יום רביעי, 25 במרץ 2020

ספר חדש: כשתגדלי תביני


ספר חדש:


מאת ורד מוצ'ניק שיאון





"'אני רעבה', אמרה יאנינה לריטה. 'אכלתן כבר!' גערה בהן אימן, 'לכו לישון'. הארוחה האחרונה שאכלו הייתה שבע שעות קודם לכן. דוויד לא ידע על כך, או אולי הוא רק העמיד פנים. הבנות הלכו לישון רעבות […] . אמא של מאשה חשפה את ישבנה של זיסל'ה בת השנתיים והצביעה על סימני הנשיכות. "תראי מה שברל'ה עשה לה". "בוריס ודדי גם עושים לי את זה וכל מיני דברים", קרא ברל"ה בבכי". (מתוך הספר)

"כשתגדלי תביני" מאת ורד מוצ'ניק שיאון בהוצאת אופיר ביכורים, הוא רומן מרגש על יחסים בתוך המשפחה, פסיפס אנושי מרתק שלא ישאיר אף קורא אדיש. זהו סיפור אנושי על משפחה במשבר שמציג את סיפורה המרתק של ילדה בשם יאנינה, שעלתה לארץ בגיל שלוש יחד עם משפחתה ממחנה העקורים בגרמניה בשנות החמישים של המאה הקודמת לאחר נפל העפלה באקסודוס. דרך עיניה, דרך הבנתה ורגשותיה נחשפים החיים בשנות החמישים בישראל, כפי שמבינה אותם כילדה. הקורא נחשף לקשיי הקליטה של העולים החל מאתגר השפה ועד לבעיות הפרנסה שהיו לרובם - למשפחתה ולשכניה. השכונה של יאנינה ביפו מתגלית כגטו של עולים ממזרח אירופה שנראים כמו נטע זר במדינת ישראל שזה עתה קמה.

אם המשפחה הייתה בדיכאון קליני והיא הרעיבה את ילדיה והיכתה אותם. בתוך האווירה הקשה הזאת התפתחה יאנינה וניסתה לשרוד בעזרת יחסיה המאתגרים עם אחותה וחברתה הטובה טוני - חברה שתלווה אותה כל חייה עם חבריה ואהבתה הגדולה.

בספר ייחשף הקורא למקומה של הילדה במשפחה, הקשיים שהיא חוותה, היחסים המורכבים עם אחותה הצעירה ממנה בשנתיים והקשר המיוחד עם דודניותיה שניחמו אותה בקשיים איתם התמודדה. קשרים יפים נרקמו בין יאנינה היפה והשברירית לבין "מלך הכתה", יואב. אהבת נעורים תמימה נרקמה ביניהם. אהבה זאת נקטעה עם מות אמו כשהיה כבן 13 ועבר לגור באנגליה עם אביו.  יאנינה  וטוני חברתה התקבלו ללימודים באוניברסיטה העברית בירושלים, שם הכירה את אהבת חייה.

יאנינה גילתה סודות ושקרים שהוריה והחברה ניסו לשווא להסתיר מפניה. הדרך שבה התמודדה  עם החשיפות האלה הגדירה את הדרך שבה ראתה את החברה הישראלית ואת החיים בכלל, לטוב ולרע, אבל יותר מכל היא חושפת פסיפס אנושי מרתק שלא ישאיר אף קורא אדיש.

הסופרת ורד מוצ'ניק שיאון, בוגרת האוניברסיטה העברית במגמת ספרות ולשון, זכתה בשנת תשס"ג במקום ראשון בתחרות הסיפור הקצר "כתוב", מטעם מפעל הפיס והמועצה להשכלה גבוהה. ורד פרסמה ספר שירים בשם "הרהורים", ספר ילדים שבו שמונה סיפורים: "מה שסיפרה לי ורד" שזכה להמלצה מטעם משרד החינוך וספר לבני נוער "הרפתקה באריאל".

ורד מוצ׳ניק שיאון החלה לכתוב את ספרה כשהייתה בת 19. היא בחרה לחשוף חלק ממאורעות בני משפחתה ששזורים בעלילה ומשתלבים בה. ״כשהתחלתי לכתוב יצאתי להרפתקה שלא ידעתי איך היא תסתיים״ ומוסיפה שכל רצונה הוא להעביר לקוראיה את המסר שמבחינתה הכי חשוב: "גם אם סבלתם בילדותכם, לעולם אל תוותרו ותמיד תשאפו להצליח, אך יחד עם זאת אל תשכחו לטפח את חיי המשפחה שלכם ותעניקו לילדים שלכם את כל מה שמגיע להם״.

"כשתגדלי תביני" מאת ורד מוצ'ניק שיאון. הוצאת "אופיר ביכורים",  310 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח, להשיג בחנויות סטימצקי ברחבי הארץ.     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה