יום חמישי, 30 באוגוסט 2018

ספר חדש: אמא של ממזר


ספר חדש: "אמא של ממזר" מאת אברהם בנמלך




במרכז הספר "אמא של ממזר" מאת אברהם בנמלך, בהוצאת הספרים "קורנס", נמצאת הטרגדיה של עיכוב הגט והעגונות. זהו רומן מטלטל על מציאות חיים שיכולה להתרחש רק בישראל. חייה האינטימיים של אישה צעירה נשלטים בידי דיינים ונקרעים לגזרים. רומן שכולו מפגשים נפיצים בין עולמות: חילונים, חוזרים בתשובה, כת דתית הזויה ובית הדין הרבני. בהומור ייחודי ובתעוזה משרטט אברהם בנמלך תמונת מצב עדכנית ואמינה, חושפנית ונועזת על מעמד הנשים כפי שטרם נכתב עליה במחוזותינו.

תחילת הרומן ברצח דיין בכיר והמשכו בעלילה רוויית מפנים שמתנהלת בערים תל אביב, בני ברק וירושלים, הרחוקות זו מזו שנות אור. ארבע נשים עומדות במוקד העלילה: ליהי – כוכבת טלוויזיה בראשית דרכה, גאולה – חוזרת בתשובה שנפלה ברשתה של כת חרדית קיצונית, יוכבד – מנהלת בית ספר לבנות בבני ברק ואורנה – עורכת דין תל אביבית.

העילה לעלילה היא מותו של הרב מרקוס, חבר בית הדין הרבני הגדול (לערעורים) בירושלים. לפי ממצאי המשטרה נרצח הרב בטעות במהלך מה שהיה אמור להיות שוד יהלומים. בנו של הנרצח רופא פסיכיאטר, שהסתכסך קשות עם אביו על רקע נטישתו את הדרך החרדית, מבקש מן המספר לגלות  מה מסתתר מאחורי מות אביו. הוא פנה למספר עיתונאי גמלאי ומובטל, שהיה חברו לכיתה של המנוח בישיבה התיכונית. המספר מגייס לעזרתו גמלאי של המוסד והם יוצאים למסע חיפושים.

הרומן אמא של ממזר אינו ספר מתח וגם לא בלש. המסגרת של שני קשישים היוצאים לחקירה היא אמצעי ספרותי לפרוש שני סיפורים מקבילים. זהו גם סיפורה של שחקנית טלוויזיה בתחילת הקריירה, יפה וחכמה שאמורה לגלם בסדרה כלה חרדית בליל כלולותיה, אך גם הבימאית וגם התסריטאי אינם יכולים להנחות אותה בגילום הדמות. היא נעזרת במחנכת חרדית מבני ברק והשתיים לומדות אחת מן השנייה על המציאות בתחום הסקס בחוגיהם. הודות למחנכת מצליחה השחקנית בגילום הדמות, אך למנהל התכניות דעה שונה.

הסיפור השני הוא ניסיון של חוזרת בתשובה שנפלה ברשתה של כת הזויה ונתנה את אמונה ברב וברבנית והסכימה להינשא לבנם יפה התואר. עד מהרה התבררה לה מופרעותו הנפשית. היא מבקשת לבטל את נישואיה לו בטענה כי לו ידעה על בעיותיו לא הייתה נישאת לו ולכן אלה נישואי טעות שלפי ההלכה אפשר לבטלם, אולם היא נתקלת באטימות של שני דיינים. ראש ההרכב  פוסק לטובתה, אך האחרים אינם מסכימים עמו ואחד מהם מעביר את החלטתו של אב בית הדין לחוות דעתו של נשיא בית הדין הגדול של הרבנות הראשית. התיק מועבר לרב מרקוס שדוחה את החלטת אב בית הדין, שכן אי אפשר לנתק קשר נישואין ללא גט או ללא מות הבעל. לטענתו אם האישה הזאת תלד הוולד יהיה ממזר. מכאן ואילך העניינים מסתבכים. שתי העלילות מתחברות ומתבררים פרטים מפתיעים. הסוף מפתיע ולא צפוי והקורא נותר עם שאלות רבות הנובעות מהרומן ומחייבות אותו למחשבה רבה.

מתוך  סוף דבר של המחבר: "...דברים שדימיתי שיכולים לעלות רק על דעתו של מחבר התממשו מאז כתבתים, כמו התערבות הרב הראשי הספרדי ללא סמכות וזכות בניסיון לפסול שחרור מעגינות. כשכתבתי את סצנת הכלה החרדית בליל כלולותיה, לא דימיתי כי אלימות מינית נוסח 'הטנגו האחרון בפריס' יכולה להתרחש גם אצלנו, והנה באה חני נחמיאס והעמידה אותי על טעותי...".

אברהם בנמלך, עיתונאי, עורך וסופר. זכה שלוש פעמים בפרס רשות השידור. חיבר סיפורים, תסריטים וערך ספרים ופרסומים. הרומן הראשון שלו 'אללה אוהב אותי' יצא בשנת 2013 (כרמל). 

"אמא של ממזר" הוא ספרו השני של אברהם בנמלך. ספרו הראשון "אללה אוהב אותי" (כרמל 2013) הוא רומן מתח. תמציתו: למה ומדוע רודפים האף.בי. איי, המוסד, המודיעין, משמרות המהפכה של איראן ועדה קיצונית של חרדים אנטי ציוניים אחרי עיתונאי ישראל ובן לווייתו? זוהי דרמה מותחת, סוחפת, קצבית ועכשווית שבה אידיאולוגיות, יצרים ואהבה. נקודת מפגש ספרותית בין פנאטיות וסובלנות, בין עמים, דתות ואמונות.

"אמא של ממזר" מאת אברהם בנמלך. הוצאת הספרים "קורנס", 378 עמודים. מחיר לצרכן 75 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים של סטימצקי, בחנויות הפרטיות או בחנויות הספרים המקוונות ברשת.

                       




  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה