוב עומד לראות אור בספריית פועלים/הקבוץ המאוחד ספר לבני נעורים "משני עברי החומה" – סיפורה של אם אסירה.
עמלה עינת ילידת כפר סבא, 1939. בגיל תשע עברה עם משפחתה לחולון. כיום מתגוררת בת"א.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה