יום חמישי, 30 באוגוסט 2018

בית האושר - קובץ סיפורים קצרים



חדש בהוצאת פרדס
ספר ראשון בסדרת פואנטה – סדרת הסיפור הקצר

בית האושר
קובץ סיפורים קצרים


מאת: ניבה רטנר

עורכת: תמי לבנת מלכה

פואנטה - סדרת הסיפור הקצר

הוצאת פרדס

*******
166 עמודים,  79 ש"ח

יולדת שבורחת מבית היולדות, הומלס שמתנחל באוניברסיטה, אימא שמציצה לגן הילדים של בתה, שוטרת שחושקת בנער אותו היא חוקרת ואחים נושאי סוד – אלו ואחרים הם הגיבורים של בית האושר, קובץ בן 8 סיפורים קצרים שלוקח את דמויותיו צעד אחד מעבר לקצה. בתיאורים נועזים בלתי מתפשרים ובלשון מוזיקלית – לעתים הרמונית, לעתים חורקת – בונה ניבה רטנר סיפורים על הכמיהה הנואשת לחופש, על הסערה שבמיניות, על סכנות ומאווים. הדמויות בסיפורים מחפשות להידלק בהתלהבות, להצטרף לאיזו מהפכה חברתית ואם לא אז לפחות למצוא נפש תאומה ואינטימיות עמוקה.

"יש אנשים שאפילו לא מרגישים צורך לשאול מה לעשות עם חייהם. אולי גם אני אחיה כך. אקרא ספרים נפלאים, גם כאלו שלא תורמים דבר להתפתחות הכתיבה שלי. אקרא ספרים נפלאים שכתבו אנשים צעירים ממני ולא אחוש צביטה בכלל. אהיה סתם אימא, אחות בית חולים, ויום אחד כשהעורך יגיע לבית החולים במשמרת שלי אבלע את הרוק, אחייך חיוך גדול ואודה לו על כך ששחרר אותי מעולה של הכתיבה. להיות אימא, בת זוג, מאהבת, חברה, אחות לאחי, דודה לאחייני, אישה במיטב שנותיה, זקנה, בשעות המשוררים אלך למכולת עם עגלת שוק ואפטפט עם המוכר הצעיר הנחמד ולא אשקול אפילו להיכנס לבית קפה בוהמייני, ובסוף למות. למות בלי שילדיי ימצאו לאחר מותי את כתביי ויהפכו אותי לפרנץ קפקא, למות בלי לחלום על כך שכתביי יימצאו, סתם למות. אבל עד שאצליח לחיות כך, נהר של עצב זורם בי".      (מתוך הספר)

בית האושר הוא ספר הביכורים של ניבה רטנר.

                                          על ניבה רטנר
ילידת כמעט 1978. נולדה וגדלה בירקונה – מושב במרכז הארץ (סמוך להוד השרון). כיום מתגוררת בת"א. נשואה + שניים
למדה כתיבה ותסריטאות בקמרה אובסקורה. משם פנתה לעולם העיתונות. (כתבה במוסף פירמה של גלובס , ב-7 ימים ועוד). בעקבות לימודי רדיו ב"כותרת", כתבה תוכנית בשם "סיפורים מהעיר התחתית" שנלקחה מתחנת הרדיו של הסטודנטים לשידור בגל"צ וברשת ב' של קול ישראל. בזכות תכנית זו קיבלה עבודה כמפיקה ושדרנית ברשת א'.  בגיל 30, לפני כעשור, מאסה בחוסר היציבות של עולם העיתונות ועשתה הסבה לעבודה סוציאלית – צעד שהחזיר אותה לכתיבת פרוזה ולמציאת המקום הנכון לה.


על סידרת "פואנטה"
בעשורים האחרונים נדמה כי הסוגה המועדפת על ההוצאות לאור היא הרומן. מסיבות שאולי קשורות להנחות בנוגע להעדפות קריאה נפוצות, הלך ודעך מעמדו של הסיפור הקצר – שבעבר נהנה ממעמד מרכזי בסצנה הספרותית-תרבותית.
במסורת הספרות העברית, נהנה הסיפור הקצר ממסורת מכובדת של יצירות מופת, ומיטב הסופרות והסופרים העבריים – החל בש"י עגנון ועמליה כהנא-כרמון וכלה באתגר קרת ורונית מטלון -  חיברו ופרסמו סיפורים קצרים, וביצירתם למעשה הרחיבו את מנעד האפשרויות הגלומות בצורה ספרותית זו.
יש הרואים בסיפור הקצר כצורה הספרותית המזוקקת והמשוכללת ביותר. הסופרת שולמית הראבן טענה כי "הסיפור הקצר הוא אולי הצורה המקצועית ביותר של כתיבה, כתיבה כאמנות, מפני שהכי קשה לרמות בו".
אנחנו בפרדס שמחים לבשר על השקתה של סדרה חדשה – סדרת "פואנטה" – אשר תוקדש כולה לז'אנר הסיפור הקצר בעברית. אנחנו מאמינים שקהל הקוראים צמא לסיפורים קצרים מקוריים ואיכותיים, ומקווים שסדרה זו תסייע בהשבת הז'אנר החשוב הזה למרכז הדיון הספרותי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה